رهبر معظم انقلاب اسلامی درگذشت آیت‌الله سیدمهدی بجنوردی را تسلیت گفتند

از مرحوم آیت الله حاج سید مهدی بجنوردی آثار ارزشمندی به جای مانده که از جمله آنان می توان به کتاب‌های تحریر الأصول، الطهارة و البیع اشاره کرد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت فقیه عالیقدر مرحوم آیت‌الله حاج سیدمهدی بجنوردی را تسلیت گفتند.

در متن پیام رهبر انقلاب آمده است:

“درگذشت فقیه عالیقدر و متعبّد مرحوم آیةالله آقای حاج سید مهدی بجنوردی رضوان الله علیه را به خاندان مکرّم ایشان و بیت شریف مرحوم آیةالله حاج میرزا حسن بجنوردی اعلی الله مقامه و دیگر وابستگان و ارادتمندان و مستفیدان از محضر ایشان تسلیت عرض میکنم و علوّ درجات این عالم جلیل القدر را که عمری با سلامت نفس و تقوا و طهارات در نجف و تهران گذرانیدند از خداوند متعال مسألت میکنم.”

آیت الله سید محمدمهدی موسوی بجنوردی متولد ۱۳۱۳ شمسی در نجف، فرزند ارشد آیت‌الله العظمی میرزا حسن بجنوردی، از مراجع نجف بود که در دوره حکومت پهلوی بعد از یک سفر از ایران ممنوع الخروج شد و در تهران اقامت کرد. مادر ایشان نیز، نوهٔ آیت‌الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی، مرجع عام شیعیان جهان، بود.

آن مرحوم برادر آیت‌الله سید محمد و دکتر کاظم موسوی بجنوردی است.

آن مرحوم برادر آیت‌الله سید محمد بجنوردی، عضو پیشین شورای عالی قضایی و دکتر سیدمحمدکاظم بجنوردی، رئیس دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و رهبر حزب ملل اسلامی است.

ایشان در محضر اساتیدی همچون آیات عظام حسین حلی، سید محسن حکیم و سید محمود شاهرودی تلمذ کرده بود.

وی از کودکی تحصیلات حوزوی را آغاز کرده و در هشت سالگی به دست جدش، سید ابوالحسن اصفهانی معمم شد. مقدمات و سطح را نزد پدر و دیگر اساتید حوزه از جمله شیخ صدرا بادکوبه‌ای بهره برد و پس از آن در درس خارج فقه و اصول مراجع تقلید نجف حضور یافت. دیری نگذشت که همهٔ اساتیدش به اجتهاد او شهادت دادند. ایشان از ابتدای جوانی، کتب مختلف فقهی و اصولی را برای طلاب و فضلای حوزهٔ نجف تدریس کرد و برخی از مراجع معاصر از شاگردان آن دوران وی می‌باشند.

معظم‌له در سال ۱۳۴۹ به تهران مهاجرت کرده و ضمن اقامهٔ نماز جماعت، به تدریس و تألیف همت گمارد. درس خارج او در تهران از مشهورترین دروس به‌شمار می‌رفت.

وی با بیش از شش دهه تدریس سطوح مختلف و خارج، شاگردان بسیاری را تربیت نمود. مجلس درس او مملو از عالمان حوزوی و دانشگاهی بود که از جمله شاگردانی که در محضر ایشان تربیت یافتند می توان به آیات بشیر نجفی، شمس الدین واعظی و عبدالنبی نمازی اشاره داشت.

از مرحوم آیت الله حاج سید مهدی بجنوردی آثار ارزشمندی به جای مانده که از جمله آنان می توان به کتاب‌های تحریر الأصول، الطهارة و البیع اشاره کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.