آب پاکی ترکیه روی دستان آمریکا: دریای سیاه به روی ناوهای ناتو بسته است

وزیر دفاع ترکیه گفت متحدان ناتو ناوهای جنگی خود را به دریای سیاه اعزام نکنند

حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه هشدار داد دریای سیاه نباید به منطقه رقابت تبدیل شود. او گفت: «ما خواهان این هستیم که توازن در دریای سیاه به هم نخورد. اگر توازن بهم بخورد، احتمال اینکه رویدادها از کنترل خارج شوند بسیار زیاد است. دریای سیاه را به محیط رقابت تبدیل نکنیم. این چیزی است که ما آشکارا می‌گوییم.»

به گزارش فارس، به نقل از روزنامه «حریت»، حلوصی آکار بار دیگر تاکید کرد که ترکیه به گونه‌ای دوستانه از طرف‌های ثالث می‌خواهد که در زمان جنگ بدون نیاز به لغو «کنوانسیون مونترو» که عبور از تنگه های ترکیه را در زمان جنگ و صلح تنظیم می‌کند، از منطقه دور بمانند.

آکار با یادآوری اهمیتی که ترکیه برای ثبات منطقه قائل است، گفت: «ادامه جنگ ممکن است حساسیت‌هایی را در صورت ورود ناوهای جنگی ناتو به دریای سیاه ایجاد کند. ما چند پیشنهاد برای حفظ ثبات دریای سیاه داریم. بیایید به مرزها و حاکمیت اوکراین احترام بگذاریم، اما از سوی دیگر کاری نکنیم که از سوی طرف مقابل به عنوان تحریک تلقی شود.»

وزیر دفاع ترکیه در پاسخ به سئوالی درباره پیشنهاد «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده برای ایجاد یک ماموریت گشت زنی ناتو علیه فعالیت‌های روسیه در دریای سیاه مطابق با انتظارات رومانی و بلغارستان، تلویحاً گفت که ترکیه موافق چنین ابتکاری نیست. او گفت: «ما به بلغارستان و رومانی می‌گوییم که با خویشتنداری رفتار کنند.»

ترکیه مدت‌هاست در تلاش است تا دریای سیاه را از نفوذ ناتو دور نگه دارد تا اوضاع بین این ائتلاف و روسیه پیچیده نشود. آکار در پاسخ به این سئوال که آیا در حال حاضر کشتی جنگی ناتو در دریای سیاه وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: «خیر.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.