اتاق فرار!/ مافیای سفر به عتبات / مأموریت مرموز جوخه‌های عملیاتی غرب/ حصار حصر برداشته شد

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به فصل پنجم کاوش‌هاي تخت جمشيد ، مطالبات جامعه 15 ميليون نفري كارگران كشور ، فعالیت مشکوک و فسادزای اتاق‌های بازرگانی ، افزایش تعرفه‌های خدمات پزشکی برای سال جدید ، تشکیل دولت عراق ، نرخ جدید کرایه‌های تاکسی شهر تهران ، مافیای سفر به عتبات ، حمایت و ترجمه آثار ایرانی در عرصه نشر بین‌الملل و… پرداخته بودند

امروز برداشته شدن حفاظت فیزیکی کوچه‌ای که منزل میرحسین موسوی در آن قرار دارد در صدر توجه و تحلیل مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به فصل پنجم کاوش‌هاي تخت جمشيد ، مطالبات جامعه 15 ميليون نفري كارگران كشور ، فعالیت مشکوک و فسادزای اتاق‌های بازرگانی ، افزایش تعرفه‌های خدمات پزشکی برای سال جدید ، تشکیل دولت عراق ، نرخ جدید کرایه‌های تاکسی شهر تهران ، مافیای سفر به عتبات ، حمایت و ترجمه آثار ایرانی در عرصه نشر بین‌الملل و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

تخت جمشيد راز مي گشايد

روزنامه آرمان ملي: فصل پنجم کاوش‌هاي تخت جمشيد با يک کشف مهم همراه بود، آن‌هم در آبراه‌هايي که در معرض ديد عموم قرار ندارد. آن‌طور که سرپرست هيات باستان‌شناسي اعلام کرده است، قطعه سنگ داراي نقش برجسته در کاخ «تچر» کشف شده است. بنا به گفته احمدعلي اسدي: «اين کاوش در ادامه کاوش فصل چهارم و با هدف شناسايي چگونگي امتداد آبراهه‌هاي موجود در حياط جنوبي کاخ تچر انجام شد. نتايج اين کاوش نشانگر اين بود که يک آبراه فرعي از آبراه شرقي- غربي شمال حياط کاخ تچر جدا شده و به سمت جنوب و تا نزديکي پيکان کاخ موسوم به «اچ» امتداد داشت.در اين ميان صدها قطعه سنگ داراي نقوش برجسته که عمدتاً به نظر مي‌رسد مربوط به پلکان اصلي کاخ اچ هستند، کشف شده که اسدي معتقد است که «اين سنگ قبرها در دوره پسا‌هخامنشي به صورت عمدي شکسته و از دريچه‌هاي عمودي که به کف حياط راه داشته ريخته شده‌اند» اسدي با بيان‌اينکه قطعات سنگ نقوش برجسته‌دار داراي نگارهاي گياهي و انساني هستند، خاطرنشان کرد: «دست‌کم يکي از سنگ‌هاي شناسايي شده داراي نوشته ميخي است و در صورت کاوش کامل مجموعه سنگ‌ها احتمال برخورد با نمونه‌هاي کتيبه‌دار ديگر بسيار زياد است. با توجه به اينکه مجموعه سنگ‌هاي ياد شده در روزهاي پاياني کاوش مشاهد شدند و همچنين نياز به حضور برخي اعضاي متخصص به‌ويژه در حوزه کتيبه‌خواني، کاوش اين سنگ‌ها به فصل ششم آبراهه‌ها محول شد.»

درخواست پايان حيات پيمانكاران قراردادهاي موقت

روزنامه اعتماد:در آستانه روز جهاني كارگر، فعالان كارگري در استان‌هاي مختلف، زبان گوياي خواسته‌ها و مطالبات جامعه 15 ميليون نفري كارگران كشور شده‌اند. مطالبات جامعه كارگري به دليل سهل‌انگاري‌هاي دولت‌ها در اجراي دقيق تاكيدات قانون كار كه سال 1361 مصوب و ابلاغ شد، امروز طيف وسيعي شامل قطع دست پيمانكاران از محيط‌هاي كارگري، نظارت بر قراردادهاي شغلي و پايان قطعي قراردادهاي موقت و سفيد، بهبود و ارتقاي سطح معيشت كارگران، ايجاد امنيت شغلي، ملزم شدن كارفرما به برقراري ضوابط ايمني در محيط‌هاي كارگري، پرداخت به‌موقع و قانوني حق بيمه كارگري و ساير مزاياي مورد تاكيد قانون كار، بازگشت به كار كارگران تعديل شده كه صرفا به دليل اعتراضات صنفي از محل كار اخراج مي‌شوند و درنهايت، روشن بودن ضوابط و قانوني شدن اطلاق «سخت و زيان‌آور بودن» براي مشاغل پرخطر و بهره‌مندي كارگران از مزاياي اين اطلاق است. در حالي كه به نظر مي‌رسد برخي از اين مطالبات، متوجه نظارت‌ها و مسووليت‌هاي دولت‌ها باشد، محور مشترك همه خواسته‌هاي جامعه كارگري يك جمله واحد است: «قطع دست پيمانكاران از اشتغال كارگري».

