توریست اشتباهی/ پلنگ را دوره کردند و کشتند!/ ایربگ‌ها خواب هستند!/ قهر زمين

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به خطر فرو نشست در 18 استان كشور و تبعات خشكسالي و كاهش شديد عمق آب‌هاي زيرزميني ، مداخله دولت در بازار سرمایه ، رفتار نامناسب مردم و هجوم آوردن به سمت يك قلاده پلنگ ، طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌ و کار ، طرح خرید شفاف ، عملکرد ضعیف خودرو‌های داخلی، شکایت ۷ تولیدکننده ایرانی از میلیون‌ها واکسن کرونای بدون مشتری در انبارهایشان ، کسری بودجه تامین اجتماعی و… پرداخته بودند

این روزها همچنان انتشار ليست ابربدهکاران بانکي از سوي بانک‌مرکزي در صدر توجه مطبوعاتند. روزنامه های امروز به خطر فرو نشست در 18 استان كشور و تبعات خشكسالي و كاهش شديد عمق آب‌هاي زيرزميني ، مداخله دولت در بازار سرمایه ، رفتار نامناسب مردم و هجوم آوردن به سمت يك قلاده پلنگ ، طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌ و کار ، طرح خرید شفاف ، عملکرد ضعیف خودرو‌های داخلی، شکایت  ۷ تولیدکننده ایرانی از میلیون‌ها واکسن کرونای بدون مشتری در انبارهایشان ، کسری بودجه تامین اجتماعی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

ابربدهكاران بانكی؛ دولتی ها بدهكار دولت

روزنامه آرمان ملی: انتشار ليست ابربدهکاران بانکي از سوي بانک‌مرکزي در چند روز گذشته با بازتاب هاي متفاوتي داشته است به‌گونه‌اي که اگرچه کارشناسان اين اقدام را گامي رو به جلو تعبير مي‌کنند اما برخي ديگر کارشناسان اقتصادي معتقدند با توجه به سهم بالاي دولتي‌ها و اشخاص حقوقي از اين ليست که گاها در برخي از بانک‌ها به رشد بنگاه‌ها منجر شده به‌همراه شفاف‌نبودن اطلاعات مربوط به ابربدهکاران اين اقدامبا پرسش هايي همراه است. از سوي ديگر بررسي‌ها نشان مي‌دهد بخش قابل ملاحظه‌اي از بدهکاران ليست فوق را وزارتخانه‌هاي نيرو و اقتصاد تشکيل مي‌دهند که اين ذهنيت را تقويت مي‌کند اختصاص اين وام‌ها در دولت در راستاي تامين کسري بودجه صورت گرفت که در اين صورت دريافت آن براي بانک‌هاي دولتي پرداخت کننده، به شفافيت هاي بيشتري نياز دارد.براساس اين گزارش، براساس الزام قانوني بودجه 1401 انتشار فهرست ابربدهکاران بانکي از سوي بانک مرکزي کليد خورد و در مرحله نخست 11 بانک ليست اشخاص حقيقي و حقوقي و شرکت‌هايي که بدهي آنها بيش از هزار ميليارد تومان باشد و به نوعي در ليست مشکوک‌الوصول‌ها قرار گرفته‌اند را منتشر کرد فهرستي که به اعتقاد صادقي، مدير اداره اطلاعات بانکي بانک مرکزي اطلاعات تمام بانک‌ها بر اساس تسهيلات و تعهدات کلاني که شوراي پول و اعتبار تعريف کرده است احصا، تجميع و در وب‌سايت بانک مرکزي افشا مي‌شود و بانک مرکزي به هيچ عنوان به‌دنبال عدم اعلام مبالغ اين تسهيلات نيست.

