دستورالعمل جدید بانک مرکزی؛ دریافت وام‌های خرد تسهیل می‌شود؟

بانک مرکزی، دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک «دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد» را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرده که با هدف تمهید شرایط لازم برای تسهیل بهره‌مندی متقاضیان از تسهیلات خرد بانکی از رهگذر استقرار نظام وثیقه‌گیری مبتنی بر اعتبارسنجی تهیه شده است.

در این دستورالعمل، سقف مبلغ تسهیلات خرد معادل دو میلیارد ریال تعیین شده است. همچنین در دستورالعمل یاد شده، ضمن احصای فهرستی از تضامین و وثایق قابل اخذ از متقاضیان دریافت تسهیلات خرد، مقرر شده اعطای این تسهیلات به متقاضیان دارای سابقه و امتیاز اعتباری بر اساس اعتبارسنجی، در قبال اخذ حداکثر دو مورد وثیقه انجام پذیرد.

گفتنی است، از جمله برنامه‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال جاری، تسهیل دسترسی آحاد جامعه به خدمات پولی و بانکی و به تعبیر دیگر، توسعه شمول مالی است. بدین منظور، اقدامات مختلفی تاکنون انجام پذیرفته است.

از جمله، با ابلاغ “دستورالعمل حدود و چگونگی ارائه غیر حضوری خدمات پایه به ارباب رجوع در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی” طی بخشنامه شماره ۳۷۶۹۱۱‏‏‏/۰۰ مورخ ۲۴‏‏‏ اسفند ۱۴۰۰، شرایط لازم برای “ارائه خدمات غیر حضوری” بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی به اشخاص فراهم شد.

همچنین، با هدف افزایش امنیت در تبادل اطلاعات بانکی و تسهیل امکان استفاده آحاد جامعه از گواهی امضای الکترونیک، بخشنامه ناظر بر “گواهی امضای الکترونیک” نیز در اواخر سال گذشته ابلاغ شد که به موجب آن، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی، مجاز شدند علاوه بر پذیرش گواهی‌های امضای الکترونیک صادره از سوی مراکز میانی تحت نظارت مرکز ریشه دولتی، به دارندگان گواهی‌های موصوف، خدمات بانکی ارایه کنند.

علاوه بر این، با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، طرح “سفته الکترونیکی” در بانک‌های منتخب نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت که از طریق آن، همه مراحل خرید، صدور و ظهرنویسی سفته، بدون مراجعه حضوری و به‌ صورت بر خط در سامانه مدیریت یکپارچه سفته و برات الکترونیک، قابل انجام است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.