سارا، عزیزم؛ لطفا برگرد!

گفت‌وگوی «شهروندآنلاین» با شادی پریدر، سرمربی جدید تیم ملی شطرنج زنان

شادی پریدر، سرمربی تیم ملی شطرنج زنان، علاقه‌مند است سارا خادم‌الشریعه هرچه سریع‌تر به اردوهای تیم ملی برگردد و کارش را از سر بگیرد.

شهروندآنلاین: شطرنج در ایران یکی از رشته‌های ورزشی موفق بوده است. با گذشت سال‌ها از موفقیت مردان شطرنج‌باز در عرصه‌های بین‌المللی، حالا چند سالی است زنان نیز در این رشته افتخارات بزرگی به دست می‌آورند و جزو استادبزرگ‌ها به شمار می‌روند.

تیم ملی شطرنج زنان ایران طی روزهای گذشته تغییراتی را به خود دید که به حضور یک بانوی پرافتخار در کادر فنی برمی‌گشت. شادی پریدر، استاد بزرگ شطرنج دنیا که سال‌ها برای ایران افتخار آفرید حالا به عنوان سرمربی تیم ملی زنان انتخاب و معرفی شده و قرار است تیم ایران را در رقابت‌های آسیایی همراهی کند.

پریدر در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره وضعیت زنان شطرنج‌باز صحبت کرده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

**شما چند روزی است هدایت تیم ملی شطرنج زنان را برعهده گرفته‌ا‌ید. برنامه‌هایتان برای ملی‌پوشان چیست؟

در ابتدا جا دارد از اعتماد رئیس فدراسیون شطرنج و مدیر تیم‌های ملی تشکر کنم. من با توجه به شرایط موجود تلاش می‌کنم تا وضعیت خوبی ایجاد کنم. انشاءالله با حمایتی که انجام می‌شود، بتوانیم روزهای خوبی را رقم بزنیم. درباره زنان شطرنج‌باز نیز باید بگویم که مسابقات قهرمانی کشور به تازگی تمام شده و نفراتی به اردو دعوت شده‌اند. به دنبال این هستیم تا همه بیایند و ترکیب کامل‌تری داشته باشیم. شطرنج‌بازان ایران دو اردو داشته‌اند، یک اردو با مربی خارجی‌ای بود که مدتی در ایران حضور داشت و یک اردوی دیگر هم برگزار شده است. سعی می‌کنیم قبل از خرداد ماه تصمیم نهایی‌مان را درباره ترکیب اصلی تیم ملی شطرنج زنان بگیریم و برای مسابقات آسیایی جلو برویم.

**یکی از مهم‌ترین اتفاقات روزهای گذشته شطرنج زنان درباره تصمیم سارا خادم‌الشریعه برای خانه‌نشینی بود. شما در جریان این موضوع بودید؟

به هر حال، سارا خادم‌الشریعه بهترین بازیکن ما محسوب می‌شود. او مدال‌های آسیایی و جهانی زیادی در کارنامه دارد، اما به تازگی مادر شده و باید تا حدی به او حق بدهیم که مدتی از ورزش و شطرنج دور باشد، ولی امیدوارم این دوری طولانی نباشد و هرچه سریع‌تر او را در اردوها ببینیم.

**توصیه شما به خادم‌الشریعه چیست؟

من فقط می‌توانم به این عزیز شطرنج ایران بگویم هرچه زودتر برگردد و کارش را از سر بگیرد. او قطعا در مسابقات آسیایی به ما کمک خواهد کرد و در بحث مدال‌آوری رنک ایران را بالا می‌برد. امیدوارم خیلی زود برگردد و در این مسیر سخت همراه‌مان باشد.

**اگر خادم‌الشریعه تا قبل از مسابقات آسیایی برنگردد، جایگزین مناسبی برای او وجود دارد؟

بازیکن بعدی ما خانم علی‌نسب هستند که از لحاظ رنکینگ بین‌المللی در فرم استاد بزرگی قرار دارند. نفرات دیگری هم هستند. انشاءالله سارای عزیز هم برمی‌گردد و با ترکیبی ایده‌آل راهی مسابقات آسیایی خواهیم شد.

**چقدر امید به کسب عنوان قهرمانی آسیای زنان شطرنج‌باز ایران دارید؟

قطعا ما هنوز نقاط ضعفی داریم که باید برطرف شوند. ما باید در چند رقابت شرکت کنیم. در برنامه‌هایمان است که از مربیان مختلف خارجی استفاده کنیم و بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های آسیایی داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانید اصلی‌ترین رقبای ما در قاره آسیا تیم‌های چین و هند هستند. همین حالا قهرمان حال حاضر دنیا یک چینی است. با وجود شرایط سخت موجود، اما اعتقاد دارم کار نشد ندارد و بچه‌ها با تمرین سخت می‌توانند نتیجه خوبی کسب کنند. هرچند که باید بدانیم رقبای ما بسیار سرسخت هستند اما می‌شود کارهای بزرگی انجام داد.

**برای استعدادیابی در بین زنان شطرنج‌باز هم اقدامی کرده‌اید؟

همان‌طور که می‌دانید شطرنج امکانات زیاد و گران‌قیمتی نیاز ندارد. در اکثر منازل ایرانی‌ها یک شطرنج وجود دارد و به همین خاطر در ایران استعدادهای زیادی در این رشته ورزشی وجود دارد. از طرفی رشته شطرنج چون از رشته‌هایی است که زنان ایرانی می‌توانند با پوشش کامل در آن شرکت کنند همواره طرفداران زیادی داشته است. از این رو، ما در بحث استعدادیابی دوران سختی را نداشته‌ایم. همیشه شاهدیم که افراد زیادی برای دادن تست به فدراسیون مراجعه می‌کنند و قطعا این رویه را در آینده نیز ادامه خواهیم داد تا بتوانیم نفرات برتر را انتخاب کنیم و به اردوهای ملی ببریم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.