قهر زمين

روزنامه اعتماد : به دنبال هشدارهايي كه از دو سال قبل درباره جدي شدن خطر فرو نشست در 18 استان كشور و تبعات خشكسالي و كاهش شديد عمق آب‌هاي زيرزميني مطرح بود، طي روزهاي گذشته، گزارش‌هايي درباره مشاهدات ميداني و توضيح كارشناسان نشان داد كه فرونشست زمين به سطح خانه‌ها و كف خيابان‌ها و بناهاي تاريخي در سه استان اصفهان، گلستان و آذربايجان غربي رسيده است. در گزارشي كه هفته گذشته پايگاه اطلاع‌رساني «عصر ايران» منتشر كرد، مشاهدات ميداني خبرنگار حكايت از آن داشت كه در فروردين‌ماه امسال، در چهار نقطه اصلي شهر اصفهان فرونشست زمين در خيابان‌هاي شهر اصفهان رخ داده علاوه بر آنكه ترك‌هايي هم در برخي خانه‌ها و بناهاي تاريخي شهر مشاهده شده است. مسوولان استاني البته علت اصلي فرونشست و ترك‌هاي ايجادشده را شكسته شدن لوله‌هاي آب و فاضلاب عنوان كرده بودند اما خبرنگار عصر ايران در گزارش مصوري از ترك‌هاي ايجادشده در برخي خانه‌ها و بناهاي تاريخي شهر اصفهان نوشت: «ريختگي خيابان آمادگاه در نوروز امسال و خيابان آپادانا و حكيم نظامي در دو هفته گذشته زنگ خطر را در اين شهر به صدا درآورده است. در حبيب‌آباد و دولت‌آباد، خانه‌ها و ديوارها ترك خورده‌اند و تعمير چند باره آنها هم فايده‌اي ندارد. بعضي آثار تاريخي اصفهان مانند مدرسه امام صادق در خيابان چهارباغ عباسي و بخش‌هايي از ميدان نقش جهان هم ترك‌هاي فرونشستي را تجربه كرده‌اند.» طبق گزارشي كه فروردين‌ماه امسال در خبرگزاري ايلنا منتشر شد، فرونشست در شهر اصفهان، محصول فصلي شدن جريان زاينده‌رود و به دنبال آن، خالي شدن آبخوان و سفره‌هاي آب زير‌زميني بوده است.

317 هزار میلیارد تومان بدهی 10 ابربدهکار

روزنامه ایران: پس از آنکه با پیگیری‌های وزارت اقتصاد، بانک‌های دولتی لیست بدهکاران بزرگ خود را روی پایگاه اطلاع‌رسانی‌شان منتشر کردند، بانک مرکزی هم طبق تکالیفی که قانون بودجه امسال برعهده آن گذاشته است، نام ابربدهکاران 14 بانک را منتشر کرد. براین اساس در راستای اجرای ردیف یک بند د- احکام تنظیمی تبصره 16- تسهیلات تکلیفی قانون بودجه سال 1401 کل کشور، آمار مقدماتی تسهیلات و تعهدات کلان در پایان اسفندماه سال 1400 مطابق بند یاد شده منتشر شد. طبق این تکلیف قانونی انتشار این اطلاعات به صورت فصلی بوده و طبعاً باید در تیرماه سال جاری منتشر شود بنابراین به منظور شفاف‌سازی هرچه بیشتر اطلاعات و آمار؛ این امر از ماه جاری در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است.علاوه براین، به استناد فصل اول ماده یک بند 1-8- آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان موضوع بخشنامه شماره 92/242553 مورخ 1392/08/16، تسهیلات و تعهدات کلان: «به مجموع خالص تسهیلات و تعهدات اعطایی/ایجاد شده به/برای هر ذینفع واحد که میزان آن حداقل معادل 10 درصد سرمایه پایه مؤسسه اعتباری باشد.»، اطلاق می‌‌شود. تاکنون اطلاعات از ۱۴ بانک دریافت شده و بتدریج همزمان با دریافت اطلاعات از سایر بانک‌ها جدول مربوطه کامل‌تر می‌شود.

مصائب اداره دستوری بورس

روزنامه تجارت: «مداخله دولت در بازار سرمایه باید به این شکل باشد که شفافیت را افزایش دهد و نظارت کافی بر معاملات و انتشار اطلاعات داشته باشد.» این وعده‌ای است که سال گذشته از سوی رئیس سازمان بورس مطرح شد. به گزارش «تجارت»، نقش دولت در اقتصاد بسیار پیچیده و چندبعدی است. هر سیاست دولت نه تنها بر بازار هدف بلکه بر تعادل و تخصیص منابع در دیگر بازارها نیز تاثیرگذار بوده و از همین رو سازگاری این سیاست‌ها بسیار مهم است. یکی از دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه حدود مداخلات دولت در بازار سرمایه است که البته در خصوص دیدگاه‌های مختلفی هم وجود دارد. اخیرا بازار به سمت اصلاحاتی حرکت کرد و سیاستگذار دامنه نوسان را افزایش داد. اما اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران در نخستین نشست خود در سال جدید میزبان رئیس سازمان بورس بودند. در این جلسه سه موضوع حاکمیت شرکتی، سامانه شفافیت تصمیمات و تامین مالی بنگاه‌ها به عنوان اولویت‌هایی که از سوی بخش خصوصی در سال جدید دنبال می‌شود، مورد تاکید قرار گرفت. رئیس سازمان بورس در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران ضمن تاکید بر لزوم بازتعریف نوع ارتباط دولت با این بازار، تامین مالی را رسالت اصلی بورس دانست که به دلیل اثرگذاری بر اقتصاد واقعی، باید مورد توجه قرار گیرد در این بین اعضای کمیسیون ضمن تشریح مشکلاتی که در حوزه بازار سرمایه وجود دارد، راهکارهای پیشنهادی خود را ارائه دادند.