اتاق فرار!

روزنامه ایران:از نیمه دوم سال گذشته، برخی از مراجع و نهادها نسبت به فعالیت مشکوک و فسادزای اتاق‌های بازرگانی هشدار و حتی برخی از تخلف‌ها را هم گزارش دادند؛ هرچند که اتاق بازرگانی زیربار واقعیت نمی‌رود و اکثر گزارش‌ها را رد می‌کند. اما نهادهای نظارتی، بر اساس اسناد و مدارکی که از فعالیت نادرست اتاق‌های بازرگانی در اختیار دارند، ثابت می‌کنند که طی سال‌های گذشته برخی از اعضا وتعداد محدودی از اعضای هیأت رئیسه اتاق بازرگانی با همدستی و همراهی، تصمیم‌هایی را گرفتند که در راستای آن بخش قابل توجهی از پول‌ها از نهاد بخش خصوصی که برخی‌ها ۱۵۰۰ میلیارد تومان و برخی دیگر ۲ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کنند، گم شده است.نهادی که همواره منتقد دولت‌ها است و اصرار دارد که تصمیم‌هایی که خودش می‌گیرد و یا رسانه‌ای می‌کند، بهترین است؛ این روزها در مقام پاسخگویی قرار گرفته است. هفته گذشته نمایندگان مجلس با طرح تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی ایران موافقت کردند و بنا شده تیم تحقیق و‌ تفحص وارد پارلمان بخش خصوصی شود تا اسنادمالی این مجموعه به صورت ویژه رصد شود. محورهای طرح تحقیق و تفحص شامل بررسی میزان درآمدها و هزینه‌های انجام شده توسط اتاق در 10 سال گذشته، بررسی میزان دستیابی به اهداف مصرح قانونی، بررسی میزان چابکی سازمانی اتاق، نحوه نظارت اتاق بر عملکرد واحدهای زیرمجموعه استانی و شهرستانی، بررسی خدمات و کیفیت ارائه آن به اعضای اتاق و بررسی موضوع حقوق‌های نجومی در اتاق است.

حصار حصر برداشته شد

روزنامه جوان:برداشته شدن حفاظت فیزیکی کوچه‌ای که منزل میرحسین موسوی در آن قرار دارد، خبری بود که روز گذشته خبرگزاری میزان (قوه قضائیه) اعلام کرد. برخی آن را به برداشته شدن کامل حصر تعبیر کردند و برخی با اشاره به شعار‌های انتخاباتی حسن روحانی برای رفع، آن را وعده‌ای از روحانی نامیدند که رئیسی محققش کرد. برخی هم با اشاره به همین خط تحلیلی، اینگونه تعبیر کردند که بخش‌هایی از نظام دنبال دستاوردسازی برای دولت رئیسی است. برای اهل سیاست واضح است که رئیس‌جمهور نقش فرادا و مباشرتی در رفع حصر سران فتنه ندارد، چه رئیسی باشد و چه روحانی، و شورای عالی امنیت ملی به شکل جمعی در خصوص آن تصمیم می‌گیرد. از انتقادات جدی به روحانی هم یکی همین مانور دادن انتخاباتی روی رفع حصر برای جمع کردن رأی حامیان موسوی بود، در حالی که وعده‌ای را می‌داد که انجامش از اختیارات رئیس‌جمهور نبود. در کل، افتادن در دام چنین تحلیل‌نویسی‌هایی باعث می‌شود موضوع اصلی یعنی سران فتنه، اقداماتشان، دلیل حصر و… به حاشیه برود.میرحسین موسوی چرا در حصر بود و حال آیا دلیل این حصر رفع شده و برداشتن آن مشکلی ایجاد نخواهد کرد؟ این دو سؤال به‌هم پیوسته را پس از گذشت ۱۳ سال از فتنه ۸۸ باید بررسی کرد تا راه بر روایت‌های دروغین بسته شود.

