عقب‌گرد صهیونیسم!

گزارش «شهروند» از مقاومت مبارزان فلسطینی در «مسجدالاقصی»

رمضانی دیگر، نمازی دیگر و باز هم جنایتی دیگر. «مسجدالاقصی» این ‌روزها بار دیگر به میدان سرکوب و آزار فلسطینیان روزه‌داری بدل شده که تنها جرم آنها، برگزاری نماز در قبله‌گاه اول مسلمانان است. به گزارش «شهروند»، نظامیان غاصب صهیونیستی به بهانه ایجاد محدودیت در عید «پِسَح» از ابتدای ماه رمضان خشونت‌های خود بر مردم فلسطین را چندین برابر کرده‌اند. آمارها می‌گوید تنها در جمعه گذشته دست‌کم 152 نمازگزار زخمی و مجروح شده‌اند

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه شهروندان فلسطینی در نقاط مختلف اراضی اشغالی بیش از هر زمان دیگری تشدید شد. صهیونیست‌ها مدعی‌اند که به بهانه عید «پِسَح» محدودیت‌هایی در اماکن مقدس اعمال شده است. اگرچه فلسطینیان با وجود همه فشارها و سرکوب‌ها در چند هفته گذشته نماز جمعه را با شکوه تمام برپا کرده‌ا‌ند.

زنگ خطری برای اسراییل؛ انتفاضه‌ای دیگر!

بر پایه گزارش‌ها، نمازگزاران فلسطینی در جمعه گذشته که شمار آنها ده‌‌ها هزار نفر می‌شد، برای ممانعت از هتک حرمت مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌‌های شهرک‌نشین، در این مکان حاضر شده‌اند. از نگاه کارشناسان و تحلیلگران بین‌المللی، یورش متجاوزانه نظامیان و شهرک‌نشینان اسراییلی به نمازگزاران فلسطینی، همزمان با بالا بردن فریاد استغاثه مسلمانان قدس اشغالی و با تهدید گروه‌های مقاومت، زنگ خطری جدی برای آغاز جنگی تمام‌عیار علیه صهیونیست‌ها به شمار می‌آید. مساله‌ای که «محمد پارسا نجفی» نیز  در گفت‌وگو با «شهروند» به آن می‌پردازد. او با اشاره به تحولات چهل‌ساله اخیر جریان مقاومت می‌گوید: «در چهل سال گذشته سه انتفاضه‌ را در سرزمین‌های اشغالی شاهد بوده‌ایم.»

نماز در مسجدالاقصی

عید «پِسَح» به ایامی گفته می‌شود که یهودیان از آن به عنوان ‌روز خروج قوم خود از اسارت و بردگی در مصر یاد می‌کنند. در واقع، رژیم صهیونیستی و یهودیان افراطی بر این باور هستند که مسجد‌الاقصی به آنها تعلق دارد و در هر شرایطی اولویت ورود به این مسجد مقدس با یهودیان است. به همین منظور طی روزهای گذشته و با همین بهانه مناطق مختلف فلسطین اشغالی به ویژه مسجدالاقصی مورد تعرض قرار گرفت. بر اساس گزارش‌ها، نیروهای اشغالگر از گلوله‌ و گاز اشک‌آور برای متفرق کردن نمازگزاران در مسجدالاقصی استفاده کردند. همچنین تارنمای خبری روسیاالیوم از تیراندازی به خبرنگاران و کودکان در این سرکوب‌ها خبر داده است.

سازش، عامل سرکوب انتفاضه‌ نخست

از نگاه این تحلیلگر مسائل بین‌المللی، انتفاضه اول فلسطین یا انقلاب سنگ به دلیل ورود آمریکایی‌ها و طرح‌ مساله‌ سازش در قالب پیمان‌های متعدد، سرکوب شد. نجفی با اشاره به شکست صهیونیست‌ها در انتفاضه‌ دوم ادامه می‌دهد: «در سال 2000 و در پی ‌هجوم «آریل شارون» نخست‌وزیر وقت رژیم اشغالگر قدس به مسجد مبارک الاقصی، انتفاضه دوم فلسطین موسوم به انتفاضه اقصی شکل گرفت. این انتفاضه‌ ویژگی‌ها و نکات بسیاری داشت. یکی از ‌آن ویژگی‌ها این بود که اشغالگران شکست را پذیرفتند و از غزه خارج شدند.»