پلنگ را دوره کردند و کشتند!

روزنامه جوان:داستان هميشگي حيواني هراسان و گم كرده ‌راه‌ كه وارد محدوده زيست انساني شده، ديروز در قائمشهر تكرار شد. رفتار نامناسب مردم و هجوم آوردن به سمت يك قلاده پلنگ موجب شد تا اين حيوان هم به غريزه خود متوسل و در نهايت هم با تير دوره‌كنندگان كشته شود.هرازگاهي خبري راجع به دوره كردن يك حيوان از سوي عده‌اي كه علاقه زيادي هم به فيلم گرفتن از رفتار وحشت‌زده حيوانات دارند، منتشر مي‌شود. قرباني نهايي هم همان حيوان وحشت‌زده است كه به محيط انساني پناه مي‌آورد؛ بسياري از همين افراد از هيچ محبت بيجايي به گربه‌ها و سگ‌هاي ولگرد دريغ نمي‌كنند.علاقه به فيلم گرفتن از حيوانات وحشي باعث‌شده بسياري از افراد با بي‌توجهي كامل به اين حيوانات نزديك شوند. به طور نمونه يك گردشگر در استان سمنان موفق به فيلم گرفتن از يك قلاده پلنگ ايراني از فاصله دو متري شده‌است. پلنگ هم پس از مشاهده اين گردشگر به وي حمله نكرد و به مسير خود ادامه داد. ديدن چنين فيلم‌هايي بسياري را ترغيب مي‌كند كه از ناآگاهي به حيوانات نزديك شوند. غافل از اينكه اين حيوانات در خارج از محيط خود و با ديدن افراد زياد، رفتاري خارج از انتظار انجام مي‌دهند.

عصر جدید مجوزهای کسب و کار

روزنامه خراسان:سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌ و کار در جلسه شورای نگهبان بررسی شد و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد تا به این ترتیب دورانی جدید در عرصه اخذ مجوزهای کسب و کار رقم بخورد. به گزارش خراسان، با اعلام سخنگوی شورای نگهبان، طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار سرانجام به تایید شورای نگهبان رسید. هادی طحان نظیف در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: «طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌ و کار با توجه به‌ اصلاحات صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی، در جلسه شورای نگهبان بررسی و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.» اجرای این قانون به منزله آغاز دوران جدیدی برای آغاز به کار کسب و کارها به شمار می‌رود. بر اساس عمده‌ترین مفاد طرح مذکور، مجوزهای کسب و کار به دو گونه تایید محور و ثبت محور تقسیم بندی می‌شوند. مجوزهای تایید محور برای کسب و کارهایی است که سلامت، محیط زیست، بهداشت عمومی – اجتماعی یا امنیت ملی را تهدید می‌کنند یا مستلزم بهره برداری از منابع طبیعی یا تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستند. بر این اساس، صرفاً درخواست این نوع مجوزها، نیازمند بررسی و تایید مراجع صدور مجوز است اما برای مجوزهای ثبت محور که شامل سایر مجوزهای کسب و کار هستند، اتمام مراحل ثبت نام در درگاه ملی مجوزهای کشور به منزله صدور مجوز خواهد بود.

ایربگ‌ها خواب هستند!

