آلودگی‌های نفتی؛مهم‎ترین چالش خلیج فارس

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: آلودگی نفتی به عنوان مهم ترین چالش زیست محیطی خلیج فارس منجر شده خسارت های فراوانی به منابع زیستی به این آبراهه وارد شود.

به گزارش ایرنا، فرهاد قلی نژاد روز چهارشنبه در همایش ملی توسعه پایدار خلیج فارس با محوریت محیط زیست مناطق ساحلی افزود: نیاز است که کشورهای همسایه در قالب کنوانسیون‌های بین المللی از جمله کنواسیون کویت تعهدات خود را در مورد این آبراهه بین المللی انجام دهند و از نفوذ فاضلاب و مواد نفتی که منجر به آلودگی این دریا می شود، جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: در ایران نیز قوانین و مقررات داخلی تاکید بر حفظ اکوسیستم های دریایی دارد که به همین خاطر از همه شرکت‌های نفتی برنامه مدیریت زیست محیطی خواسته ایم که برخی از آنها هم در دریا و هم خشکی این برنامه‌ها را ارایه کردند.

قلی‌نژاد ادامه داد: اقدام‌های خوبی نیز در راستای پیشگیری از نشت نفت از خطوط لوله نفتی از جمله میدان ابوذر واقع در آب‌های خلیج فارس اجرایی شده است.

وی گفت: امیدواریم که با همگرایی و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی مسئول در مورد محیط زیست و کاهش آلودگی های نفتی در این آبراهه مهم باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: همچنین سازمان محیط زیست برنامه احیای آب‌سنگ‌های مرجانی خلیج فارس را در دست اجرا دارد که امیدواریم با نتیجه گیری از این اقدام پژوهشی، فنی و اجرایی بتوانیم در زمینه کشت آب‌سنگ‌های مرجانی و احیای آنها قدم‌های خوبی برداریم.

وی تاکید کرد: خلیج فارس به عنوان یک آبراهه استراتژیک و بین المللی برای ایران و کشورهای منطقه خاورمیانه و برخورداری از تنوع زیستی ارزشمند است.

قلی نژاد ادامه داد: قوانین و مقررات داخلی و بین المللی نیز تاکید بر حفظ خلیج فارس و محیط زیست آن دارد و امروز از دست رفتن آب‌سنگ‎های مرجانی در خلیج فارس به معنی کاهش مساحت این گونه است.

وی اظهار کرد: برخی از صنایع موجود در خلیج فارس مانند سکوهای نفتی و خطوط انتقال نفت نیز برای تمام آنها برنامه محیط زیست پیگشیرانه تعریف شده تا خلیج فارس بیش از این آلوده نشود.

قلی نژاد ادامه داد: ایران بیشترین طول همجواری با خلیج فارس و دریای عمان  دارد که به فراخور این همجواری می تواند بیشترین نقش در پاک سازی و جلوگیری از آلودگی این اکوسیستم ارزشمند داشته باشد.

وی پیرامون طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی نیز گفت: مطالعات این طرح در سواحل ایران انجام شده و همه دستگاه های اجرایی متعدد هستند که تمام تصمیم‌ها را با توجه به این طرح انجام دهند که برای حفظ سواحل و جلوگیری از آلودگی سواحل است.

قلی نژاد ادامه داد: سند آمایش سرزمین نیز در استان بوشهر تدوین شده که باید همه تصمیم‌ها و بویژه در حوزه توسعه صنعتی مبتنی بر این سد صورت گیرد.

وی با تاکید بر ارتباط بیشتر دانشگاه و مرکزهای تصمیم گیر اظهار کرد: باید به پژوهش‌ها و مطالعات بیشتر اهمیت داده شود و هر آنچه که با نگاه توسعه است مبتنی بر نگاه توسعه پایدار و مطالعات ارزیابی زیست محیطی باشد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.