خبرنگاران علیه رژیم صهیونیستی در لاهه

دفتر دادستانی کل دادگاه کیفری بین‌الملل از تحویل شکوائیه‌ای علیه رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایت‌های جنگی علیه خبرنگاران، در ۲۵ آوریل خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت عربی ۲۱، نهادهای بین‌المللی مستقر در لندن در بیانیه‌ای مشترک شکوائیه‌ای را با هدف محاکمه سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایت‌های جنگی علیه خبرنگاران به دادگاه کیفری بین‌المللی ارایه دادند.

در این بیانیه مشترک آمده است، پرونده‌های ارایه شده به دادگاه کیفری بین‌المللی، رژیم اشغالگر را به دلیل هدف قرار دادن خبرنگاران در فلسطین و عدم تحقیق در خصوص قتل کارکنان رسانه‌ها، به ارتکاب جنایت‌های جنگی متهم می‌کند.

این سازمان‌های بین‌المللی که شامل اتحادیه بین‌المللی روزنامه نگاران، سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی و مرکز بین‌المللی عدالت برای فلسطینیان، است با هماهنگی وکلای دو موسسه حقوقی اعلام کردند که این شکوائیه در اوایل ماه آوریل به دادگاه کیفری بین‌المللی تحویل داده شد.

در همین راستا، دفتر دادستانی دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرد که روز ۲۵ آوریل این شکوائیه را به صورت رسمی تحویل گرفته است.

در بیانیه مشترک همچنین آمده است، اسرائیل به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی بازخواست و مجازات نمی‌شود و در ماه مه ۲۰۲۱ تاسیسات رسانه‌ای را در داخل غزه بمباران کرد و در حوادثی جداگانه دست کم دو خبر نگار کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

این نهادها تاکید کردند که شکایت خود را از طرف چهار قربانی از جمله “احمد ابو حسین”، “یاسر مرتجی”، “معاذ عمارنه” و “نضال اشتیه” که توسط تک‌تیراندازان اسرائیلی در جریان تظاهرات داخل نوار غزه کشته و یا زخمی شده بودند، به دادستانی ارایه داده‌اند. تمامی این قربانیان ژاکتی را هنگام تیراندازی پوشیده بودند که بر روی آنها “خبرنگار” نوشته شده بود.

این شکوائیه همچنین هدف قرار دادن وسایل رسانه‌ای، بمباران برج‌های “الشروق” و “الجوهره” در شهر غزه در ماه مه ۲۰۲۱، مسائل مربوط به اخبار جهان، روزنامه الحیاة، المیادین، البوابه ۲۱ و الاعلامیه  را مورد بررسی قرار داده است.

پیشتر اتحادیه بین‌المللی خبرنگاران، هدف قرار دادن خبرنگاران و اهالی رسانه توسط اسرائیل به صورت عامدانه را محکوم کرد؛ به طوریکه از سال ۲۰۰۰ دست کم ۴۶ خبرنگار کشته شده‌اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.