ادامه ماجرای پارتی‌گیت

آیا جانسون در قدرت دوام می‌آورد؟

نخست وزیر انگلیس قرار است توسط کمیته تحقیقات مجلس عوام به دلیل اینکه نمایندگان را در ماجرای پارتی‌گیت گمراه کرده است، مورد بازجویی قرار گیرد.

بوریس جانسون پس از حمایت نمایندگان پارلمان از لایحه بحث‌برانگیز ارجاع پرونده تخلفات نخست وزیر در ماجرای پارتی‌گیت به کمیته تحقیقات مجلس و درخواست شخصیت‌های ارشد حزب حاکم محافظه‌کار برای کناره‌گیری از قدرت، بشدت تحقیر شده است.

به گزارش  روز جمعه ایرنا، نخست وزیر انگلیس قرار است توسط کمیته تحقیقات مجلس عوام به دلیل اینکه نمایندگان را در ماجرای پارتی‌گیت گمراه کرده است، مورد بازجویی قرار گیرد؛ تحولی که به طور بالقوه می‌تواند به استعفای او از قدرت منجر شود.

جانسون متهم است که با برگزاری جشن تولد در ساختمان دفتر نخست وزیری، پروتکل‌های بهداشتی را در اوج محدودیت‌های کرونایی (موسوم به ماجرای پارتی گیت) زیر پا گذاشته است. او هفته پیش از سوی پلیس جریمه شد اما گفته می‌شود که دست کم شش جریمه دیگر در رابطه با نقض محدودیت‌های کرونایی در راه است که در قیاس با ماجرای پارتی‌گیت از اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

حزب اصلی مخالف دولت (کارگر) دیروز لایحه‌ای را پیشنهاد کرد که پرونده پارتی گیت به کمیته تحقیقات مجلس ارجاع شود. این لایحه بدون هیچ مخالفتی از سوی نمایندگان مجلس به تصویب رسید. در واقع طبق رویه پارلمان، قریب به اتفاق نمایندگان سر خود را به نشانه حمایت از این لایحه تکان داده و جو به حدی علیه جانسون بود که حتی کار به رای‌گیری کشیده نشد.

دولت انگلیس صبح دیروز تلاش کرد تا رای‌گیری پارلمان را به بهانه سفر نخست وزیر به هند، بحران اوکراین و مشکلات اقتصادی کشور به تاخیر بیندازد، اما ناگزیر در برابر موجی از انتقادهای داخلی کوتاه آمد و برهمین اساس نمایندگان حزب حاکم را مختار گذاشت تا در رای‌گیری که نتیجه آن از قبل قابل پیش‌بینی بود شرکت کنند.

گفته می شود که چهارشنبه شب بحث لغو سفر جانسون به هند هم در دفتر نخست وزیری مطرح شده بود تا جانسون بتواند در جلسه روز پنجشنبه پارلمان شرکت کند، اما از آنجا که سفر او به هند در دو نوبت قبل لغو شده بود و تکرار آن می‌توانست پیامدهای نامطلوبی را بر آینده روابط لندن و دهلی‌نو داشته باشد، آن هم در شرایطی که انگلیس در تلاش است تا هند را از حمایت روسیه در جنگ اوکراین منصرف کند، صورت گرفت.

دیروز نمایندگان مجلس حدود شش ساعت درباره تخلفات نخست وزیر و ضرورت کناره‌گیری او از قدرت بحث کردند و برخی اظهارات تندی علیه جانسون که در جلسه حضور نداشت از سوی هم‌حزبی‌هایش مطرح شد.

«استیو بیکر» وزیر پیشین برگزیت و یکی از چهره‌های با نفوذ در میان محافظه‌کاران، دیروز عنوان کرد که از نگرش بی‌مسولانه نخست وزیر نسبت به نقض پروتکل‌های بهداشتی وحشت زده است. وی تصریح کرد که جانسون باید خیلی وقت پیش از مقام نخست وزیری کناره‌گیری می‌کرد.

باب نیل که ریاست کمیته قضایی مجلس را بر عهده دارد نیز گفت: «عمیقاً از اتفاقی که در ساختمان نخست وزیری رخ داد ناامید هستم. رای دهندگان در حوزه انتخابیه من به شدت ناامید هستند و نخست وزیر باید پاسخگو باشد.»

