«رجب» در ریاض/سیمین به روایت ویکتوریا/محاکمه یاران روحانی

مرور روزنامه‌های صبح کشور

محاکمه یاران روحانیروزنامه های امروز به بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ،دادگاه رسيدگي به پرونده تخلفات تعدادي از دولتمردان حسن روحاني در دادگاه تخلفات اداري کارکنان دولت ، اقدامات تنش‌زا از سوی نیرو‌های طالبان در نزدیکی مرز‌های مشترک افغانستان با ایران ، بسته کاهش هزینه های درمانی، شدت گرفتن بحث‌های داخلی در آمریکا پیرامون حذف سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی ، و… پرداخته بودند

امروز موضوع بیعت مجدد امت اسلامی با آرمان فلسطین در روز قدس در صدر توجه و تحلیل مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ،دادگاه رسيدگي به پرونده تخلفات تعدادي از دولتمردان حسن روحاني در دادگاه تخلفات اداري کارکنان دولت ، اقدامات تنش‌زا از سوی نیرو‌های طالبان در نزدیکی مرز‌های مشترک افغانستان با ایران ، بسته کاهش هزینه های درمانی، شدت گرفتن بحث‌های داخلی در آمریکا پیرامون حذف سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی ، و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

محاکمه یاران روحانی

روزنامه آرمان ملی: «بيش از 500 هزار نفر از دانشجويان، طلاب و اقشار مختلف مردم با امضاي نامه‌اي از حسن روحاني رئيس‌جمهور سابق به کميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي شکايت کردند.»، «سرنوشت مبهم شکايات از روحاني»، «شکايت مجلس از وزراي روحاني»، شکايت نماينده مجلس از ظريف، شکايت 36 نماينده مجلس از جهانگيري بابت نقض قانون و… شکايت مي‌کنند و آن را حق قانوني خود مي‌دانند.دادگاهي شدن ياران روحاني دور از انتظار نبود و تلاش دلواپسان براي محکوم کردن شخصيت‌هاي موثر دولت دوازدهم در زماني آغاز شد که آن دولت هنوز بر سر کار بود. بيش از همه نمايندگان دلواپس مجلس تلاش داشتند تا دولتمردان روحاني و حتي خود رئيس‌جمهور دوازدهم را دادگاهي کنند. ديروز برنا نوشت: «دادگاه رسيدگي به پرونده تخلفات تعدادي از دولتمردان حسن روحاني در دادگاه تخلفات اداري کارکنان دولت برگزار و موارد قضائي به آنها تفهيم اتهام شد. از چند ماه پيش روند رسيدگي به تخلفات دولتمردان يازدهم و دوازدهم آغاز شده و اخيرا سرعت بيشتري گرفته است.» ارز 4200 توماني، کرسنت و ضعف توليد و فروش نفت و گاز و عدم سرمايه‌گذاري لازم در اين بخش‌ها و فسخ قرارداد‌هاي بين‌المللي در اين زمينه، توسعه خط فقر و پول پاشي مديران در شستا و سياسي کاري‌ها در آن و همچنين افزايش قيمت مسکن و عدم اتمام پروژه مسکن مهر بخشي از موضوعات و تخلفاتي است که در دادگاه تخلفات اداري کارکنان دولت به مسئولان ارشد دولت حسن روحاني گوشزد شده است.

آنها نمی‌دانند «مرز» چیست‌!

