اروپا علیه اینترنت/ جنجال سفر به ترکیه/ جانشین پراید می‌آید/ ارزسوزی با آیفون

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به بازدیدهای سرزده و از پیش اعلام نشده سیدابراهیم رئیسی، ماجراي فردوسي‌پور و صداوسيما ، ماجرای خرید سیسمونی نوه قالیباف ، عرضه خودرو در بورس ، طرح خرید شفاف ، تصویب قانون خدمات دیجیتال برای شهروندان اتحادیه اروپا ، نرخ تورم سالانه در فروردین ماه ، ممنوعیت واردات گوشی تلفن همراه برند اپل به کشور و… پرداخته بودند

این روزها همچنان ماه رمضان، مراسم شبهای قدر و حوادث فلطسین و افغانستان  در صدر توجه مطبوعاتند. روزنامه های امروز به بازدیدهای سرزده و از پیش اعلام نشده سیدابراهیم رئیسی، ماجراي فردوسي‌پور و صداوسيما ، ماجرای خرید سیسمونی نوه قالیباف ، عرضه خودرو در بورس ، طرح خرید شفاف ، تصویب قانون خدمات دیجیتال برای شهروندان اتحادیه اروپا ، نرخ تورم سالانه در فروردین ماه ، ممنوعیت واردات گوشی تلفن همراه برند اپل به کشور و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

شرط فردوسی‌پور برای بازگشت به تلویزیون

روزنامه آرمان ملی: ظاهرا ماجراي فردوسي‌پور و صداوسيما پاياني ندارد. هر از چندگاهي شنيده مي‌شود که مجري محبوب در مسير بازگشت به صداوسيماست اما اين اتفاق رخ نمي‌دهد. عادل فردوسي‌پور با برنامه نود در شبکه سه مطرح شد و البته در کنار آن بازي‌هاي حساس داخلي و خارجي را هم گزارش مي‌کرد با اين حال دوستان نزديک عادل خوب مي‌دانند که برنامه نود براي او حکم فرزندش را دارد و نسبت به آن بسيار حساس است. به طور حتم اگر قرار باشد او روزي به شبکه 3 برگردد، حتماً با اين برنامه برمي‌گردد نه به عنوان يک گزارشگر مسابقات داخلي و خارجي. چندي پيش و در پي اذعان رئيس جديد سازمان صدا و سيما مبني بر اينکه عادل فردوسي‌پور براي بازگشت به تلويزيون هيچ مشکلي ندارد رسانه‌ها خبر دادند که مجري برنامه نود به سرعت به شبکه3 بر مي‌گردد و برنامه خود را به روي آنتن خواهد بود. در صورتي که انجام اين کار موازي کاري خواهد بود و اگر روزي زمينه بازگشت عادل فردوسي‌پور به شبکه سه مهيا شود او بايد برنامه جديدي را تدوين و طراحي کند. بعد از اينکه سازمان صدا و سيما تصميم گرفت برنامه نود به روي آنتن نرود برنامه فوتبال برتر جايگزين برنامه 90 شد و يکي دو فصلي است به جاي برنامه نود بازي‌هاي ليگ برتر را با اجراي ميثاقي تحليل مي‌کند و شبکه3 ديگر نياز به اجراي برنامه جديدي در اين بخش نمي‌بيند. از همه مهمتر اينکه برنامه شب‌هاي فوتبال هم در شبکه ورزش بازي‌هاي ليگ برتر را تجزيه و تحليل مي‌کند.