این درحالیست که توبیاس الوود، رئیس کمیته دفاعی مجلس عوام از دیگر چهره‌های بانفوذ در حزب محافظه‌کار که قبلاً خواستار کناره‌گیری جانسون شده بود، خاطر نشان کرد، زمان آن رسیده است که اعضای حزب برای برکناری نخست وزیر دست به کار شوند.

گزارش‌ها حاکیست که قریب به اتفاق نمایندگان حزب حاکم حاضر نیستند بیش از این منتظر تحقیقات پارلمان درباره نخست وزیر بمانند و خواستار انتخابات درون حزبی هستند.

گفته می‌شود که جرمی هانت وزیر اسبق بهداشت انگلیس که در انتخابات درون حزبی دور قبل رقیب جانسون بود، با ارسال ایمیلی به اعضای حزب نوشته که تخلفات نخست وزیر تکان دهنده است و او باید از مقام خود کناره گیری کند.

در همین پیوند «ویلیام راگ» رئیس کمیته قانون اساسی عوام اعلام کرده که درخواست برگزاری رای عدم اعتماد به نخست وزیر را تحویل رئیس فراکسیون حزب داده است. او پس از مارک هارپر رئیس پیشین کمیته انضباطی حزب محافظه‌کار دومین فردی است که رسما بی اعتمادی خود را به نخست وزیر اعلام کرده است.

جانسون می گوید که احساسات نمایندگان را درک می‌کند اما حاضر به استعفا نیست. نخست وزیر انگلیس پیشتر با ایراد سخنانی از مردم و نمایندگان مجلس عذرخواهی کرده و گفته بود که بدون قید و شرط اشتباه خود را می‌پذیرد.

اما نظرسنجی‌ها در انگلیس نشان می‌دهد که بیشتر مردم این کشور  معتقدند که جانسون همه را فریب داده و خواستار کناره‌گیری او از قدرت هستند. طبق آخرین نظرسنجی موسسه یوگو، ۷۸ درصد مردم انگلیس جانسون را در ماجرای پارتی‌گیت مقصر می‌دانند. همچنین از میان افرادی که در انتخابات سال ۲۰۱۹ به حزب حاکم محافظه کار رای دادند ۶۱ درصد معتقدند که جانسون دروغ گفته است.

واقعیت هم این است که نخست وزیر انگلیس با نقض پروتکل‌های بهداشتی که دولت او وضع کرده و اینکه حاضر نیست از مقام خود کناره‌گیری کند، دو عنصر عدالت و نظم را در اصول حاکمیت زیرپاگذاشته است.

لرد «بارول» رئیس پیشین دفتر نخست وزیر انگلیس می‌گوید بحرانی که رهبری بوریس جانسون را فرا گرفته است “بسیار بی سابقه” است. او در گفتگو با شبکه خبری اسکای امروز گفت: «معمولاً دولت هنگامی دچار مشکل می‌شود که مرتکب کاری شده است که یا در بین مردم نامحبوب است، یا در داخل حزب منفور است. این درحالیست که مشکل دولت هر دو مولفه را شامل می‌شود.»

بارول بهترین راه برای خروج از بحران را اعلام تمام حقایق در اسرع وقت و ابراز پشیمانی عنوان کرد؛ درحالیکه به گفته او جزئیات ماجرای پارتی‌گیت «روز به روز به شکل دردناکی» طی شش ماه گذشته درز کرده است.

وی اظهارات وزیر پیشین برگزیت را قابل توجه خواند و یادآور شد که او یکی از افراد کلیدی در سقوط دولت ترزا می بود. رئیس دفتر سابق «ترزا می» اضافه کرد: استیو بیکر فردی نیست که من از نظر ایدئولوژیک با او موافق باشم، اما بسیار اصولی و در سازمان‌دهی امور بسیار مؤثر عمل می‌کند؛ بنابراین اگر من هنوز کار قبلی خود را در دفتر نخست وزیری داشتم، در مورد اظهارات او بسیار نگران می شدم.

طبق آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته محبوبیت حزب اصلی مخالف دولت (کارگر) در پی رسوایی پارتی‌گیت طی روزهای اخیر افزایش یافته است و در صورت برگزاری انتخابات سراسری، از شانس بالاتری برای تصاحب قدرت برخوردار خواهد بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.