روزنامه ابتکار:پس از عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از افغانستان و اوج گیری مجدد طالبان در صحنه قدرت سیاسی افغانستان، بسیاری از ناظران و تحلیلگران، با توجه به این نکته که اساسا گروه طالبان با اصول و قواعد حکمرانی آشنا نیستند و بسیاری از ساختار‌های مرتبط با این موضوع در افغانستان را نیز قبول نداشته و حتی حذف کرده‌اند، به طور خاص به این مسئله اشاره می‌کردند که احتمالِ انجام برخی اقدامات تنش‌زا از سوی آنها (طالبان) به ویژه به صورت ناآگاهانه در قبال کشور‌های همسایه انتظار می‌رود.در این راستا، به تازگی نیرو‌های طالبان در نزدیکی مرز‌های مشترک افغانستان با ایران، درصددِ انجام عملیات راهسازی بدون توجه به اصول و مقررات مرزی و هماهنگی با طرف ایرانی بوده اند که این مسئله با تذکر شدید نیرو‌های مرزبان کشورمان و در نهایت، تعطیلی موقت مرز دوغارون و گذرگاه اسلام قلعه همراه شده است. در این چارچوب، بلافاصله تماس‌های سیاسی میان دو طرف برقرار و اندکی بعد، عنایت الله خوارزمی سخنگوی وزارت دفاع ملی طالبان با اعلام اینکه آنچه اخیرا در مرز‌های مشترک افغانستان با ایران روی داده ناشی از نوعی سوء تفاهم بوده، از حل شدنِ مسئله خبر داد.در ادامه، گمرک ایران نیز از باز شدنِ مرز دوغارون و آغاز فعالیت‌های تجاری در این مرز خبر داده است. در این راستا، چند ماه قبل هم نیرو‌های طالبان در مرز‌های شرقی کشورمان با مرزبانان ایرانی درگیری داشتند که در آن مورد نیز دلیل اصلی این اتفاق، بی اطلاعیِ نیرو‌های طالبان از قوانین مرزی اعلام شد.

250هزارمیلیارد تومان در حساب مردم

روزنامه ایران:پس از تصمیم دولت به افزایش قیمت آرد صنف و صنعت، برخی این گمانه را مطرح کردند که این تصمیم، مقدمه‌ای برای حذف ارز ترجیحی یا 4200 تومانی است؛ اما مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه به «ایران» گفت که جهت‌گیری این تصمیم ربطی به قیمت نان ندارد و آرد نانوایی‌ها همچنان به قیمت سابق عرضه می‌شود. او در عین حال گفت که دولت برنامه دارد با انجام اصلاحات قیمتی، یارانه‌ها را مستقیماً به دست مردم برساند، به جای اینکه مانند شیوه فعلی، به دست واسطه‌ها و دلالان برسد. در ادامه گفت‌و‌گو با او درباره سیاست دولت نسبت به ارز 4200 در سال‌جاری و نحوه اجرای آن را که در حاشیه جلسه روز گذشته دولت انجام شد، می‌خوانید؛پس از تصمیم دولت برای گرانی آرد صنف و صنعت، برخی آن را مقدمه‌ای برای حذف ارز ترجیحی قلمداد کردند. پاسخ شما چیست؟برای نانوایی‌هایی که نان مردم را تهیه می‌کنند، هیچ تغییری در قیمت آرد داده نشده است و کمافی السابق قیمت آرد نانوایی‌ها ثابت است. این افزایش اخیر قیمت برای بخش صنف و صنعت بوده که هیچ قیمت‌گذاری‌ای روی کالاهای آن نمی‌شده است.

