رفیق آقاتختی دور از ایران، رفت

حسین ملاقاسمی در 90 سالگی و در کشور هلند دار فانی را وداع گفت

شهروندآنلاین: خبر تلخ صبح دوشنبه به درگذشت یکی از مردان پرآوازه کشتی ایران دور از خاک وطن اختصاص داشت؛ کسی که دوستی نزدیکی با مرحوم غلامرضا تختی داشت و حالا بعد از 90 سال زندگی، دیگر در بین ما نیست.

حسین ابراهیمیان (ملقب به حسین ملاقاسمی) سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی و دارنده مدال نقره جهان در سال 1957 از مدتی قبل به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در آمستردام هلند بستری شده بود. او اما در مبارزه با مریضی سخت دوام نیاورد و بامداد دوشنبه دار فانی را وداع گفت. ملاقاسمی علاوه بر فعالیت‌های ورزشی در هنر نیز دستی بر آتش داشت و بازیگر سینما نیز محسوب می‌شد.

ملاقاسمی که بود؟

ملاقاسمی متولد سال 1311 و از همدوره‌های جهان‌پهلوان تختی بود که در مسابقات جهانی کشتی آزاد در سال 1957 در استانبول ترکیه موفق به کسب مدال نقره جهان شد. وی سپس به رشته کشتی فرنگی آمد و در رقابت‌های جهانی سال‌های 1961 و 1962 در ژاپن و آمریکا برای ایران به میدان رفت، اما موفق به کسب مدال نشد. وی همچنین در دو المپیک 1960 و 1964 برای ایران کشتی گرفت.

ملاقاسمی در سال‌های بعد به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی مشغول به فعالیت شد و در جریان بازی‌های آسیایی 1974 تهران که تیم ملی کشتی فرنگی ایران با کسب 8 مدال طلا توسط علی‌آبادی، تورانیان، یداللهی‌، دلیریان، قنبری، کریمی، مشتاقی و فیلابی و یک نقره نظافت‌دوست، مقتدرانه بر سکوی نخست ایستاد، هدایت تیم ملی را بر عهده داشت. وی همچنین سابقه عضویت در شورای فنی کشتی فرنگی را دارد.

ملاقاسمی همچنین از سال 1345 وارد سینما شد و در تعدادی از فیلم‌های سینمایی قبل و بعد از انقلاب به ایفای نقش پرداخت که مورد توجه قرار گرفت. ناگفته نماند که دایی او محمود ملاقاسمی نیز اولین مدال‌آور تاریخ کشتی ایران در بازی‌های المپیک (1952 هلسینکی) است.

دوستی نزدیک با آقاتختی

مرد نازنین کشتی ایران از دیرباز رابطه گرمی با مرحوم تختی داشت و نزدیک‌ترین دوست او در اردوهای تیم ملی محسوب می‌شد. بهرام مشتاقی، پیشکسوت کشتی ایران درباره رابطه مرحوم ملاقاسمی و آقاتختی می‌گوید: «رابطه نزدیکی با تختی داشت و ما هم وقتی از او سوال می‌کردیم، خاطرات خوبی را از تختی برایمان تعریف می‌کرد و همیشه می‌گفت در عمرم مثل تختی پاک و خاکی ندیدم. خدا هر دوی آنها را رحمت کند.»

روزنامه «شهروند» این ضایعه را به خانواده مرحوم ملاقاسمی و جامعه ورزش ایران تسلیت می‌گوید و برای او طلب غفران الهی دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.