دروغگویی بعد از شکست کرونا!

سی ان ان پنج ادعای دروغین ترامپ را در اولین سخنرانی خود بعد از ابتلا به کرونا بررسی می‌کند

دونالد ترامپ در نخستین سخنرانی خود بعد از ابتلا به کرونا، درباره ویروس کرونا، دستاوردهای خود و رقیبش جو بایدن صحبت کرد. سی ان ان در بررسی صحت و سقم حرف‌های او، برخی از آنها را گمراه‌کننده خوانده است.

مترجم: فرشته کیانی- شهروندآنلاین: دونالد ترامپ روز شنبه در نخستین سخنرانی و دیدار عمومی خود، بعد از اینکه مشخص شد به کرونا مبتلا شده است، همچنان مردم را در مورد ویروس، دستاوردهای خود و رقیبش جو بایدن گمراه کرد.

ویروس کرونا

ترامپ گفت ویروس کرونا «ناپدید» شده است. او در حالی چنین می‌گوید که به تازگی آزمایش ویروس کرونای خودش مثبت شده است.

حقیقت‌:

رئیس‌جمهوری در اینکه در میان جمع به دروغ خطر ویروس را کم اهمیت جلوه دهد، ید طولایی دارد. اطلاعات اخیر نشان می‌دهد تا از بین رفتن ویروس کرونا در آمریکا زمان زیادی لازم است و حقیقت این است که همه‌گیری در حال تشدید است.

هفته گذشته، نیمی از ایالت‌های آمریکا از افزایش موارد جدید ابتلا به ویروس گزارش دادند و بیش از 10 ایالت رکورد ثبت موارد جدید روزانه را شکستند.

روز جمعه، ایالات متحده برای سومین روز متوالی بیش از 50 هزار مورد ابتلای روزانه به ویروس کرونا را گزارش کرد.

ترامپ گفت: «واقعیت این است که از زمان آبراهام لینکلن به این سو، من بیش از هر رئیس‌جمهوری دیگری برای جامعه سیاهپوستان کار کرده‌ام. هیچ کس نمی‌تواند در آن مناقشه کند. این عین حقیقت است.»!

بایدن و «فرکینگ»

ترامپ پیش از این بایدن را به موضع‌گیری در برابر نظرش درباره «فرکینگ»- روشی در حفاری برای استخراج گاز  و نفت- متهم کرده بود. (مدافعان فرکینگ عقیده دارند که این تکنولوژی موجب افزایش اشتغال و رونق تولید می‌شود و به حل مسأله گرمایش زمین نیز کمک می‌کند. اما مخالفان می‌گویند این صنعت ضعف نظارتی دارد، درباره آثاری که بر گرمایش زمین دارد غلو شده و سبب افزایش آلودگی آب و هوا شده است.)

ترامپ گفت: «آنها سال‌ها گفته‌اند فرکینگ نه، فرکینگ نه، فرکینگ نه! ناگهان وقتی نامزد ریاست‌جمهوری می‌شوند، می‌گویند فرکینگ مشکلی ندارد.»

حقیقت:

شخصیت ترامپ گمراه‌کننده است. طرح مکتوب بایدن هرگز بر ممنوعیت کامل فرکینگ تأکید نکرد.

با این حال، شاید بتوان گفت ادعای ترامپ بر پایه برخی مبانی است. در جریان انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها، بایدن گاهی اوقات پیشنهاد می‌کرد بهتر است از شر هر گونه  فرکینگ خلاص شویم؛ که باعث سردرگمی در مورد موضع خود شد. او از آن زمان صراحتا گفته است از ممنوعیت فرکینگ در سراسر کشور حمایت نمی‌کند. (چون معتقد است چنین ممنوعیتی تصویب نخواهد شد.)

بایدن و معترضان

ترامپ بارها ادعا کرده است که بایدن از غارتگران و آشوبگران به عنوان معترضان صلح‌جو و آرامش‌طلب یاد کرده است. او روز شنبه- در حالی که در مورد به اصطلاح متعصبان جناح چپ صحبت می‌کرد که کلیساها و ساختمان‌ها را غارت و تخریب کرده‌اند- دوباره این حرف‌ها را تکرار کرد،.

حقیقت:

این دروغ است. بایدن به‌درستی گفته است که بسیاری از معترضان صلح‌جو بوده‌اند. او نگفته است که معترضانِ خشونت‌طلب صلح‌جو هستند، بلکه او بارها خشونت، شورش و غارت را نکوهش کرده است.

 

ترامپ برای نخستین‌بار بعد از ابتلا به کرونا در جمع هوادارانش سخنرانی کرد. REUTERS

Pre-existing conditions (بیماری از پیش موجود)

در مناظره روز چهارشنبه، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری اصرار داشت که دولت ترامپ برنامه‌هایی برای حمایت از آمریکایی‌های دارای وضعیت «بیماری از پیش موجود» دارد. ترامپ روز شنبه نیز همین ادعا را تکرار کرد زمانی که گفت: « ما همیشه از Pre-existing conditions حمایت خواهیم کرد، همیشه.»

(در چارچوب مراقبت‌های بهداشتی در ایالات متحده، Pre-existing conditions یا بیماری‌ای که از قبل وجود داشته، بیماری‌ای است که قبل از عملی‌شدن بیمه درمانی یک فرد شروع شده است.)

حقیقت:

ما معمولا وعده‌ها را بررسی نمی‌کنیم، اما قبلا ثابت شده که این ادعا خلاف واقع است. دولت ترامپ و جمهوری‌خواهان کنگره بارها لایحه‌هایی را مطرح کرده و پرونده‌های حقوقی‌ای به دادگاه ارایه داده‌اند که موجب تضعیف حمایت‌های اوباماکر از افرادی با وضعیت Pre-existing conditions شده است.

ترامپ در حال حاضر از دادخواست جمهوری‌خواهانی حمایت می‌کند که در تلاش است  اوباماکر را از درجه اعتبار ساقط کند. او هیچ طرحی برای حمایت از افرادی در وضعیت Pre-existing conditions در صورت موفقیت دادخواست، ارایه نداده است.

ترامپ و سیاهپوستان آمریکایی

ترامپ گفت: «واقعیت این است که از زمان آبراهام لینکلن به این سو، من بیش از هر رئیس‌جمهوری دیگری برای جامعه سیاهپوستان کار کرده‌ام. هیچ کس نمی‌تواند در آن مناقشه کند. این عین حقیقت است.»

حقیقت:

ترامپ در حالی خود را با روسای‌جمهوری قبلی مقایسه می‌کند که شاید عملکردش قابل مقایسه با آنان نباشد؛ به عنوان مثال، لیندون بی جانسون، رئیس‌جمهوری آمریکا، قانون حقوق مدنی 1964 و قانون حقوق رأی‌گیری سال 1965 را امضا کرد؛ لایحه‌های تاریخی و مهمی که تأثیر هر قانونی را که ترامپ امضا کرده است، ناچیز می‌کند.

همچنین باید گفت سیاهپوستان با ارزیابی ترامپ موافق نیستند. بسیاری از سیاهپوستان عملکرد او را تأیید نمی‌کنند و جایگاه خوبی در میان آنان ندارد.

به عنوان مثال، در نظرسنجی اخیر دانشگاه کوینی پیاک، فقط 4 درصد شهروندان سیاهپوست او را تأیید کرده‌اند، در مقابل 93 درصد که تأیید نکرده‌اند.

منبع: CNN

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.