مسئولانی که چون به خلوت می‌روند…

روزنامه شرق:ماجرای خرید سیسمونی نوه قالیباف، فرصتی بود تا مجموعه‌ای از تفاوت‌های بین حرف و عمل مسئولان و برخی چهره‌های شناخته‌شده در این سال‌های تحریم، بار دیگر عیان شود. مسئولانی که برای جزئیات زندگی مردم تصمیم می‌گیرند و خود در خفا به شکل دیگری عمل می‌کنند. اما بدتر از آن نحوه دفاع همراهان و دوستداران رئیس مجلس از این اتفاق بود. چند نکته بیش از همه مورد سؤال و تعجب بسیار واقع می‌شود: بی‌خبری: برخی از مدافعان گفتند رئیس مجلس از این سفر بی‌خبر بوده است! بی‌توجهی: پسر قالیباف نکته دیگری را اضافه کرد و البته به حضور مادرش اشاره نکرد: «آنان که می‌خواهند خطای فرزند را به پای پدر بنویسند، بدانند که این کار از قبل مورد مخالفت ایشان قرار گرفته بود ولی متأسفانه نادیده گرفته شد». پاپوش امنیتی در آستانه انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس: سیدمحمود رضوی (مشاور قالیباف) نوشته است: «آیا شناسایی داماد، دختر و همسر محجبه رئیس مجلس با ماسک در فرودگاه ترکیه و در صف مردم، کاری عادی بوده و همه آنها را می‌شناسند؟!» و تأکید کرده است: «کسی از بارداری دختر آقای قالیباف مطلع نبوده است». این مشاور از اصطلاح «‎بپاگذاشتن برای خانواده قالیباف» استفاده کرده است.با این دفاع‌های بد و نادرست، این پرسش در ذهن متبادر می‌شود که آیا این «بی‌خبری» رئیس مجلس از شرایط خانه‌ یا «بی‌توجهی» خانواده‌اش به دغدغه‌ها، یا انتخابات هفته بعد هیئت‌رئیسه، به عدم برنامه‌ریزی و عدم مدیریت در خانه و به تبع آن جایگاه سیاسی‌اش منجر نمی‌شود؟

طرح‌های بیهوده برای فرار از واقعیت بازار

روزنامه ابتکار:فربد زاوه در خصوص عرضه خودرو در بورس گفت: من معتقدم عرضه خودرو در بورس یک عملیات بیهوده خواهد بود.ورود خودرو به بورس از جمله مسائلی است که مطرح شدن آن واکنش‌ها متفاوتی را به دنبال دارد. برخی‌ها معتقدند بورس محلی امن برای عرضه خودرو بوده و با اجرای این طرح زمینه‌ای برای شفافیت انجام معاملات در بازار به وجود خواهد آمد. اما از سوی دیگر عده‌ای بر این باورند که عرضه خودرو به بورس تنها زمینه را برای افزایش بیشتر قیمت‌ها و چالش‌های تازه فراهم خواهد کرد.از سال 99 چندین بار صحبت عرضه خودرو در بورس مطرح شد و هر بار این مسئله بدون نتیجه فراموش می‌شد. حال بار دیگر ماجرای عرضه خودرو در بورس مطرح شده است و آنطور که گفته می‌شود عرضه خودرو در بورس کالا به جای قرعه‌کشی در قالب طرحی در مجلس در مراحل نهایی است. بر اساس گزارشی از همشهری آنلاین، ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفته است: «قرار بود طرح عرضه خودرو در بورس به قانون تبدیل شود که با تغییر دولت و وزیر، این موضوع از فوریت کنار رفت. البته به تازگی وزیر صمت در این باره صحبت‌هایی می‌کند و شاهین نیز در بورس عرضه شد.»

دولت مستضعفین

روزنامه ایران: رئیس جمهور روز گذشته به مناطقی سفر کرد که گرچه همجوار مرکز کشور هستند، اما عموماً وضعیت آنان با مناطق محروم کشور برابری می‌‌کند.  شهرستان‌های غرب استان تهران دیروز مقصد بازدید سرزده و از پیش اعلام نشده آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی بود. این سفر که با همراهی استاندار تهران و تنی چند از اعضای هیأت دولت بود، از شهر قدس آغاز شد.  رئیس جمهور در سفر به این شهر از منطقه محروم محمدآباد  شهر قدس بازدید کرد. برخی اهالی منطقه نیز با دیدن رئیس جمهور، مسائل و مشکلات خود را با عالی‌ترین مقام اجرایی کشور درمیان گذاشتند. بازدید از کمپ بازپروری اخوان شهرستان ملارد، بازدید از مجموعه بزرگ صنایع لبنی کاسپین و شرکت در شورای اداری شهرستان شهریار از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر یک روزه بود.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در نخستین بازدید در این سفر، در منطقه محمدآباد شهر قدس حضور یافت و مشکلات مردم این منطقه را از نزدیک مورد بررسی قرار داد. رئیس جمهور، با گزارش استاندار و مسئولان شهری و نیز گفت‌وگو با مردم در جریان مشکلات ساکنان این مناطق قرار گرفت.