برندگان و بازندگان بازارهای مالی

روزنامه تجارت: بازارهای مالی که از قبل نگران چشم‌انداز افزایش شدید نرخ بهره ایالات‌متحده، افزایش تورم جهانی و جنگ اوکراین بودند، این هفته به دلیل ترس از کندی رشد اقتصادی در چین متلاطم شدند زیرا پکن سرسختانه قرنطینه‌های کووید-۱۹ را اجرا می‌کند. به گزارش «تجارت»، بیشتر شاخص‌های آسیایی با کاهش بازدهی ایالات‌متحده افزایش یافتند اما سهام چین سقوط کرد. سهام چین و هنگ کنگ روز پنجشنبه تحت تاثیر نگرانی‌ها در مورد اقتصاد چین سقوط کردند اما کاهش یک شبه بازدهی خزانه‌داری آمریکا از دیگر شاخص‌های معیار حمایت کرد. افت ۰.۷۸ درصدی برای هنگ کنگ و ۰.۳۶ درصدی برای چیپ‌های آبی چین، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ام اس سی آی را در خارج از ژاپن ۰.۲۲ درصد کاهش داد. معیارهای سهام استرالیا و کره صعودی شدند همچنین نیکی ژاپن ۰.۸۱ درصد افزایش یافت. معاملات آتی نزدک ۰.۶ درصد و معاملات آتی اس اند پی ۵۰۰ به میزان ۰.۴ درصد رشد کردند. بازده ۱۰ ساله آخرین بار در ۲.۸۴۵۵ درصد بود اما پس از کاهش یک شبه از ۲.۹۸۱ درصد در معاملات اولیه روز چهارشنبه ضربه خورد. شاخص نزدک فناوری ۱.۲۲ درصد سقوط کرد که توسط نتفلیکس پایین آمد که پس از گزارش کاهش غیرمنتظره مشترکان، ۳۵.۱ درصد سقوط کرد. بلو چیپ داو ۰.۷۱ درصد افزایش یافت. چین در روز چهارشنبه پس از شگفت‌انگیز کردن بازارها با ثابت نگه داشتن نرخ‌های وام معیار، با وجود وعده‌های مکرر دولت برای حمایت از اقتصاد کندی که تحت تاثیر بدترین شیوع کووید در دو سال اخیر قرار گرفته است، دوباره کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت.

تپش قلب نورانی تهران

روزنامه جوان:بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم این شب‌ها در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپاست و روز‌های پایانی خود را سپری می‌کند. در این نمایشگاه بزرگ که فعالیت خود را از چند ساعت پیش از اذان مغرب به طور رسمی آغاز می‌کند، فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری، تبیینی و ترویجی در حوزه قرآن و معارف اسلامی اجرا می‌شود.اولین بخش از بیست‌ونهمین دوره از نمایشگاه قرآن کریم که پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد، بخش هنر‌های دینی است. در این بخش نمایشگاه آثار استادان هنر‌های تجسمی در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، طراحی و عکس در معرض دید قرار می‌گیرد و هر شب چهار تا پنج کارگاه هنری برپا می‌شود و هنرمندان آثار هنری خلق می‌کنند. همچنین در بخش موسیقی، آوا‌ها و نغمات، هر شب دو اجرای سرود با محتوای دینی، قرآنی و با محوریت امام عصر (عج) و سردار شهید قاسم سلیمانی اجرا می‌شود.

بسته کاهش هزینه های درمانی

روزنامه خراسان: هیئت دولت 5 اردیبهشت در مصوبه‌ای تعرفه‌های پزشکی 1401 را با ارقامی کمتر از پیشنهاد شورای عالی بیمه که 28.5 درصد بود، به میزان  19.5 (برای بخش دولتی)  و 24 درصد (برای بخش خصوصی) افزایش داد.  اگرچه افزایش هر کالا و خدمت در شرایط کنونی معیشتی مردم، سخت است اما دولت نیز  به منظور عدم افزایش سبد هزینه‌های مردم و حفاظت مالی از آن‌ها در مقابل هزینه‌های سلامت، اقدامات متعددی را در قالب تعرفه‌های تشخیصی و درمانی کشور مصوب کرده است که این اقدامات در قالب 5 راهکار دنبال می‌شود. ما در گزارش پیش رو، این راهکارها را در گفت‌وگو با معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت کشور بررسی کردیم. مرور این راهکارها نشان می‌دهد، دولت در جهت حمایت از کاهش هزینه‌های اقشار متوسط و ضعیف عزم جدی دارد که البته باید ببینیم این برنامه‌ها در مسیر اجرا تا چه حد به سر منزل مقصود خواهد رسید.   1- دهک های یک تا 3 درآمدی افزایش پرداخت ندارند اولین راهکاری که وزارت بهداشت آن را در دستور کار قرار داده است، عدم افزایش پرداخت از جیب مردم برای دهک‌های یک تا سه درآمدی در بخش دولتی براساس اطلاعات پایگاه بانک ایرانیان است. سعید معنوی، معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت کشور، در این باره تاکید می‌کند:  درجهت حفاظت مالی از مردم هم‌راستا با قانون بودجه سال 1401، فرانشیز بیماران در سه دهک اول درآمدی نسبت به سال 1400 هیچ افزایشی ندارد و در مواردی پرداختی کاهش یافته است. بیماران برای خدمات بستری به جای 10 درصد، 5 درصد و برای خدمات سرپایی به جای 30 درصد، 20 درصد پرداخت خواهند کرد.

