چرا فوتبال ایران تعلیق نمی‌شود؟

مدیر روابط عمومی فدراسیون در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین»: فیفا هرگز ما را تهدید نکرده است

فدراسیون جهانی فوتبال با مشارکت کنفدراسیون فوتبال آسیا بار دیگر درباره ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران هشدار داد.

شهروندآنلاین: فوتبال ایران این روزها با چالش‌های متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ از مسائل داخلی و اختلافات میان روسای کنونی و سابق که بگذریم، تهدیدهای بین‌المللی نیز وجود دارد. تهدیدهایی که باعث می‌شود هرچند وقت یکبار خبری درباره احتمال تعلیق فدراسیون فوتبال در رسانه‌ها منتشر شود.

فدراسیون فوتبال ایران به خاطر قوانین و مسائل داخلی کشور، همواره نتوانسته فدراسیون جهانی فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا را در برخی مسائل قانع کند و حالا این موضوع به نظر می‌رسد به حادترین شرایط خود رسیده است. مسائلی که با گذشت سال‌ها همچنان در بحث قانونی و اساسنامه و عرفی وجود دارد و البته که موردپسند مقامات فدراسیون جهانی نیست.

2 مسأله مورد اهمیت برای فیفا درباره ایران

فدراسیون جهانی فوتبال در سال‌های گذشته همواره درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها و البته اصلاح اساسنامه این فدراسیون هشدارهایی داده است. در سفری که جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا سه سال قبل به ایران داشت هم او برای مطرح‌کردن این دو موضوع مهم با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق به دیدار او رفت. با گذشت زمان انتظار می‌رفت این مسأله برطرف شود، اما هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.

ایراد فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال مربوط به بند یک آن است. جایی که باید اصلاحاتی صورت‌بگیرد و فدراسیون فوتبال را یک نهاد کاملا مستقل معرفی کند، اما این اساسنامه مدت زیادی است به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده و مشخص نیست چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. در بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها نیز با وجود هشدارهای موجود اما هنوز این مسأله حل نشده است. ماجرای پیش آمده در مشهد و در جریان دیدار ایران و لبنان هم فیفا را حساس‌تر کرد و اصرار آنها برای ورود آزادانه زنان به ورزشگاه‌ها بیشتر و جدی‌تر شد.

نامه اخیر فدراسیون فوتبال و شایعه تعلیق

طی یکی دو روز گذشته ماجرای نامه‌ای که فیفا و ای‌اف‌سی به‌طور مشترک به سرپرست فدراسیون فوتبال ارسال کردند، جنجال‌های زیادی ایجاد کرده است. در این‌خصوص عنوان شده که فیفا و AFC در نامه مشترک به ایران خواهان تعیین تکلیف ماجرای ورود زنان به ورزشگاه‌‌ها شده‌اند و همچنین درباره بند یک اساسنامه نیز هشدارهایی داده شده است. از این‌رو شایعاتی درباره احتمال تعلیق فدراسیون فوتبال فعلی و حضور یک کمیته انتقالی برای هدایت فدراسیون مطرح شده که نگرانی‌هایی را پدید آورده است. بعد از این ماجراها مسئولان فدراسیون فوتبال به شکل‌های مختلف موضوع تعلیق را به‌طور کلی تکذیب و اعلام کردند و فیفا و AFC هیچ تهدیدی برای فوتبال ایران در نامه مشترک‌شان بر زبان نیاورده‌اند.

متن نامه ارسالی چیست؟

در نامه مشترک اینفانتینو رئیس فیفا و شیخ سلمان رئیس AFC اگرچه تصویر آن نزد فدراسیون فوتبال محفوظ مانده، اما در ابتدا برای فوتبال ایران در ادامه راه آرزوی موفقیت شده و بابت ششمین صعود و سومین صعود متوالی به جام‌جهانی تبریک گفته شده است.