آغاز انتفاضه‌‌ای دیگر در مسجدالاقصی

محمد پارسا نجفی در ادامه با اشاره به مقاومت سال ‌گذشته شهروندان فلسطینی در محله شیخ جراح به «شهروند» می‌گوید: «سال گذشته شاهد بودیم که طرح یهودی‌سازی قدس شرقی با مقاومت و ایستادگی مردم فلسطین و حمایت مقاومت اسلامی در غزه سیف‌القدس مسکوت ماند و رژیم اشغالگر  از محله شیخ جراح عقب‌نشینی کرد.»

بنا به گفته این تحلیلگر مسائل بین‌المللی، تحولات رخ داده در  دو سال اخیر در فلسطین بیانگر آغاز انتفاضه‌‌ای دیگر است. محمد پارسا نجفی در تبیین ویژگی‌های این انتفاضه می‌گوید: «مهم‌ترین ویژگی انتفاضه سوم این است که در سراسر سرزمین اشغالی آغاز شده است.»

تقویت جبهه مقاومت

او معتقد است که امروز جهان شاهد مقاومت در چهار حوزه از سرزمین اشغالی یعنی قدس شریف، نوار غزه، کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی 1948 است. او در این‌باره می‌گوید: «این ‌روزها، مناطق مختلف کرانه باختری از جمله الخلیل، قباطیه و نابلس و جنین صحنه درگیری‌های شدید میان فلسطینی‌ها با نظامیان صهیونیست بوده است.»

بنا به گفته این تحلیلگر، نیروهای مقاومت امروز در این مناطق برخلاف گذشته از ابزار‌های جنگی و ساختارهای سازمانی نیز برخوردار هستند. نجفی در ادامه به مقاومت و ایستادگی شهروندان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی 1948 اشاره دارد: «امروز شهروندان فلسطین که رژیم اشغالگر از آنان به عنوان اعراب اسراییل یاد می‌کند نیز به محور مقاومت پیوسته‌اند.» بنا به گفته این تحلیلگر، در نوار غزه و قدس شریف نیز نیروهای مقاومت از هر زمان دیگری آمادگی بیشتری دارند. او در ادامه با اشاره به راکت‌ها و موشک‌های نقطه‌زن نیروهای جهاد اسلامی و حماس می‌گوید: «نوار غزه  امروز به کانون مقاومت در برابر صهیونیست بدل شده است.»

پایان صهیونیست نزدیک است!

نجفی در پایان در  پاسخ به این پرسش که با توجه به تحولات اخیر، چه آینده‌ای برای رژیم صهیونیستی پیش‌بینی می‌کنید، می‌گوید: «این رژیم هم در ساختار داخلی خود و هم در عرصه منطقه‌ای بین‌المللی با چالش‌های بی‌شماری روبه‌روست. در بیرون از مرزها، اسراییل نشان داده است توان مبارزه با حزب‌الله را ندارند. به زبان‌ ساده‌تر، رژیم صهیونیستی برخلاف شعارهای خود، امروز ظرفیت حضور در جنگ فراگیر و فرسایشی را ندارد. در شرایط داخلی نیز صهیونیست‌ها با مشکلات بزرگی مواجه هستند، به‌طور مثال در مدت یک سال ، سه بار انتخابات در این رژیم برگزار شده است.»

بنا به گفته این تحلیلگر، اسراییل تنها با نمایش تبلیغاتی آشکارسازی روابط با برخی از نظام‌های سازش‌کار منطقه سعی دارد ضعف‌های خود را پنهان کند.

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.