طرح خرید شفاف در ایستگاه پایانی

روزنامه تجارت:ابتدای دی ماه سال گذشته بود که برخی کارخانه‌ها مکلف شدند به جای قیمت مصرف‌کننده، قیمت تمام شده تولید را روی کالا درج کنند. سیاستی که مسئولان سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت نام آن را «طرح خرید شفاف» گذاشتند. بررسی ها اما نشان می دهد که موضوع اعلام قیمت تمام شده به مشتری در کشور، موضوع جدیدی نیست. تقریبا یک دهه است که این موضوع و ضرورت آن مطرح شده اما هر بار به تعویق افتاده و به دلایلی که رسانه‌ای نشده هر یک از وزیران در دولت های مختلف، اجرای آن را به وزیر بعدی محول کرده است.در واقع وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت سابق بازرگانی در دولت نهم بنا به دلایلی که هیچ گاه اعلام نشده تا سال گذشته این طرح را اجرا نکرده بودند. اراده دولت سیزدهم اما شرایط را به نحو دیگری رقم زد تا جایی که با وجود برخی کارشکنی ها و ایجاد مشکل از سوی گروهی از واحدهای تولیدی و کارخانه ها، در اولین روز اردیبهشت ماه 1401 مرحله پنجم طرح خرید شفاف آغاز شد. در این مرحله نحوه محاسبه قیمت کالاها اعلام شد و البته درج هم‌زمان قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده روی کالاها نیز آغاز گردید. همچنین مسئولان سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اعلام کردند که واردکنندگان نیز مکلف به درج هم‌زمان قیمت وارداتی و قیمت مصرف‌کننده بر روی کالاها هستند.

اروپا علیه اینترنت

روزنامه جوان:چیزی شبیه به فضای واقعی، فضای مجازی هم در غرب وحشی، وحشی است! محتوا‌های غیر اخلاقی، نژادپرستانه و نفرت‌پراکنی‌های اینترنتی حالا دیگر خود غربی‌ها را هم به واکنش واداشته‌است. بر این اساس اتحادیه اروپا قانون جدیدی را نهایی کرد که به موجب آن فناوری بزرگ باید محتوای مضر را حذف کند تا شاید «غرب وحشی» آرام بگیرد. قانون خدمات دیجیتال (DSA) قوانین سختگیرانه‌تر برای پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌هایی است که محتوای ممنوعه از سخنان مشوق نفرت‌انگیز گرفته تا تصاویر نادرست و سوء‌استفاده جنسی از کودکان را ارائه می‌دهند. کمیسر بازار داخلی اروپا که قبلاً اینترنت را به عنوان «غرب وحشی» توصیف کرده، تصویب قانون خدمات دیجیتال را نقطه عطف مهمی برای شهروندان اتحادیه اروپا دانست. این مقررات پلتفرم‌ها را ملزم می‌کند که به محض اطلاع از وجود محتوای غیرقانونی، به سرعت محتوای غیرقانونی را حذف کنند. شبکه‌های اجتماعی هم باید کاربرانی را که مکرراً قانون را نقض می‌کنند، تعلیق کنند. DSA همچنین سایت‌های تجارت الکترونیک را مجبور می‌کند هویت تأمین‌کنندگان را قبل از پیشنهاد محصولات خود تأیید کنند. پیش از این متا اعلام کرده‌بود بر‌اساس قانون جدید اتحادیه اروپا شاید مجبور شود فعالیت اینستاگرام و فیس‌بوک را در این ناحیه متوقف کند.