تعرفه های درمان؛ پزشکان ناراضی، مردم نگران

روزنامه خراسان:با تصمیم هیئت دولت، میزان افزایش تعرفه‌های خدمات پزشکی برای سال جدید مشخص شد؛ افزایشی که در راستای حمایت از مردم و کمتر از میزان پیشنهادی شورای عالی بیمه سلامت و سازمان نظام پزشکی است، اما نگرانی‌هایی را هم با خود به همراه داشته است. افزایش 19.5 و 24 درصدی طبق مصوبه هیئت دولت، تعرفه خدمات پزشکی در بخش دولتی به طور متوسط۵/۱۹درصد و در بخش خصوصی ۲۴ درصد افزایش یافت و جزئیات آن طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد. البته تفاوت این مصوبه با مطالبه متولیان حوزه سلامت قابل توجه است، چراکه دکتر رئیس‌زاده رئیس سازمان نظام پزشکی، افزایش 50 درصدی را معقول دانسته بود و شورای عالی بیمه سلامت هم 28.5 درصد را منطقی می‌دانست. هرچند که وزیر کار هم مدعی شده بود میزان این افزایش باید حداکثر 10 درصد، یعنی معادل افزایش حقوق کارمندان باشد. نظام پزشکی: مورد تایید ما نیست حالا دولت افزایش 19.5 درصدی برای بخش دولتی و 24 درصدی برای بخش خصوصی را تصویب کرده و دکتر عین‌اللهی وزیر بهداشت هم گفته «سازمان نظام پزشکی این افزایش تعرفه‌ها را پذیرفته است»؛ اما دکتر جعفری نمین رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی، این ادعا را رد کرده و گفته است: «درصد افزایش تعرفه‌ها مورد تایید شورای عالی نیست». طبق خبر رسمی این سازمان، جعفری نمین تصریح کرده: «در شرایطی که دولت ناتوان از مهار تورم افسارگسیخته و نابسامانی در کنترل قیمت تجهیزات پزشکی و… است، تصویب تعرفه بسیار کمتر از تورم، آسیب‌های آشکار و پنهان خود را در ارائه کیفی خدمات پزشکی خواهد گذاشت».

مأموریت مرموز جوخه‌های عملیاتی غرب

روزنامه کيهان: در حالی که 8 ماه از تشکیل دولت سیزدهم و کمتر از دو سال از تشکیل مجلس یازدهم می‌گذرد، تقریبا هفته‌ای نیست که یک یا چند فضا‌سازی گسترده علیه این دو نهاد – و سایر نهاد‌ها و شخصیت‌های انقلابی حاضر در میدان- از سوی اردوگاه معارض انجام نشود. تحریف، تخریب و تهمت‌پراکنی به‌گونه‌ای است که مجال سالم و ضروری نقد را از بین می‌برد و بستری از ‌ترور شخصیت و یأس‌آفرینی را فراهم می‌کند. جالب اینکه اگر یک جوخه این یگان عملیاتی علنا به تخریب و ‌ترور شخصیت می‌پردازد، جوخه دیگر مأموریت دارد مهاجمان را به گروه‌های داخل نظام نسبت دهد و موجب بدبینی و درگیری در میان طیف‌های انقلابی شود. از پربسامد‌ترین اقدامات این طیف  – در کنار ‌ترور شخصیت- این قبیل شبهه‌افکنی‌هاست: «چرا دولت و مجلس و دستگاه قضایی پس از یک دست شدن حاکمیت، کاری برای مقابله با تورم و گرانی و ساماندهی اقتصاد کشور نمی‌کنند؟ چرا هیچ برنامه اقتصادی روشنی ندارند؟ اگر فروش نفت افزایش یافته، چرا اوضاع اقتصادی همچنان نابسامان است؟ و چرا با آمریکا توافق نمی‌کنند  تا اقتصاد رونق بگیرد؟ و…» علت بیش‌فعالی و به دست و پا افتادن محافل مذکور، هراس از موفقیت‌های تدریجی جمهوری اسلامی در دو عرصه سیاست خارجی و مهار خسارت‌های مدیریت ‌اشرافی است. در حالی که دولت آمریکا بدترین روزگار زوال اقتدار خود در 76 سال گذشته را می‌گذارند،  دو سیاستمدار انگشت‌نما، حیثیت ایالات متحده را به حراج گذاشته‌اند. آمریکا که قرار بود در پایان تاریخ، کدخدای جهان باشد، اکنون در وضعیتی قطبی شده، میان دلقک‌بازی ‌ترامپ و بایدن گیر افتاده است.