شاید بدون جنگ

روزنامه کيهان: ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَهًْ وَ الْمَسْكَنَهًْ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ الله‏…1[داغ‏] خوارى و نادارى بر [پيشانى‏] آنان زده شد، و به خشم خدا گرفتار آمدند؛ چرا كه آنان به نشانه‏هاى خدا كفر ورزيده بودند، و پيامبران را به ناحق مى‏كشتند؛ اين، از آن روى بود كه سركشى نموده، و از حد درگذرانيده بودند. در سوره آل عمران آیه 112 نیز به تفکیک «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّهًْ»، «باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ الله‏» و «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَهًْ» آمده است. مهر ذلت و ناداری بر پیشانی تفکری خورده شده که پس از دیدن بیش از ده معجزه از حضرت موسی سلام‌الله علیه و گذر از دریا، با دیدن بت‌پرستان، هوس بت‌پرستی کردند و کمتر از چهل شب از یکتا‌پرستی به گوساله‌پرستی رسیدند. این آیات و ده‌ها آیه دیگر در مورد قومی است که به لجاجت و ایرادگرفتن و بهانه آوردن معروفند، دیگران را ملک خود، و خود را برتر از دیگران و قوم برگزیده دائمی خدا می‌دانند؛ در زمین فساد می‌کنند؛ علمای‌شان به تحریف و ربا و حرامخواری و پیغمبرکشی و قتل معروفند و پایه قتل امامان شیعه را نیز آنها نهاده‌اند و…. اینها متعلق به تفکر صهیونی است که جهان امروز ما با گوشت و پوست و استخوان خود آن را درک می‌کند. آنها به همان‌اندازه که در جعل کتب الهی و تاریخ استادند در تاریخ ‌سازی و روایتگری آن هم بی‌نظیرند و همان‌گونه که داستان‌نویسان، رمان یا داستان تخیلی می‌نویسند، اینها طبق نیاز آینده خود، تاریخ بافته و می‌بافند و به خورد بشریت داده و می‌دهند. آنچنان بر دروغ خود استوارند که گویی خودشان هم باور کرده و حتی از انکار هولوکاست توسط یک پیرزن هم می‌ترسند و برایش حکم زندان می‌دهند. ترسو هستند ولی در این نوع برخورد علاوه‌بر ترس، حساسیت این دروغ برای آنها را نیز می‌توان دید. مثل برخی قسمت‌های نظریه داروین یا تاریخ خلقت یا تاریخ انبیایی که نوشته‌اند یا احادیثی که جعل کرده‌اند و… و یا مثل هر اغراق و اجحاف تاریخی و رسانه‌ای که باید در آن شک کرد و دنبال ردپای «موش واره» آنها گشت.

مزد ترس!

