نجات 7 کوهنورد از مهلکه مرگ

عملیات موفقیت آمیز نجاتگران کوهستان در 3 استان گیلان، چهارمحال‌وبختیاری و کرمان

با شروع فصل گرما و فعالیت‌های طبیعت‌گردی گروه‌های کوهنوردی حوادث فصل گرم کوهستان هم از سر گرفته شد به‌طوریکه نجاتگران تیم‌های کوهستان در استان‌های گیلان، چهارمحال‌وبختیاری و کرمان در تعطیلات اخیر با پوشش 5 حادثه کوهستان موفق به نجات 7 نفر در این مناطق شدند. گرچه در این میان دو نفر هم در چهارمحال‌وبختیاری قبل از رسیدن نیروهای امدادی جان خود را از دست دادند. بی‌توجهی به ساعت برگشت از کوه، عدم‌توجه به رعایت اصول‌ ایمنی و همراه نداشتن لوازم استاندارد کوه‌روی و بی‌توجهی به شرایط آب‌وهوایی منطقه مهم‌ترین عوامل بروز این حوادث بود. به گفته مسئولان حوزه امدادونجات جمعیت هلال‌احمر این استان‌ها متاسفانه آمار حوادث کوهستان در یکی‌دوسال اخیر به‌شدت افزایش یافته و این مسأله علاوه بر اینکه جان کوهنوردان مبتدی را به خطر انداخته ماموریت‌های سخت و نفسگیری را پیش روی نجاتگران کوهستان قرار داده است؛ به‌طوریکه در حین انجام این ماموریت‌های سخت برای نجات جان حادثه‌دیدگان حتی جان نجاتگران هم در مواقعی به‌خطر می‌افتد.

بازگشت 5 کوهنورد بعد از 9 ساعت عملیات جست‌وجو

حدود ساعت 11 شب جمعه بود که مرکز فوریت‌های EOC جمعیت هلال‌احمر از گمشدن 5 کوهنورد در ارتفاعات قله کله‌قندی ماسوله به هلال‌احمر فومن خبر داد و دو تیم امدادی برای کمک‌رسانی به این کوهنوردان عازم ارتفاعات ماسوله شدند. به گفته ابراهیم یوسفی از نجاتگران جمعیت هلال‌احمر شهرستان فومن براساس گزارش اعلام‌شده این افراد در ارتفاع 2460 متری قله کله‌قندی گرفتار شده بودند که در حین برگشت متاسفانه از مسیر اصلی خارج می‌شوند: «طی تماس تلفنی که با این افراد گرفتیم شرایط منطقه را مه‌آلود اعلام و محل استقرارشان را در 300 متری قله عنوان کردند و با درخواست کمک فوری به تشریح موقعیتی که در آن گرفتار بودند، پرداختند. متاسفانه این افراد در نزدیکی دره‌های کوهستان زمینگیر شده و مه شدید اجازه تشخیص راه درست را به آنها نمی‌داد. از طرفی حرکت بدون آگاهی از مسیر، ممکن بود آنها را با خطر سقوط به دره روبه‌رو کند.»

یوسفی بعد از تماس تلفنی با این کوهنوردان و شناخت کامل منطقه، آنها را به سمت یک پناهگاه امن هدایت می‌کند تا نجاتگران خود را به آنها برسانند: «انجام عملیات در ساعت تاریکی‌شب و مه‌آلود بودن مسیر، سختی ماموریت را در محیط تاریک کوهستان دشوار کرده بود. در خیلی از بخش‌های مسیر کوهستان به‌خاطر مه‌آلود بودن هوا، حاشیه دره‌ها لغزنده بود به‌خاطر همین نجاتگران باید با احتیاط شدید مسیر را طی می‌کردند.»

