از تبدیل ارز ۴۲۰۰ به ارز نیمایی تا سرریز فناوری صنایع نظامی به خودروسازی

در بیستمین سفر استانی رئیس دولت سیزدهم چه گذشت؟

رئیسی در نشست خبری قزوین عنوان کرد: قانون بودجه ۱۴۰۱ اقتضائاتی دارد که در چند روز آینده برای مردم تبیین خواهیم کرد. ارز ۴۲۰۰ به ارز نیمایی تبدیل شده و دولت مصمم است بر قیمت‌ها نظارت جدی داشته باشد بنابراین اجرای قانون و نوع مدیریت بازار طی چند روز آینده به اطلاع مردم خواهد رسید

رئیس دولت سیزدهم در بیستمین سفر استانی خود راهی قزوین شد. بازدید از بخش‌های مختلف قزوین، دیدار و گفت‌وگو با اقشار مختلف مردم، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری از برنامه‌های سید ابراهیم رئیسی در سفر به قزوین بود. رئیس قوه مجریه در این سفر بار دیگر بر ساخت ۴ میلیون مسکن تاکید کرد.

سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه در بیستمین سفر استانی خود در سفر به استان قزوین، ظهر چهارشنبه ۷ اردیبهشت با قطار راهی قزوین شد و در بدو ورود مورد استقبال نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و جمعی از مسئولین استانی قرار گرفت.

تعدادی از وزرا و اعضای کابینه سیزدهم از جمله علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الله عبدالملکی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، احمد وحیدی وزیر کشور، سیدصولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور و علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست به عنوان نمایندگان دولت سیزدهم با حضور در استان قزوین در جریان مشکلات شهرستان‌های مختلف استان قرار گرفتند.

رئیسی در بدو ورود به استان قزوین با حضور در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و مزار شهدای گمنام این دانشگاه، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سفر به استان‌ها مسائل با اولویت را شناسایی می‌کنیم، در دور اول سفرها همه مشکلات دیده و شناسایی می‌شود و نسبت به رفع سریع آن‌ها تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

رئیس دولت سیزدهم در سفر به استان قزوین به عنوان اولین برنامه سفر خود در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با اقشار مختلف مردم دیدار و اظهار کرد: نقش دولت هدایت، نظارت و حمایت است اما تصدی‌گری به‌ویژه در بخش اقتصادی کار دولت نیست. بنابراین باید خصوصی‌سازی را به شکل حقیقی انجام دهیم اما تا امروز در مقوله خصوصی‌سازی درست عمل نشده است.

رئیسی در این دیدار تاکید کرد: احداث چهار میلیون مسکن شعار انتخاباتی نیست بلکه نیاز کشور است. همچنین شعار امسال بر تولید تأکید دارد؛ چرا که تولید، محور اقتصاد و نیاز کشور است و همگان باید نسبت به امر تولید حساس باشیم. تولید باید اشتغال‌آفرین و بر پایه علم و دانش باشد، باید دانایی‌ها را ضمیمه توانایی کنیم اگر این امر اتفاق بیفتد اشتغال و تولید افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم از خودروسازان‌ رضایت ندارند، گفت: فناوری صنایع نظامی به خودروسازی سرریز می‌کنیم.

رئیس قوه مجریه عصر چهارشنبه با حضور در مجموعه تاریخی دولت‌خانه صفوی شهر قزوین از نزدیک در جریان مشکلات توسعه این بنا قرار گرفت. رئیسی در این بازدید دستور آزادسازی این مکان را از سوی مراکز و نهادهای دولتی که در بخشی از آن مستقر هستند، صادر کرد و با تاکید بر لزوم آزادسازی این مکان، به ادارات آموزش و پرورش و ورزش و جوانان استان قزوین دستور داد جابجایی لازم را در اماکن خود انجام دهند تا این بنای تاریخی آزاد و در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس دولت سیزدهم پس از آن با حضور در کارخانه تولید محصولات بهداشتی فیروز از نزدیک با مسئولان، کارگران و کارکنان این واحد تولیدی گفت‌وگو کرد و در جریان فعالیت‌های آن قرار گرفت. در کارخانه تولیدی محصولات بهداشتی فیروز قریب به ۱۲۰۰ نفر مشغول به کارند که ۹۳ درصد آنها دارای معلولیت جسمی هستند. رئیسی پس از بازدید از قسمت‌های مختلف این واحد تولیدی نماز مغرب و عشاء را در کنار کارگران کارخانه فیروز اقامه و روزه خود را نیز به همراه کارگران این واحد تولیدی افطار کرد.