روزنامه وطن امروز: در حالی که دولت بایدن مذاکرات وین را با اخلال و وقفه مواجه کرده است، وزیر خارجه این کشور با شدت گرفتن بحث‌های داخلی در آمریکا پیرامون حذف سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی به عنوان یکی از پیش‌شرط‌های احیای برجام، به پرسش‌های سناتورهای آمریکایی درباره مذاکرات برای بازگشت به توافق برجام و برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داد.  به گزارش «وطن‌امروز»، سرنوشت مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای با عدم تصمیم‌گیری سیاسی واشنگتن با ابهامات زیادی روبه‌رو شده است. در این میان نزدیک شدن به انتخابات کنگره این کشور و وضعیت شکننده دموکرات‌ها تردیدها درباره برجام را حتی بیشتر نیز کرده است. بر این اساس دولت بایدن نمی‌خواهد در این مقطع هزینه عواقب احیای برجام را بپردازد، بویژه اینکه از دیدگاه منتقدان پرقدرت برجام در آمریکا، احیای توافق بدون تغییرات اساسی مدنظر آنها یعنی یک برجام گسترده‌تر خواهد بود.  در چنین شرایطی «آنتونی بلینکن» در جلسه استماع سناتورها گفت حتی در صورت محقق شدن توافق، اگر ایران برای رفع تحریمی، به اقداماتی متعهد شود و بعد تعهد خود را نقض کند، اقدامات تنبیهی دوباره اجرا خواهد شد.  وزیر خارجه دولت بایدن با انتقاد از دولت پیشین آمریکا و اشاره به موثر نبودن سیاست فشار حداکثری گفت خروج از برجام باعث شده سرعت گریز هسته‌ای ایران به چند هفته کاهش پیدا کند.  بلینکن همچنین با دفاع از بازگشت به برجام گفت کماکان معتقد است بازگشت به توافق برجام بهترین راه برای روبه‌رو شدن با چالش هسته‌ای ایران و اطمینان از این است که ایران توانایی تولید سلاح را به رفتار تهاجمی خود نیفزاید.

«رجب» در ریاض

روزنامه شرق:نزدیک به چهار سال پس از قتل فجیع «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار عربستانی منتقد حکومت بن‌سلمان در کنسولگری این کشور در استانبول، مناسبات آنکارا و ریاض دوباره به مسیر عادی خود بازمی‌گردد و در مهم‌ترین گام برای بهبود روابط ترکیه و عربستان، رجب طیب اردوغان قرار است امروز به ریاض سفر کند. در این سفر، رئیس‌جمهور ترکیه با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو می‌کند. دیدار اردوغان و محمد بن سلمان در شرایطی انجام می‌شود که این دو مقام ارشد در چهار سال اخیر تنش‌های زیادی داشتند. اردوغان پس از قتل خاشقجی، محمد بن سلمان را آمر اصلی این قتل می‌دانست و نهادهای اطلاعاتی غربی از جمله سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا هم همین برآورد را داشتند. با اینکه اردوغان تا چندی پیش حاضر به صحبت با ولیعهد عربستان نبود و حتی خواستار محاکمه محمد بن سلمان بود اما تغییر رویکرد اردوغان در قبال عربستان و متحدانش به دلیل نیازهای اقتصادی آنکارا، وضعیت را کاملا متفاوت کرده است. این سفر پس از آن انجام می‌شود که اوایل ماه جاری، مقام‌های دولتی ترکیه اعلام کردند که پرونده حقوقی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی که سال ۲۰۱۸ در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شد، به ریاض منتقل می‌شود و آنکارا دیگر این پرونده را پیگیری نمی‌کند و در ‌واقع پیگیری پرونده مقتول را در اختیار قاتل قرار داده است. این تحول، گامی مهم در جهت تنش‌زدایی از رابطه ترکیه و عربستان محسوب می‌شود.