امین حاجتی از کوهنوردان حرفه‌ای و داوطلب نجاتگر حوزه امدادونجات کوهستان که مثل همیشه همراه نجاتگران کوهستان فومن است در این ماموریت هم حاضر بود: «هوا هم مه‌آلود بود، هم سرد و این سردی هوا کوهنوردان را بیشتر اذیت می‌کرد. با اینکه طی مسیر با مشکلات خاص خودش در آن ساعت شب برای نجاتگران سخت بود اما همه تلاش‌مان را کردیم تا سریع‌تر به این افراد برسیم. در میانه‌های کوه، نور کم سوی آتشی که کوهنوردان روشن کرده بودند، راهنمای ما شد. حدود 6 کیلومتری را صعود کردیم تا خود را به این افراد برسانیم اما وقتی رسیدیم متوجه شدیم دو تن از کوهنوردان متاسفانه از تیم جدا شده‌اند تا زودتر مسیر را پیدا کنند. اعضای باقیمانده تیم با دیدن نجاتگران بسیار خوشحال شدند و ‌گفتند با خودمان می‌گفتیم محال است در این ساعت شب کسی به فریاد ما برسد. دو تن از نجاتگران نزد سه نفر باقیمانده ماندند و برای پیدا کردن دو نفر دیگر همراه با یکی از نجاتگران به دل کوه زدیم چراکه مطمئن بودیم با شرایط سردی هوا و مه موجود نمی‌توانند مسیر طولانی را طی کنند.»

امین و دوست نجاتگرش با اینکه از فرط‌خستگی و سرما نای‌ راه‌رفتن نداشتند اما راه جست‌وجو را در پیش گرفتند و موفق شدند حدود ساعت 4 صبح دو کوهنورد دیگر را در میانه‌های کوه در حالیکه قادر به تشخیص مسیر درست نبودند، پیدا کنند.

حاجتی می‌گوید بعد از پیدا کردن این دو نفر دیگر امکان ادامه مسیر را در شرایط سخت آن شب نداشتیم به‌ همین خاطر تصمیم به شب‌مانی گرفتیم. همه خسته از پیمایش مسیر سخت‌وطولانی کوهستان تا صبح در منطقه ماندیم و دم‌دمای صبح راهی دامنه کوه شده و موفق شدیم ساعت 9 صبح همراه با همه اعضای این تیم صحیح‌وسالم به دامنه برسیم.

گرچه این ماموریت در سایه تلاش و ازخودگذشتگی نجاتگران منجر به نجات جان این 5 کوهنورد شد اما ابراهیم یوسفی می‌گوید که سهل‌انگاری‌های بزرگ برخی افراد باعث می‌شود تا شاهد حوادث تلخی باشیم. او با اشاره به ترک کردن فضای امن موردتاکید توسط دو تن از کوهنوردان می‌گوید: «حدود یک ماه پیش هم دختر جوانی در ارتفاعات کوهستانی منطقه گرفتار شده بود. طی تماس تلفنی از او خواستیم تا در یک نقطه‌امن پناه بگیرد و منتظر نجاتگران باشد اما وقتی به منطقه رسیدیم متوجه شدیم او با دور شدن از منطقه‌امن و به‌خاطر سُرخوردگی به یکی از دره‌ها سقوط کرده و جان خود را از دست داده بود.»

او با انتقاد از عملکرد برخی کوهنوردان یا کوه‌روها در بی‌توجهی به قوانین کوهنوردی گفت: «متاسفانه برخی افراد با تجربه بسیارکم راهی قله‌های سخت منطقه می‌شوند، هم جان خود را به‌خطر می‌اندازند و هم نجاتگران ما را.»

او با اشاره به افزایش پایگاه‌های امداد کوهستان منطقه فومن گفت: «افزایش یک پایگاه در فومن و یک پایگاه در قلعه رودخان در پی افزایش حوادث کوهستان در این مناطق اتفاق افتاده است.»