روزنامه وطن امروز: زمستان پارسال بود که تصادف زنجیره‌ای 59 خودرو در محور بهبهان که موجب شد 5 نفر از هموطنان‌مان را از دست بدهیم، موجی از اعتراضات را نسبت به کیفیت نازل خودرو‌های داخلی و عملکرد ضعیف سیستم ایربگ خودروهای ساخت داخل در پی داشت. حال تصادف اخیر در اتوبان همت باعث شده دوباره اعتراضات علیه عملکرد ضعیف خودرو‌های داخلی بالا بگیرد. عصر جمعه یک دستگاه پژو ۲۰۶ مدل SD که در مسیر غرب به شرق بزرگراه همت در حرکت بود، پس از برخورد به گاردریل به سمت دیگر بزرگراه پرت شد و با ۴ خودرو برخورد کرد. نکته عجیب و قابل توجه در این حادثه این بود که با وجود برخورد شدید خودرو از چند طرف به موانع مختلف، ایربگ‌های خودرو باز نشد.  در تصادف زنجیره‌ای در جاده بهبهان- رامهرمز، از 28 خودروی سواری، ایربگ 27 خودرو که از قضا همگی داخلی بودند، باز نشد و در عین حال ایربگ تنها خودروی خارجی موجود در تصادف باز شد! سوالی که پس از آن در افکار عمومی شکل گرفت، این بود: چرا نباید ایربگ‌ هیچ‌یک از خودروهای داخلی باز شود؟ البته در دل این سوال و با یک نگاه کلان‌تر باید پرسید چرا اساسا خودروهای داخلی اینچنین بی‌کیفیت هستند که بخشی حیاتی و الزامی از سیستم ایمنی خودرو مانند ایربگ دچار مشکل می‌شود.

آیا کماندوهای آمریکایی برای نجات جاسوسان به طبس آمده بودند؟

روزنامه کيهان:«… 1- شورای امنیت ملی آمریکا سرگرم طرح نقشه‌ای نظامی به منظور آزادی گروگان‌های سفارت آمریکا در تهران می‌باشد. بر طبق این نقشه که قسمتی از آن در خارج و بخشی از آن در ایران قرار است انجام گیرد، گروه ویژه مشترکی با همکاری سازمان جاسوسی اسرائیل به‌وجود آمده است. در 22 نوامبر 1979 در جلسه مشترکی با شرکت عزر وایزمن، وزیر دفاع اسرائیل، سفیر آمریکا در تل‌آویو و وابسته نظامی آمریکا جزئیات همکاری اسرائیل در این عملیات روشن گردید. در این جلسه تصمیم گرفته شد که از افسران و طراحان برنامه حمله به فرودگاه انتبه نیز استفاده شود. افراد این گروه ویژه، 82 تن از لشکر ویژه هوا/ زمین آمریکا می‌باشند که هم اکنون در پایگاه فورت براگ (Fort brag) تحت آموزش هستند و به زودی از طریق آلمان غربی به پایگاه «آکروتینی» در قبرس و پس از آن به اسرائیل اعزام خواهند گردید…»1این بخشی از نامه‌ای است که پیش از تجاوز ‌تروریستی نظامی آمریکا به طبس، توسط فرد ناشناسی در خارج کشور که گویا با سرویس‌های اطلاعاتی غرب مرتبط بوده، نوشته و به شورای انقلاب اسلامی ارسال شد.2 نامه‌ای که بسیاری از اطلاعاتی که ارائه داده بود، بعدا اتفاق افتاد. طرحی نیز به منظور ساقط نمودن حکومت آیت‌الله خمینی که شامل تضعیف موقعیت ایران و بی‌اعتبار نمودن آیت‌الله می‌باشد به دستور شخص کارتر تحت بررسی است. بدین منظور به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در خاورمیانه دستور داده شده که عملیات و حملات ‌تروریستی را علیه ایران آغاز نمایند.

