تکلیف زائران حج امسال که واکسن کرونای ایرانی تزریق کرده‌اند چه شد؟

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر، وضعیت واکسیناسیون حجاج را تشریح کرد

دکتر طاهر درودی درباره وضعیت واکسیناسیون زائران ایرانی حج امسال علیه مننژیت، گفت: باتوجه به اینکه برنامه واکسیناسیون مننژیت حجاج هر ساله به صورت اختصاصی از سوی جمعیت هلال احمر انجام می‌شود، امسال هم برنامه‌ریزی‌های اولیه انجام شده بود، اما باتوجه به اینکه برگزاری حج قطعی نبود، سفارش‌گذاری برای واکسن مننژیت انجام نشده بود، چراکه واکسن مننژیت وارداتی است و در صورت عدم برگزاری حج، ورود واکسن منجر به گذشتن تاریخ مصرف واکسن‌ها و هزینه‌های بالا می‌شد.

به گزارش ایسنا، درودی افزود: به محض اینکه بحث حج قطعی شد، باتوجه به هماهنگی‌هایی که با شرکت‌های فروشنده واکسن شده بود، سفارش‌گذاری واکسن مننژیت انجام شد. ان‌شاءالله امیدواریم که طی یک ماه آینده این واکسن به تعداد مورد نیاز برای زائرینی که امسال قرار است به حج مشرف شوند، وارد کشور شده و تلقیح آن انجام شود.

باتوجه به سهمیه‌ای که عربستان برای زائران امسال اعلام کرده، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت اعلام کردند که حدود ۴۰ هزار نفر اعم از زائرین، عوامل و… به حج مشرف می‌شوند. برای این تعداد و مقداری بیشتر سهمیه واکسن مننژیت پیش‌بینی و سفارش‌گذاری شده است. بعد از سفارش‌گذاری، شرکت تولیدکننده باید پروسه تولید را آغاز کند و فرآیند تهیه، تامین، انتقال، ورودش به کشور و توزیع واکسن در استان‌ها مقداری زمان‌بر است.

قاعدتا اگر واکسن مننژیت را دو هفته قبل از اعزام حجاج تلقیح کرده باشیم، طبق دستورالعمل‌ها کفایت می‌کند. البته فکر می‌کنیم زودتر از این واکسن در دسترس‌مان باشد. فکر می‌کنیم اواخر خرداد ماه یا اوایل تیر ماه اعزام حجاج آغاز شود که تا آن زمان وقت کافی برای ورود واکسن و تلقیح آن را داریم.

شرایط عربستان برای تزریق واکسن کرونا

درودی درباره دستورالعمل‌های مرتبط با واکسیناسیون کرونا برای حجاج و شرایط عربستان در این زمینه، گفت: عربستان دستورالعملی درباره واکسن کرونا منتشر کرد و واکسن‌های مورد تاییدشان را اعلام کرده و در صورتیکه زائران هر یک از این واکسن‌ها را تزریق کرده باشند، با کارت واکسیناسیون از نظر دولت سعودی قابل قبول است.

برخی از واکسن‌های مورد تایید عربستان، واکسن‌هایی است که در ایران هم استفاده شده است. واکسن‌هایی مانند سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک که مورد تایید عربستان بوده و در ایران هم برای افراد استفاده شدند. لیست واکسن‌های مورد تایید عربستان که منتشر شده، شامل واکسن‌های فایزر، مدرنا و… است که در ایران خیلی استفاده نشده است، اما واکسن‌هایی مانند سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک که در ایران هم برای مردم تزریق شده نیز در لیست مورد تایید عربستان وجود دارد. حجاج هم باید حداقل دو دز واکسن تزریق کرده باشند. البته پیشنهاد وزارت بهداشت کشورمان تزریق سه دز واکسن کرونا است که ایمنی بیشتری وجود داشته باشد.

او درباره تعیین تکلیف حجاجی که واکسن ایرانی تزریق کرده‌اند برای اعزام به حج، ادامه داد: جلسه‌ای را در این زمینه امروز آقای دکتر مرعشی با معاون بهداشت وزارت بهداشت دارند تا برای این گروه از حجاج تصمیم‌گیری و تعیین تکلیف شود تا برای همه از یک روش یکسان استفاده کنند. افرادی هم که واکسیناسیون‌شان علیه کرونا کامل نیست، باید واکسیناسیون‌شان را کامل کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.