از 3 حادثه یک نفر جان سالم به در برد

در استان چهارمحال‌وبختیاری نیز 6 تیم عملیاتی موفق به انجام 3 ماموریت نجات کوهستان و نجات جان یک نفر در این حوادث شدند. به گفته ایرج کیانی بروجنی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کهگیلویه‌وبویراحمد در حوادث فوق، متاسفانه دو نفر جان خود را از دست دادند: «در حادثه اول گزارش مرکز EOC جمعیت هلال‌احمر استان حکایت از ایست قلبی فردی در کوه کلار، داشت. بلافاصله تیم امدادونجات کوهستان جمعیت هلال‌احمر شهرستان بروجن با پشتیبانی تیم نگین به محل حادثه اعزام شدند. وقتی به محل حادثه رسیدند با طبیعت‌گرد  ۶۷ ساله ایذه‌ای روبه‌رو شدند. تیم کوهستان اعزامی باز هم برای احیای فرد حادثه‌دیده به امید بازگشت به زندگی، تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند ولی متاسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد و  فرد فوت‌شده به پایین کوه منتقل و تحویل نیروی انتظامی شد.»

به گفته او در حادثه دوم اما حضور به‌موقع نجاتگران هلال‌احمر جان مصدوم 65 ساله در اراضی اطراف روستای چشمه‌علی نجات یافت: «در حاثه دوم، مصدوم ۶۵ ساله در اراضی اطراف روستای چشمه‌علی دچار افزایش فشارخون و درد در ناحیه قفسه سینه شده بود. به محض دریافت این گزارش سریعا تیم امدادونجات پایگاه گدارکبک شهرستان بروجن ساعت ۱۲ به محل اعزام شدند و به محض رسیدن به محل پس از انجام خدمات امدادی، مصدوم را به پایین مراتع منتقل و تحویل عوامل اورژانس دادند»

گرچه این ماموریت خستگی را از تن نجاتگران به‌واسطه نجات جان یک انسان درآورد اما در حادثه سوم که طی آن یک زن به‌دلیل سقوط از آبشار لندی شهرستان اردل به‌شدت آسیب دیده بود کاری از دست نجاتگران برای بازگشت او به زندگی برنیامد: «به محض اطلاع از این حادثه بلافاصله ۲ تیم امدادی  به‌صورت زمینی‌وهوایی به منطقه اعزام شد. مسیر سخت‌وصعب‌العبور آبشار توسط نجاتگران طی شد اما وقتی به صحنه حادثه رسیدند متاسفانه به‌خاطر شدت جراحات و خونریزی مغزی، دختر جوان جان خود را از دست داده بود.»

بازگشت به زندگی بعد از 15 ساعت عملیات نجات

یکی از ماموریت‌های سخت کوهستانی که طی تعطیلات اخیر انجام شد عملیات نجاتی بود که نجاتگران کرمانی در کوه‌های هزار راین طی 15 ساعت انجام دادند. به گفته محمد امیرخانی، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان کرمان طی تماس تلفنی یک کوهنورد در ساعت 20:30 جمعه با مرکز کنترل‌وهماهنگی عملیات اضطراری جمعیت هلال‌احمر استان مبنی بر مفقودشدن در ارتفاعات کوه هزار راین، بلافاصله یک تیم امدادونجات از پایگاه کوهستان راین به محل حادثه اعزام شد: «تلفن همراه  این کوهنورد به‌دلیل حضور او در پایین‌دست دره از دسترس خارج و هیچ‌گونه برقراری تماس میسر نبود. این کوهنورد به‌دلیل عدم‌آشنایی به این منطقه در همان تماس اولیه، آدرس و موقعیت جغرافیایی خود را اشتباه اعلام کرده بود. نجاتگران هلال‌احمر در طول شبانه‌روز به‌صورت مستمر 3 دره را جست‌وجو کردند و بالاخره در ساعت 12 ظهر شنبه این کوهنورد را در دره‌ای به نام بزکش پیدا کردند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.