بازار واکسن ایرانی اشباع یا رکو‌د؟

روزنامه شرق: سیناژن شش میلیون، پاستور سه میلیون، رازی چهار میلیون، نورا ۲.۵ میلیون و اکتوورکو سه میلیون دز واکسن روی دستشان مانده و تاریخ مصرف آن در حال انقضاست. دو تولیدکننده واکسن فخرا و اسوه هم اطلاعاتی درباره واکسن‌های رسوب‌کرده در انبارهایشان ندادند، اما همگی این هفت تولیدکننده واکسن حالا شاکی هستند و به‌تازگی در نشست کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت مجلس حاضر شده و زبان انتقاد از دولت را باز کرده‌اند. آنها می‌گویند نه بازار داخلی متقاضی مصرف واکسن‌هایشان است و نه بازار صادراتی برای آن وجود دارد. این هفت تولیدکننده می‌گویند اگر دولت واکسن‌شان را نخرد، نقره‌داغ و زمین‌گیر می‌شوند و دولت باید از آنها حمایت کند. دولت اما به دست خالی و ذخیره ۵۰ میلیون دز واکسن خود اشاره می‌کند و می‌گوید دیگر واکسنی نیاز ندارد. این حکایت هفت تولیدکننده واکسن است که دولت برای آنها چیزی حدود هفت ماه واکسیناسیون را به تأخیر انداخت؛ هفت تولیدکننده‌ای که به دولت قول و وعده داده بودند نه‌تنها واکسن تمام ایرانی‌ها را تأمین می‌کنند، بلکه تبدیل به صادرکننده واکسن می‌شوند. شاید این اطمینان خاطر دادن‌ها سبب شد وزارت بهداشت اعلام کند ایران تا شهریور سال ۱۴۰۰ تبدیل به قطب صادرات واکسن کرونا در منطقه می‌شود؛ اما ماجرا جور دیگری پیش رفت.

توریست اشتباهی

روزنامه همشهری : سرانجام سرمربی الاهلی امارات به زبان آمد و حرفی را که همه مدت‌هاست در مورد مهدی قائدی می‌زنند، صراحتا بیان کرد. مهدی علی که ریشه ایرانی هم دارد، هفته‌هاست قید قائدی را زده و او را حتی در فهرست 18نفره تیمش هم قرار نمی‌دهد. هر از گاهی خبر انتقاد رسانه‌های اماراتی از او بابت این مسئله را می‌شنویم، اما حالا آقای سرمربی کار را تمام کرده است: «بازیکنی که صبح تا شب به فکر تفریح و گردش باشد به درد من نمی‌خورد.» این تیر خلاص به باقی‌مانده امیدها در مورد احیای مهاجم بوشهری بود. از زمان حضور قائدی در امارات، انبوهی از تصاویر فردی و خانوادگی از او به ایران مخابره شد؛ عکس‌هایی که 95درصدشان غیرفوتبالی بودند. اگر کسی نداند ماجرا چیست، احساس می‌کند قائدی یک جهانگرد جوان و متمول است که برای لذت و سرخوشی راهی دوبی شده. در حقیقت اما او فوتبالیستی بود که الاهلی با قیمت بالا و اهداف جدی جذبش کرد، هرچند بعید است مدیران باشگاه حالا از چنین خریدی خوشحال باشند. مهدی قائدی در ایران با علی کریمی مقایسه می‌شد و زمانی که او به الاهلی پیوست، این مقایسه برای اماراتی‌ها هم جذاب شد، چرا که جادوگر نیز در یک برهه به عضویت این تیم درآمده و نمایش‌های درخشانی ارائه داده بود.

بران کسری بودجه تامین اجتماعی با وام از بانک رفاه!

روزنامه فرهیختگان: اگر نخواهیم بخش عمده‌ای از چالش‌های اقتصادی ایران را به نظام بانکی ربط دهیم، بی‌شک نظام بانکی یکی از اولویت‌های اقتصاد ایران برای اصلاح ساختاری است. این موضوع فارغ از تحریم‌ها و ازجمله معضلات ساختاری اقتصاد ایران است که همواره ترکش‌های ورود بانک‌ها به فعالیت‌های غیرمولد و از همه مهم‌تر ناترازی‌ها و وجود فعالیت ناسالم در نظام بانکی به‌عنوان تهدیدی برای کلیت اقتصاد مطرح بوده است. یک نمونه از چالش‌های به‌ظاهر کوچک سیستم بانکی پرداخت تسهیلات به اشخاص (حقیقی و حقوقی) مرتبط است که «فرهیختگان» ارقام چند ده‌هزار میلیاردی آن را در «بانک رفاه» بررسی کرده است. بدون هیچ بغضی محور موضوع گزارش تسهیلات بیش از حد مجاز بانک رفاه به زیرمجموعه‌های خودش است و این دلیلی نمی‌شود که دیگر بانک‌ها در مظان این ابهام قرار نداشته باشند. بانک رفاه که در پایان اسم خود کلیدواژه کارگران را نیز یدک می‌کشد، براساس نامه به‌دنبال ارائه خدمات بانکی مطلوب به قشرهای جامعه به‌خصوص کارگران است. عملکرد این بانک اما چیز دیگری می‌گوید. براساس صورت مالی بانک رفاه در پایان سال مالی 1399، مانده تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط این بانک چیزی حدود 63 هزار میلیارد تومان است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.