محشر صغرا

تادئوش کونویتسکی، دبه بنزین را دست گرفته و می‌خواهد خودش را آتش بزند!

تادئوش کونویتسکی، نویسنده و کارگردان فیلم اهل لهستان بود؛ عضو فرهنگستان زبان لهستان. فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی هم داشت که از معروف‌ترین می‌شود به «فرعون» اشاره کرد.

شهروند آنلاین: باید خودش را آتش بزند. تادئوش کونویتسکی برای مخالفت با وضعیت موجود دبه بنزین را در دستش گرفته، برود روبه‌روی ساختمان حزب کمونیست و خودش را آتش بزند. ورشو حالا در آستانه زمستانی سرد است. خفقان هم هوا را گرفته. رژیم همه چیز را از نفس انداخته. حالا دو رفیق قدیمی و مخالف رژیم سراغ تادئوش کونویتسکی می‌روند و پیشنهاد می‌کنند برای مخالفت با سرکوب گسترده رژیم، خودش را آتش بزند. حالا کونویتسکی مانده و مابقی روز؛ دبه بنزین در دستش است و در ورشویی پرسه می‌زند که هم فراواقعی و هم بیش از حد واقعی است. برخوردها و کندوکاوهای او در باره فداکاری‌اش او را به تأمل در بارهٔ سرنوشت خود و کشور دربندش وامـی‌دارد. آیا کونویتسکی تا ته خط خواهد رفت یا نه؟
تادئوش کونویتسکی، نویسنده و کارگردان فیلم اهل لهستان بود؛ عضو فرهنگستان زبان لهستان. فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی هم داشت که از معروف‌ترین می‌شود به «فرعون» اشاره کرد. کتاب او با عنوان «محشر صغرا» به‌تازگی از سوی انتشارات «ثالث» چاپ شده؛ کتابی که واقعیت تلخ کشورهای درگیر با حکومت‌های کمونیستی را نشان می‌دهد.
مترجم کتاب،‌ فروغ پوریاوری، نامی آشنا بین مترجمان فارسی است؛ مترجمی که در ترجمه آثار نویسندگان موسوم به اروپای شرقی، سهم به‌سزایی داشته. از جمله آثار مهمی که این مترجم به فارسی ترجمه کرده می‌شود به میلان کوندرا، ایوان کلیما، نادین گوردیمر، ریشارد کاپوشینسکی و… اشاره کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.