شمارش معکوس صدر

روزنامه شرق :در حالی مهلت 40‌روزه مقتدی صدر برای تشکیل دولت عراق از نیمه گذشته که هنوز جریان رقیب با محوریت «چارچوب هماهنگی» از توافق بر سر تعیین رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و اعضای کابینه باز‌مانده است.اگرچه رهبر جریان صدر عنوان کرد همه احزاب و جریان‌های عراقی با همه نیرو‌های سیاسی بدون استثنا برای تشکیل دولت اکثریت ملی به‌جز جریان متبوعش (صدر) مذاکره کنند، اما ناگفته پیداست که اساسا ذات تمامیت‌خواه مقتدی صدر اجازه ایجاد چنین روندی را به چارچوب هماهنگی برای تشکیل دولت نمی‌دهد تا ضمن به شکست کشاندن هر پروسه‌ای برای تشکیل دولت در این مهلت، خود را سنگ‌بنای سیاسی عراق نشان دهد که بدون حضور او و جریانش هیچ اتفاق ملموسی برای این کشور روی نخواهد داد. درحالی‌که واقع امر آن است که جریان صدر خود بخشی از مشکلات عراق نوین پساصدام در 19 سال گذشته بوده؛ به‌ویژه آنکه این‌ روزها تمامیت ارضی این کشور با تجاوز ارتش ترکیه نادیده گرفته شده است.فقدان کارایی دولت‌های پیشین عراق در مبارزه با فساد گسترده و سیستماتیک در این کشور، تشکیل دولت سهامی، عدم توفیق در بهبود وضعیت اشتغال، ارتقای سطح معیشت و برخورداری جامعه از خدمات حداقلی شهری و نبود تلاش جدی برای حل سایر مشکلات و برون‌رفت عراق از چالش‌ها و معضلات فعلی، همگی از واقعیت‌های تلخ سال‌های اخیر در این کشور است که مستقیم یا غیرمستقیم به عملکرد مقتدی صدر و جریان او هم ارتباط دارد.

تاکسی‌سواری آسان با پرداخت آنلاین

روزنامه همشهری : نرخ جدید کرایه‌های تاکسی شهر تهران در سال 1401که به‌طور میانگین25درصد افزایش داشته است، از روز پنجشنبه اول اردیبهشت ماه با توزیع برچسب‌های جدید اعمال شد. با گذشت حدود یک هفته از اعمال نرخ جدید، براساس مشاهدات میدانی و گزارش‌های مردمی، برخی مشکلات و تخلفات و کاستی‌ها در بعضی از تاکسی‌ها و خطوط و ناوگان تاکسیرانی دیده می‌شود. در بخش‌هایی مسافران انتقادهایی به عملکرد رانندگان تاکسی دارند و در برخی دیگر هم این رانندگان تاکسی هستند که از رفتار بعضی از مسافران گلایه می‌کنند. در بخشی از این موارد شاید نه مسافر مقصر باشد و نه راننده تاکسی، بلکه روش‌های جدید پرداخت عادلانه کرایه تاکسی و حرکت به سمت اینترنتی شدن پرداخت‌ها باعث شده تا مشکلاتی به‌وجود آید. درباره عمده مشکلات موجود به‌طور کلی می‌توان به دریافت کرایه بالا‌تر از نرخ مصوب، نداشتن برچسب و هولوگرام جدید در برخی از تاکسی‌ها، رُند نبودن کرایه‌ها و مشکل پول خرد، نحوه پرداخت غیرنقد کرایه و درآخر نحوه فعالیت تاکسی‌های ون در خطوط تاکسیرانی اشاره کرد. در این بین نکته اینجاست که سرانجام باید در مسیر درنظر گرفته شده برای پرداخت عادلانه و اینترنتی کرایه‌های تاکسی کمی صبورتر بود تا به مرور هم ایرادات رفع شود و هم شهروندان و تاکسیرانان به روش‌های نوین عادت کنند؛ در غیراین‌صورت هیچ‌گاه نمی‌توان امیدوار بود که مشکل پول خُرد و جابه‌جایی پول نقد در تاکسی‌ها رفع شود.