دست انداز در مسیر کاهش تورم

روزنامه خراسان:نرخ تورم سالانه در فروردین ماه برای نخستین بار از اردیبهشت 1400، به زیر 40 درصد بازگشته است. با این حال، تورم ماهانه با محوریت جهش 4.9 درصدی خوراکی ها، 3.3 درصد بوده که این رشد ماهانه قیمت ها می تواند ناشی از عواملی نظیر رشد قیمت جهانی مواد خوراکی، کاهش محدودیت های کرونا، تورم انتظاری ناشی از حذف ارز 4200 و رشد معمول قیمت ها در ابتدای هر سال باشد. به این ترتیب روند کاهش نرخ تورم با دست انداز جدی مواجه شده است. به گزارش خراسان، تازه ترین داده های مرکز آمار از وضعیت قیمت ها نشان می دهد که در فروردین امسال، شاخص قیمت ها نسبت به اسفند، 3.3 درصد افزایش یافته و این نرخ تورم ماهانه نسبت به رقم مشابه در اسفند، افزایش 2 واحد درصدی داشته است. جزئیات بیشتر حاکی از این است که کالاهای خوراکی با رشد ماهانه 4.9 درصدی قیمت، پرچمدار تورم ماهانه در فروردین بوده اند و این رقم، بالاترین  میزان خود از آبان سال گذشته به شمار می رود. کالای های غیر خوراکی نیز با رشد 2.5 درصدی قیمت روبه رو شده اند. تورم 3.3 درصدی ماهانه در فروردین در حالی است که به طور معمول هر سال در این ایام قیمت کالاها به دلایلی نظیر رشد دستمزدها و به روز رسانی قیمت سایر مولفه های تولید و توزیع، با رشد مواجه می شود.

جنجال سفر به ترکیه؛واکنش‌ها و اهداف کنشگران چه بود؟

روزنامه کيهان:پسر محمدباقر قالیباف به فاصله ‌اندک‌، اصل خبر سفر را تایید کرد و البته افزود که سفر علی‌رغم میل پدرش انجام شده و با این حال عذرخواهی کرد. این خبر با چند نوع واکنش مواجه شد. یک دسته از واکنش‌ها مربوط به مردم عادی بود که از آن انتقاد کردند. این واکنش‌ها را می‌توان تا حد زیادی طبیعی و قابل فهم دانست چرا که مردم انتظار دارند در حالی که تحت فشار شدید اقتصادی و معیشتی هستند، مسئولان نیز در تحمل این فشارها با آنان همراه باشند.  دسته بعدی واکنش‌ها مربوط به جریانات و بازیگران سیاسی بود. طبق معمول، رسانه‌ها و جریانات ضدانقلاب که از هیچ فرصتی برای حمله به اصل نظام و انقلاب نمی‌گذرند و در این مسیر حتی از دروغ‌پراکنی هم ابایی ندارند، بلافاصله دست به کار شده و انواع و اقسام مطالب و پیام‌ها را در این راستا تولید و منتشر کردند. مطالب و پیام‌هایی که هدفی جز غبارآلود کردن فضا و تضعیف اصل نظام نداشت.  دسته بعدی واکنش‌ها مربوط به برخی جریانات سیاسی داخلی بود. این دسته از واکنش‌ها را می‌توان به دو گروه نشان‌دار و بدون نشان تقسیم کرد. جریان مدعی اصلاحات در رسانه‌های رسمی و نیمه‌رسمی خود، این سفر را بهانه‌ای برای تخریب رئیس ‌مجلس و زیر سؤال بردن مجلس یازدهم قرار داد و مانند همیشه رطب و یابس را به هم بافت تا رقیب سیاسی را در ذهن افکار عمومی تخریب کند. اما واکنش‌ها در رسانه‌های بی‌نام و نشان و مسئولیت‌گریز از نوع دیگری بود.

ارزسوزی با آیفون پایان می‌یابد؟

روزنامه وطن امروز:بر اساس اخبار ممنوعیت واردات گوشی تلفن همراه برند اپل به کشور، به نظر می‌رسد که واردات آیفون تا پایان نیمه اول سال ممنوع می‌شود. طبق آمارهای منتشر شده واردات برند اپل در سال 1400 به میزان یک میلیارد و 353 میلیون دلار بوده که تنها 6 درصد سهم بازار کشور را تامین کرده است.  به گزارش «وطن‌امروز»، طرح تهاتر ارز خشکبار و موبایل که از سال گذشته هم مطرح شده بود، از فروردین‌ماه سال جاری آغاز شد. هر چند واردکنندگان موبایل عنوان کردند که برای ارزیابی نقاط ضعف و قوت این طرح به زمان نیاز است اما در عین حال اعلام شد در بلندمدت قیمت تمام‌شده کالاها اثر افزایشی حدود ۸ تا ۱۲ درصدی خواهد داشت، زیرا نرخ ارز خشکبار معادل نرخ ارز آزاد است که هزینه‌های کارمزد هم به آن اضافه می‌شود. از طرف دیگر طبق گزارش‌های گمرک، سال گذشته در مجموع 4.2 میلیارد دلار گوشی از مبادی رسمی وارد ایران شده است که بیش از 1.3 میلیارد دلار به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار اختصاص  دارد که 32.2 درصد ارزش کل واردات گوشی را در بر می‌گیرد. این در حالی است که از نظر تعداد، گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار فقط 6.2 درصد از کل سهم بازار را داشته است به طوری که در سال گذشته از مجموع 17.7 میلیون دستگاه وارد شده 1.1 میلیون دستگاه بالای ۶۰۰ دلار بوده است.

