ظرفیت داوطلبانه هلال‌احمر در حوزه تغییرات اقلیمی کم‌نظیر است

شکل‌گیری ساختار اجتماعی- فرهنگی مطلوب در طرح «نذر آب»

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس یازدهم تأکید کرد: امروزه می‌توان با اصلاح نگرش‌ها و سبک زندگی و تأثیرگذاری بر برنامه‌ریزی‌ها بر اساس اقلیم هر منطقه، در موضوعاتی مانند حفاظت از محیط‌زیست و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیم گام‌های بزرگی در تأمین آب شرب مناطق متأثر از خشک‌سالی برداشت.

در این نشست که با حضور مدیران و معاونان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان‌ها به‌صورت بر خط برگزار شد، دکتر سمیه رفیعی ضمن تحسین اقدامات صورت گرفته و خدمات ارائه‌شده در طرح «نذر آب» جمعیت هلال‌احمر، عنوان کرد: خشک‌سالی به‌نوبه خود هم عامل و هم معلول تغییرات اقلیمی محسوب می‌شود بنابراین در این برهه زمانی، تصویر ذهنی تمام دنیا سمت افزایش خشک‌سالی‌ها و کاهش میزان بارندگی‌ها رفته است.

وی خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم، آب و حفاظت از منابع پایه مسئله روز کشور و دنیا بوده و موضوعی است که مستقیماً به آینده ما ارتباط پیدا می‌کند، ازاین‌رو استقرار مرکز تغییرات اقلیمی در جمعیت هلال‌احمر و همچنین اجرای طرح‌های پیشگیری‌کننده، امری اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: علاوه بر خدمات ارزنده طرح «نذرآب» در تأمین و مدیریت منابع آبی و حمایت معیشتی از آسیب دیدگان خشک‌سالی، ایجاد گفتمان و شکل‌گیری ساختار اجتماعی- فرهنگی مطلوب از دستاوردهای مهم آن محسوب می‌شود.

رفیعی توضیح داد: این طرح می‌تواند الگویی موفق برای انتقال تجربه‌ها در تمام دنیا باشد بنابراین آگاه‌سازی عمومی، مشارکت بیش‌تر مردمی را نیز به دنبال خواهد داشت و به اعتقاد من، می‌توان با تعامل و همکاری دستگاه‌های مرتبط و از همه مهم‌تر شورای عالی آب، مصوبه‌ای برای حل مشکلات فرسایشی در استان‌ها و تصمیم‌گیری بر اساس شرایط اقلیمی منحصربه‌فرد هر استان در خصوص تأمین آب شرب اخذ کرد.

وی ظرفیت داوطلبانه موجود در جمعیت هلال‌احمر را برای شکل‌گیری پیشران تغییرات اقلیمی، کم‌نظیر قلمداد کرد و ابراز امیدواری کرد تا در آینده‌ای نزدیک با گسترش مباحث آموزش همگانی مرتبط با تغییرات اقلیمی در کوتاه‌ترین زمان به نتایج ارزشمندی دست‌یافت.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر نیز ضمن اشاره به دستاوردهای طرح نذر آب در 4 سال اجرای آن، ارزش ریالی مجموع خدمات ارائه‌شده در این سال‌ها را رقمی افزون بر 550 میلیارد تومان عنوان کرد.

وحید سلیمی تصریح کرد: خدمات این طرح در سه محور تأمین آب شرب، حمایت معیشتی و خدمات سلامت با همراهی موسسه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد از سال 97 به ساکنان مناطق متأثر از خشک‌سالی ارائه‌شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.