تعلیق انتقال گاز روسیه به بلغارستان ولهستان

شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد، به دلیل امتناع بلغارستان و لهستان از پرداخت به «روبل» صادرات گاز خود را به این دو کشور به حالت تعلیق در می‌آورد.

به گزارش واحد مرکزی خبربه نقل از خبرگزاری الجزیره؛ شرکت گازپروم روسیه امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد عرضه گاز به لهستان و بلغارستان به دلیل عدم پرداخت به «روبل» روسیه از امروز (۲۷ آوریل) متوقف شده و تا زمان پرداخت طبق روال تعیین شده به همین حالت خواهد ماند.

در این بیانیه همچنین آمده است از آنجایی که گاز از طریق بلغارستان و لهستان به کشور‌های ثالث نیز جریان می‌یابد، «در صورت خروج غیرمجاز گاز روسیه از حجم ترانزیتی به کشور‌های ثالث، عرضه ترانزیت به همان میزان کاهش می‌یابد».

وزیر انرژی بلغارستان اعلام کرده این کشور هزینه‌های تحویل گاز روسیه در ماه جاری را پرداخت کرده و این توقف برخلاف قرارداد موجود است.

در همین حال، شبکه المیادین از افزایش ۱۶ درصدی قیمت گاز در اروپا خبر داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، مدیر عامل شرکت وار انرژی نروژ نیز اعلام کرد این شرکت قادر به افزایش تولید گاز در کوتاه مدت نیست.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بلغارستان بیش از ۹۰ درصد نیاز‌های گازی خود را از طریق روسیه تامین می‌کند. دولت بلغارستان در بیانیه‌ای ضمن دادن اطمینان در این خصوص که «در حال حاضر» هیچ تصمیمی برای محدود کردن مصرف اتخاذ نشده است، خاطرنشان کرد «اقدامات لازم برای یافتن جایگزین برای تامین گاز طبیعی و مقابله با اوضاع» به عمل آمده است.

بعد از اعلام تحریم‌های کشور‌های بلوک غرب علیه روسیه، کرملین به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا هشدار داده بود اگر بهای گاز دریافتی خود را به روبل پرداخت نکنند؛ تامین گاز آنها متوقف خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.