تولید ۲۳۱ میلیون تن زباله در سال

روزنامه جام‌جم :«سرمایه‌گذاری زمین» شعاری است که امسال برای روز جهانی زمین پاک در نظر گرفته شده است. دوم اردیبهشت هر سال، آغاز هفته زمین پاک در ایران است؛ هفته‌ای که در آن قرار است به حفظ زمین بیشتر توجه شود. در همین راستا، سازمان حفاظت محیط‌زیست شعار ملی «سرمایه‌گذاری در زمین با مدیریت پسماند» را برای این هفته انتخاب کرده است. اما ایران ما به عنوان کشوری که با معضل مدیریت پسماند مواجه است و هنوز هم انبوه زباله در استان‌های شمالی و سایت‌های دفن زباله غیراستاندارد آن، مشکل‌آفرین است؛ برای تحقق شعار انتخاب‌شده چه برنامه‌ای دارد؟ مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست در این رابطه می‌گوید سازمان پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی را تهیه کرده است. به گفته او در ایران سالانه ۱۸۰ هزار تن کیسه پلاستیکی تولید می‌شود که با درنظر گرفتن جمعیت ۸۵ میلیون نفری، سرانه مصرف کیسه پلاستیکی در کشور تقریبا به ۲/۲ کیلوگرم می‌رسد. سرانه تولید زباله الکترونیکی در ایران هم وضعیت مطلوبی ندارد و به گفته این مقام مسوول، هر ایرانی سالانه شش کیلوگرم زباله الکترونیکی تولید می‌کند. به اعتقاد وی، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به مدیریت بهتر پسماند در کشور کمک کند. مشروح گفت‌وگو با حسن پسندیده، مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست در ارتباط با برنامه‌های هفته زمین پاک و اقدامات این سازمان در راستای تحقق شعار این هفته در ادامه می‌آید.

جانشین پراید می‌آید

روزنامه همشهری: سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، از طراحی یک پلتفرم مشترک داخلی برای تولید خودروهای ارزان که 150تا 200میلیون تومان(معادل 5تا 6هزار دلار) قیمت خواهد داشت خبر داد. عبدالله توکلی‌لاهیجانی گفت: این پلتفرم که محصولات آن در نیمه نخست سال 1402به بازار می‌آید با مشارکت 2خودرو‌ساز بزرگ داخلی و برای تولید دست‌کم 4مدل خودروی ارزان‌قیمت در حال طراحی است و می‌تواند از نظر قیمت، جایگزینی برای پراید باشد.به گزارش همشهری، اغلب کارشناسان معتقدند مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت خودرو در 3سال گذشته کاهش تولید در شرکت‌های خودروساز داخلی است. آمارها نیز نشان می‌دهد تیراژ تولیدات خودروسازان داخلی فقط کفاف 65درصد از تقاضای بازار را می‌دهد و بازار با کمبود 35درصدی تولید مواجه است. پیش از این منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت نیز این موضوع را تأیید کرده و گفته بود: وقتی برای تقاضا عرضه کمی وجود دارد، به‌طور طبیعی قیمت بالا می‌رود و قیمت عرضه کارخانه با بازار، فاصله معناداری پیدا می‌کند. محاسبات انجام شده نشان می‌دهد با عرضه یک میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه خودرو، روند عرضه و تقاضا در بازار خودرو به هم نزدیک می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.