انفجار گاز از اهواز تا نیشابور

در دو حادثه جداگانه 5 زن و مرد جان خود را از دست دادند و 12 نفر با سوختگی شدید راهی بیمارستان شدند

انفجار گاز در اهواز و نیشابور 5  کشته و 12 مصدوم برجای گذاشت. انفجار گاز شهری در اهواز، سرنوشت چهار مرد و یک زن را با مرگ گره زد و 9 مصدوم برجای گذاشت. اما در نیشابور موج انفجارگاز پیک‌نیکی با مصدومیت سه نفر همراه بود.

انفجار مرگبار

حادثه نخست در یک خانه در بازارچه عامری اهواز رخ داد که 5 کشته و 9 مصدوم داشت.

ساعت 8:40  دقیقه  روز یکشنبه بیستم مهرماه‌ در تماس تلفنی شهروندی انفجار گاز شهری در ساختمان مسکونی به سامانه ۱۲۵ سازمان اطلاع‌رسانی شد.

این حادثه در یک خانه ۲ طبقه در بازارچه عامری اهواز رخ داد که بر اثر آن هر ۲ طبقه این  خانه تخریب شد.

هرچند شدت انفجار گاز شهری به‌حدی بود که سه ساختمان مسکونی و ۶ مغازه به‌طور کامل تخریب شدند. همچنین یک خودرو پیکان وانت در اثر انفجار واژگون و تعدادی از غرفه‌های میوه‌فروشی و خودروهای اطراف نیز دچار آسیب جدی شدند.

اکیپ امداد و نجات سازمان آتش‌نشانی  به سرعت در محل حاضر شدند و با ایمن‌سازی محل عملیات، آواربرداری را برای نجات افراد گرفتار شده در زیر آوار انجام دادند.

در گام بعدی، تیم‌های آتش‌نشانی عملیات خود را  برای مدفون‌شدگان آوار کلید زدند. در اثر این حادثه، ماموران  چهار مرد و یک زن  را از میان آوار بیرون کشیدند. این حادثه 9 مصدوم داشت که مجروحان  به اورژانس ۱۱۵ تحویل داده شدند.

یکی از اهالی محل گفت که حدود 15 مغازه و 7 خانه  خسارت‌ دیده‌اند، البته  ممکن است آمار خسارت بیشتر باشد.

معاون امداد و نجات هلال‌احمر خوزستان در رابطه با این حادثه گفت:«   در پی اعلام وقوع حادثه در محله عامری، ۴ تیم امداد ونجات جهت امدادرسانی اعزام شدند.»

صبح  یکشنبه، انفجار گاز در یکی از ساختمان‌های  مسکونی محله عامری رخ داد که بلافاصله تیم‌های عملیاتی استان به محل اعزام شدند

پس از اعلام نیاز از سوی آتش‌نشانی عوامل امدادی در ساعت 9:03 دقیقه با 3 تیم جست‌وجو و نجات در آوار، یک تیم واکنش سریع و یک تیم امدادی سگ «آنست» کار خود را از ساعت 9:20 دقیقه برای امدادرسانی به مصدومان آغاز کردند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خوزستان با اشاره به انجام عملیات 4 ساعته برای یافتن مصدومان  و قربانیان  بیان کرد:«    با توجه به شدت و وسعت تخریب انفجار نشت گاز، 5 قربانی  و 9 مصدوم در محل حادثه داشتیم که جهت انجام روال قانونی و ادامه روند درمان به فوریت‌های پزشکی تحویل داده شدند.»

او در پایان با اشاره به اینکه «عملیات در ساعت 13 به پایان رسید»  گفت: «   با توجه به تغییر فصل و آغاز برودت هوا لازم است شهروندان خوزستانی حتما نکات ایمنی را جدی بگیرند.»

انفجار وحشتناک کپسول گاز در نیشابور

همچنین در پی انفجار گاز مایع در یک خانه مسکونی ۳ نفر دچار سوختگی شده و به بیمارستان منتقل شدند.

مدیر فنی و عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی نیشابور  در این رابطه  گفت:«    صبح  یکشنبه ساعت 7:52 دقیقه خبر انفجار گاز در یک  خانه مسکونی به سامانه ۱۲۵ اعلام شد که بلافاصله آتش‌نشانان به محل اعزام شدند.

او علت این حادثه را پر کردن گاز پیک‌نیک در خانه اعلام کرد و گفت: «   متاسفانه یکی از مواردی که همواره حادثه‌ساز بوده پر کردن گاز پیک‌نیک به روش غیراستاندارد است که تا به حال جان افراد زیادی را به خطر انداخته است و در این حادثه نیز سه نفر از اعضای خانواده دچار سوختگی شده و به بیمارستان منتقل شدند.

این حادثه در حیاط خانه رخ داد و قطعا اگر انفجار در فضای بسته اتفاق می‌افتاد منجر به تخریب و انفجار کل ساختمان می‌شد.»

او در ادامه گفت: «  در فرایند پر کردن گاز پیک‌نیک توسط همشهریان هنگام به اصطلاح هواگیری مقداری از گاز از داخل لوله و مخزن به بیرون فرستاده می‌شود که این گاز از هوا سنگین‌تر بوده و روی سطوح می‌نشیند و با کمترین شعله یا جرقه‌ای انفجار رخ می‌دهد.

افرادی که اقدام به پر کردن کپسول‌ها می‌کنند به دلیل اینکه بوی گاز زیاد به مشامشان می‌خورد این بو برایشان عادی شده و در حین کار خیلی متوجه بوی گاز نمی‌شوند که همین امر باعث بروز حوادث اسفناک و خطرناک می‌شود.»

مدیر فنی و عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی نیشابور تأکید کرد: « پر کردن گاز پیک‌نیک در جایگاه‌های مخصوص و طبق اصول ایمنی انجام شود و با مراکز و مکان‌هایی که به صورت غیراستاندارد این عمل را انجام می‌دهند، باید برخورد شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.