افشاگری درباره مافیای سفر به عتبات

روزنامه جام‌جم:خبرهای رسیده از سازمان حج و زیات حکایت از این دارد که پروازها برای برگزاری حج تمتع از نیمه‌خرداد آغاز خواهد شد. این درحالی است که تا زمان برگزاری مراسم حج کمتر از دو ماه باقی است و در این فرصت کوتاه، مسؤولان سازمان حج و زیارت باید مقدمات سفر حدود ۳۹هزار و ۶۰۰ زائر را فراهم کنند آن هم در شرایطی که هنوز ویزای نمایندگان حج و زیارت نیز برای سفر به عربستان صادر نشده است. علاوه بر این، زائران دغدغه‌های زیادی دارند. از شرط سنی ۶۵ سال که عربستان برای زائران در نظر گرفته است بگیرید تا شرط تزریق واکسن‌هایی که مورد تایید این کشور است. روز گذشته دکتر سید صادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت مهمان تحریریه جام‌جم بود با او درباره همه این مسائل گفت‌وگو کرده‌ایم البته از او درباره افزایش قیمت‌های سرسام‌آور سفر به عتبات عالیات نیز پرسیده‌ایم. آن‌طور که او می‌گوید پای مافیای قدرتمندی در میان است که دستانش را وارد جیب زائران عتبات می‌کند.علاوه بر این با رئیس سازمان حج و زیارت درباره شرایط نامناسب هتل‌های عراق نیز صحبت کرده‌ایم. او شرایط نامناسب هتل‌ها را تایید می‌کند و می‌گوید برای بهبود شرایط هتل‌ها با مسؤولان عراقی جلساتی برگزار کرده و قرار شده در رتبه هتل‌ها براساس خدماتی که ارائه می‌کنند ‌مشخص شود تا به این شکل شرایط برای اقامت زائران بهتر شود و مسؤولان هتل‌ها به وظایف‌شان عمل کنند.

کره‌جنوبی؛ مشتری اول کتاب‌های ایرانی

روزنامه فرهیختگان: روزنامه «فرهیختگان» طی چند شماره، موضوع مهم ترجمه آثار ایرانی در خارج از کشور را بررسی کرده است. اینکه کدام‌یک از کتاب‌های ایرانی، می‌توانند مخاطبانی فراتر از مرزهای ایران داشته باشند. قطعا دولت و دستگاه دیپلماسی فرهنگی به‌عنوان مهم‌ترین بازوهای حمایتی برای سفر کتاب‌های ایرانی به کشورهای دیگر باید در کنار ناشران قرار بگیرند. برپایه همین سیاست و هدف است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 1394، طرح گرنت را پیش کشید و برنامه‌هایی را برمبنای آن پایه‌ریزی کرد. اگر بخواهیم طرح گرنت را در یک جمله معرفی کنیم باید گفت که این طرح برای حمایت و ترجمه آثار ایرانی در عرصه نشر بین‌الملل پایه‌ریزی شده است. طبق اعلام وزارت ارشاد، اهداف این طرح تقویت صنعت نشر ایران در حوزه نشر بین‌الملل، معرفی، اشاعه و گسترش ادبیات، فرهنگ و هنر ایران در جهان و فراهم‌سازی زمینه‌های حضور فعال، موثر و پایدار موسسات فرهنگی و هنری برای تولید و عرضه محصولات در نقاط مختلف جهان است.در گزارش پیش رو، این طرح را بررسی کردیم و از کتاب‌هایی می‌گوییم که از سال 1394 تا 1400 در لیست طرح گرنت قرار گرفتند. تعداد کتاب‌ها، کشورهای متقاضی و زبان‌هایی که این کتاب‌ها به آن ترجمه شده‌اند.

آیت‌عشق

روزنامه وطن امروز: تصاویر منتشر شده از گریه و ناراحتی شدید آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی در پی درگذشت همسرشان به اندازه کتاب‌هایی که در این سالیان در نشر معارف قرآنی نوشته بودند، درس و پیام داشت. مرجع تقلید و علامه‌ای که روزی با نوشتن کتاب «زن در آیینه جمال و جلال» جایگاه و مقام زن را با قلم بر صفحه کاغذ نگاشته بود، روز گذشته با تاثر خود و با رفتار خود مقام الهی زن را به تصویر کشید. این تصاویر سندی تاریخی خواهد بود بر ابطال لاطائلات هذیان‌گویانی که اسلام و مسلمانی را مساوی زن‌ستیزی می‌انگارند، حال آنکه سیره پیامبر اسلام، متن کتاب مقدس اسلام و داستان زندگی شخصیت‌های تراز اول اسلام مشحون است از نگاه قدسی و الهی به زن و زنانگی. از رفتار عاشقانه و لبریز از محبت پیامبر اعظم(ص) و ائمه اطهار(س) که بگذریم، با بررسی سیره علمای بزرگ عصر خودمان به نکات درس‌آموز و بعضا اعجاب‌انگیزی می‌رسیم. برای مثال درباره علامه طباطبایی(ره) نقل شده است ایشان وقتی دید همسرش ‌مریض شده است، اصلا اجازه نمی‌داد وی از بسترش بلند شود و کاری انجام دهد و در این مدت، لحظه‌ای از کنار همسرش جدا نشد، تمام کارهایش را تعطیل کرد و به مراقبت او پرداخت.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.