لاوروف در دیدار با گوترش: با تداوم ارسال سلاح به اوکراین صلحی در کار نخواهد بود

وزیر خارجه روسیه گفت در صورت ادامه تحویل تسلیحات به کی‌یف، احتمال صلح اندک خواهد بود

سرگئی لاوروف روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در مسکو، افزود: ما هوادار مذاکره هستیم و به محض پیشنهاد مذاکره از سوی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در اوایل مارس، موافقت کردیم.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه اسپوتنیک، به گفته لاوروف، با توجه به رفتار ناامید کننده هیئت نمایندگی اوکراین در مذکرات صلح و شخص زلنسکی، ظاهرا آنها به مذاکره تمایلی ندارند. لاوروف به گوترش گفت اکنون زمانی است که جهان باید سرنوشت آینده را برگزیند و از سلطه ایالات متحده بیرون آمده و به اصول منشور سازمان ملل متحد بازگردد.

لاوروف بر تمایل مسکو به همکاری با سازمان ملل متحد و صلیب سرخ بین‌المللی به منظور تلاش‌های بیشتر برای کاهش درد و رنج و معضل شهروندان غیرنظامی اوکراین تاکید و از دبیرکل سازمان ملل متحد برای درک لزوم بررسی شرایط اوکراین در چارچوب مسائل جهانی و نه به صورت منزوی، قدردانی کرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که برای دیدار با مقام های بلندپایه روسیه به مسکو سفر کرده، در دیدار با لاوروف خواستار آتش‌بس در اوکراین در سریع‌ترین زمان ممکن شد و گفت: ما به شدت علاقمند به یافتن راه‌هایی برای فراهم کردن شرایط مذاکره موثر و ایجاد شرایطی برای آتش‌بس با سریع‌ترین زمان ممکن و دستیابی به راه حلی مسالمت‌آمیز هستیم.

دبیرکل سازمان ملل متحد در نخستین سفر به روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه)، همچنین قرار است با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفت و گو کند. گوترش همچنین خواستار کاهش تاثیر جنگ در اوکراین بر امنیت غذایی در دیگر بخش های جهان شد و یادآور شد که اولویت، به حداقل رساندن رنج و محنت انسانی در اوکراین است.

گوترش از آغاز جنگ اوکراین درباره این بحران اظهارنظرهای مختلفی داشته، اما عملکردش در این زمینه همچون دیگر رویدادهای بین‌المللی، مورد انتقاد بسیاری قرار داشته است. گفته می‌شود در پی افزایش انتقادها درباره نقش میانجی گری سازمان ملل متحد در این جنگ، گوترش ۳۰ فروردین ماه به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نامه نوشته وخواستار دیدار با آن‌ها شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.