در ابتدای این نامه که خطاب به میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون فوتبال ایران نوشته شده، آمده است: «ما انتصاب شما را به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال ایران مطابق با اساسنامه می‌دانیم. از نظر ما این انتصاب با اصول حاکمیتی مورد تایید فیفا و ای‌اف‌سی مطابقت داشته است.»

بخش بعدی نامه فیفا و ای‌اف‌سی به فدراسیون ایران به لزوم استقلال فدراسیون برمی‌گردد: «تاکید می‌کنیم که همه فدراسیون‌ها باید به شکل مستقل و بدون تاثیرپذیری از شخص ثالث اقدامات خودشان را انجام بدهند. فیفا نیز فدراسیون فوتبال ایران را به عنوان متولی فوتبال در ایران به رسمیت می‌شناسد.»

روسای فیفا و ای‌اف‌سی در ادامه از فدراسیون ایران به خاطر تعاملی که با این دو نهاد داشته‌اند، تشکر کرده‌اند و البته در بخش پایانی در قالب یک توصیه به مهم‌ترین موضوع مورد بحث فوتبال که درباره ورود زنان به ورزشگاه‌هاست، پرداخته‌اند. در بخش پایانی نامه آمده است:‌ «پیشنهاد می‌کنیم کارگروهی سه‌جانبه با همکاری فیفا، ای‌اف‌سی و فدراسیون ایران درخصوص حضور بانوان در ورزشگاه‌ها تشکیل شود. در این‌خصوص نمایندگان ما با شما در ارتباط هستند و هرگونه پرسشی که باشد درخصوص آن پاسخگو خواهند بود.»

محمدجواد پاینده در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین»: لحن نامه فیفا حرفه‌ای است

متن منتشرشده از نامه رسیده به فدراسیون ایران توسط  مسئولان فدراسیون به رسانه‌ها داده شده است. به همین علت برخی معتقدند در نامه‌ای که فیفا به ایران ارسال کرده به موضوعات دیگری نیز اشاره داشته و حتی تهدید کرده که اگر دو موضوع مورد بحث مرتفع نشود، به تعلیق فدراسیون و تشکیل کمیته انتقالی برای هدایت این فدراسیون اقدام خواهد کرد. این در حالی است که مدیران فدراسیون چنین چیزی را رد می‌کنند.

برای پیگیری موضوع با محمدجواد پاینده، مدیرروابط عمومی فدراسیون فوتبال تماس گرفتیم. او در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «هرگز چنین مسائلی که در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود، درست نیست. مفاد نامه مشترک فیفا و ای‌اف‌سی به فدراسیون ایران همان مطالبی است که در رسانه‌ها منتشر شده. آنها در این نامه پیشنهاد داده‌اند که ما موضوع زنان و البته مستقل‌بودن را در دستور کار قرار بدهیم و چیز دیگری وجود ندارد.»

مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال درباره مسأله تهدید فوتبال ایران توسط فیفا تاکید کرد: «هرگز تهدیدی در این نامه وجود ندارد. متن نامه کاملا حرفه‌ای و با لحنی مودبانه نوشته شده است. متاسفانه برخی افراد دوست دارند با مطرح کردن مسأله تعلیق فوتبال به منافع شخصی‌شان برسند و اهدافی که در سر دارند، جلو ببرند.»

پاینده افزود: «ارتباط فدراسیون فوتبال با نهادهای بین‌المللی فوتبال در جهان و آسیا خیلی خوب است. در همین نامه که خطاب به آقای ماجدی نوشته شده،‌ آمده که انتصاب ایشان کاملا قانونی و براساس اساسنامه فدراسیون بوده و مشکلی از نظر قانونی‌بودن ندارد. آقای ماجدی در جریان قرعه‌کشی جام‌جهانی نیز جلسه‌ای حدودا 40 دقیقه‌ای با اینفانتینو داشتند و درخصوص مسائل مختلف صحبت کردند. حال ما باید اقداماتی را انجام بدهیم تا دغدغه‌های فیفا و ای‌اف‌سی نیز برطرف شود، اما اینکه بحثی درباره تعلیق و مسائل اینچنینی وجود داشته باشد، هرگز درست نیست.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.