دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با چاشنی کاهش مشارکت

رسانه‌ها از کاهش مشارکت‌ مردم فرانسه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر دادند

یورو نیوز گزارش داد میزان مشارکت در دور دوم انتخابات فرانسه تا ساعت ۵ عصر به وقت محلی با ۲ واحد کاهش نسبت به دور اول به ۶۳.۲۳ درصد رسیده است.

به گزارش فارس، به نقل از خبرگزاری آناتولی، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با مشارکت ۲۶.۴۱ درصدی در بعد از ظهر به ثبت رسید و به نظر می‌رسد رای دهندگان علاقه کمتری برای انتخاب بین نامزدهای نهایی، «امانوئل ماکرون» و «مارین لوپن» دارند.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط وزارت کشور فرانسه، از ۴۸.۷ میلیون رای دهنده ثبت نام شده، تنها ۲۶.۴۱ درصد تا ظهر در رای گیری شرکت کردند که کمترین میزان مشارکت از سال ۲۰۰۲ است. در مقایسه، میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ در ظهر ۲۸.۲۳ درصد و در سال ۲۰۱۲ ، ۳۰.۶۶ درصد بوده است.

نظرسنجی‌های انجام‌شده قبل از رای‌گیری حاکی از آن است که بسیاری از رای‌دهندگان از رای دادن خودداری می‌کنند، زیرا انگیزه‌ای برای انتخاب مجدد رئیس‌جمهوری فعلی یا نامزد راست افراطی، لوپن ندارند.

شعب اخذ رای از ساعت ۸ صبح به وقت محلی در سراسر فرانسه باز و ساعت ۷ بعد از ظهر بسته شدند. خارج از شهرهای بزرگ، این مهلت یک ساعت بیشتر خواهد بود. انتظار می‌رود به محض پایان رای گیری، نظرسنجی‌های پای صندوق‌های رای منتشر شود.

بنابر گزارش رسانه‌های غربی، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه طبق برنامه قبلی، دو هفته بعد از انتخابات دور اول ریاست جمهوری شروع شد؛ انتخاباتی که در آن امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور کنونی امیدوار است بتواند مارین لوپن رهبر «جنبش ملی» فرانسه را شکست دهد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، صندوق‌های اخذ رای در سراسر فرانسه به روی رای دهندگان باز شد و فرانسوی‌ها نظر خودشان را اینکه ماکرون پنج سال دیگر رئیس‌جمهوری این کشور بماند یا اینکه مارین لوپن رئیس‌جمهوری شود، اعلام خواهند کرد.

طبق گزارش این روزنامه انگلیسی، «هرچند احتمال پیروزی ماکرون بیشتر است اما هر دوره دومی به این بستگی دارد که آیا او با یک پیروزی قانع کننده (در انتخابات) کار را تمام می‌کند یا خیر. هم او و هم لوپن باید تقریباً ۵۰ درصد از رأی‌دهندگانی را که در دور اول هیچ یک از آنها را انتخاب نکردند، مجاب کنند.»

گاردین در گزارش خود به احتمال عدم مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به ویژه حامیان «ژان لوک ملانشون» از چپ رادیکال اشاره کرد و نوشت: «میزان رأی ممتنع و تعداد معترضانی که با انداختن رأی سفید خواهان نشان دادن اعتراض خودشان هستند، می‌تواند بر نتیجه تأثیر بگذارد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.