سیمین به روایت ویکتوریا

همشهری: ته‌لهجه شیرازی هنوز از جملاتش قابل تشخیص است، هرچند این سال‌ها دیگر سخت می‌تواند حرف بزند. ویکتوریا دانشور، تنها خواهر باقی‌مانده از میان 6فرزند پدر و مادرش، این روزها 95ساله است و حافظه‌اش مثل یک دفتر خاطرات قدیمی، هنوز پر از یادهای مانده از روزگاران دور است. خواهری که تلاش کرد به وصیت سیمین دانشور برای حفظ و نگهداری خانه مشترکش با جلال آل‌احمد عمل کند، از رابطه صمیمانه‌شان می‌گوید و خاطرات پراکنده‌ای که در سالروز تولد بانوی نویسنده به یاد می‌آورد.زندگی در خانه‌ای که اهالی آن اهل مطالعه باشند، می‌تواند سرنوشت فرزندان را تغییر دهد. ویکتوریا دانشور می‌گوید: «در کتابخانه پدرم در شیراز کتاب‌های مختلفی وجود داشت؛ از آثار کلاسیک گرفته تا کتاب‌های نویسندگان بزرگ ایرانی و خارجی. غیر از این، پدرم دوستانی داشت که کتابفروشی داشتند و اگر کتاب تازه‌ای چاپ می‌شد، حتماً به دستش می‌رساندند. سیمین باهوش بود و درسخوان، عاشق کتاب خواندن هم بود و چون در مدرسه انگلیسی‌زبان درس خوانده بود، سراغ کتاب‌های زبان ‌اصلی هم می‌رفت. در واقع او از همان کودکی با کتاب انس گرفته بود». آنطور که ویکتوریا دانشور می‌گوید، خواهرش حافظه خوبی داشته و این نقطه قوت با علاقه‌اش به اشعار حافظ و سعدی، باعث شده او در کودکی بسیاری از اشعار را از حفظ بخواند. دانشور می‌گوید: «یادم هست که هر وقت مهمان داشتیم، از سیمین می‌خواستیم برای مهمانان از حفظ شعر بخواند. او هم از خداخواسته شعرهایی از شاعران مختلف می‌خواند. من هم با ویولون او را همراهی می‌کردم. هر مهمانی که از خارج به شیراز می‌آمد، خواهرم با او به زبان انگلیسی مصاحبت داشت. او از همان کودکی زبان انگلیسی را از فارسی کم نمی‌آورد». هرچند در خاطرات اطرافیان سیمین دانشور بسیار از علاقه او به کتاب گفته شده، اما همه در این اعتقاد هم‌فکرند که او هرگز دیگران را مجبور به مطالعه کتاب خاصی نمی‌کرد اما برای علاقه‌مند‌کردن دیگران به‌خصوص بچه‌ها به کتاب، از هیچ تلاشی دست برنمی‌داشت.

10 دروغی که صهیونیست‌ها به شما می‌گویند

فزهیختگان: اگرچه گفته‌های فراوانی درباره فلسطین و رژیم‌صهیونیستی وجود دارد اما هنوز درباره بسیاری از این گفته‌ها سوال ایجاد می‌شود. پاسخ این سوالات از جانب کسانی که خود، یهودی یا حتی دارای تابعیت رژیم‌صهیونیستی هستند نیز قابل‌توجه است. از همین منظر سراغ آثار تاریخ‌پژوهانه‌ برخی یهودیان رفتم تا به پاسخ 10 پرسش یا به‌اصطلاح «10 غلط مشهوری» برسیم که درباره اشغال فلسطین در چندسال اخیر، در محافل مختلف مطرح می‌شود. بر همین اساس آنچه در ادامه‌ این گزارش می‌خوانید 10 غلط مشهوری است که درباره اشغال فلسطین در چندسال اخیر همه‌گیر شده‌ و توسط ایلان پاپه، مورخ صهیونیستی پاسخ داده شده‌اند. از همین منظر بسیاری از منابع استفاده‌شده در این گزارش، از تحقیقات پاپه و ترجمه آن در کتاب «10 غلط مشهور درباره اسرائیل» است.پایگاه رسمی وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی ادعا می‌کند در سال 1566 و با فوت سلطان سلیمان عثمانی –که فلسطین را آن زمان اشغال کرده بود- کیفیت حکمرانی عثمانی به‌طرز چشمگیری کاهش یافت. به‌گونه‌ای که کشور فلسطین هم مورد اهمال قرار گرفت. تا جایی که در پایان قرن هجدهم، بخش عمده‌ خاک فلسطین در تملک بزرگ زمین‌دارانی بود که خود در آنجا زندگی نمی‌کردند و آن را به کشاورزان ناتوان اجاره داده بودند. مالیاتی که از طرف حکومت عثمانی اخذ می‌شد نیز فلج‌کننده‌ فلسطین بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.