در همین زمینه محمدمهدی رحیمی مدیر کل روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری در توییتی این افطاری را متفاوت‌ترین و دلچسب‌ترین افطاری توصیف کرد و نوشت: «دلچسب‌ترین و متفاوت‌ترین ‎افطار را امشب در جمع صمیمی کارگران بلندهمت کارخانه فیروز تجربه کردیم. کارخانه‌ای که با تکیه بر توان بالا و همت کم‌نظیر کارگران ‎معلول، محصولات باکیفیتش را به خانه همه ایرانیان رسانده است. به توفیق بالای دکتر موسوی مدیر موفق فیروز غبطه خوردم.»

پس از این بازدیدها، رئیس قوه مجریه در جلسه شورای اداری استان قزوین شرکت کرد. رئیسی در این جلسه گفت: در این سفر مسائل استان بررسی شد. مشکلات بسیار است. به غیر از مسکن پروژه عمرانی جدیدی را کلنگ‌زنی نمی‌کنیم؛ چرا که برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام اهتمام داریم. همه اولویت‌ها را شناسایی کرده و در میدان عمل آنها را اجرایی خواهیم کرد.

وی همچنین اظهار کرد: استان قزوین قطب صنعتی کشور است. شهرک‌های صنعتی ظرفیت‌های عظیمی هستند و ما باید از این بخش‌های فعال حمایت کنیم و واحدهای نیمه‌فعال را نیز به چرخه تولید وارد کنیم؛ چرا که با افزایش تولید اشتغال افزایش یافته و معضلات اجتماعی کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس دولت سیزدهم طبق معمول سفرهای استانی در پایان سفر خود با حضور در یک نشست خبری بامداد پنج‌شنبه به سوالات رسانه‌های محلی پاسخ داد. رئیسی در نشست خبری قزوین عنوان کرد: قانون بودجه ۱۴۰۱ اقتضائاتی دارد که در چند روز آینده برای مردم تبیین خواهیم کرد. ارز ۴۲۰۰ به ارز نیمایی تبدیل شده و دولت مصمم است بر قیمت‌ها نظارت جدی داشته باشد بنابراین اجرای قانون و نوع مدیریت بازار طی چند روز آینده به اطلاع مردم خواهد رسید.

رئیسی همچنین گفت: استان قزوین قطب کشاورزی و دشت قزوین دشتی حاصلخیز است که باید بیشتر از گذشته به آن توجه کرد. ما کشاورزی دانش‌بنیان را در دشت قزوین دنبال خواهیم کرد؛ چرا که احیای دشت قزوین خواسته همیشگی مردم بوده و رهبر معظم انقلاب در سفر به قزوین بر توجه بر این دشت تاکید داشتند. برای توسعه استان اعتبارات ارزی و ریالی تخصیص داده شد و رسانه‌ها نیز اجرای آن را از مسئولان پیگیر باشند.

اقدامات وزرا در سفر به قزوین

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الله عبدالملکی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، احمد وحیدی وزیر کشور، سیدصولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور و علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست به عنوان نمایندگان دولت سیزدهم، رئیس قوه مجریه را در این سفر همراهی، از طرح‌های عمرانی و بخش‌های مختلف استان قزوین بازدید کردند.

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو که به عنوان نماینده ویژه دولت در شهرستان بوئین‌زهرا حاضر شد، با بیان اینکه آشنایی دولت با مسائل و دغدغه‌های استان‌ها از مهم‌ترین دستاوردهای سفرهای استانی است، گفت: سفرهای استانی از جمله برنامه‌های خوب و اثربخش دولت است و می‌تواند به تسریع در رفع مشکلات مناطق کمک کند.

محرابیان همچنین در نشست خبری پایان سفر به قزوین عنوان کرد: برای سد بالاخانلو ۲۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار تخصیص یافت و قرار بر این شد پیمانکار تا دهه فجر این سد را آبگیری کند و در صورت کمبود اعتبار، تامین اعتبار صورت گیرد. در مورد آبرسانی سد بالاخانلو نیز مقرر شد ماه آینده مناقصه تعیین پیمانکار انجام و این خط احداث شود تا آب به دست مصرف کننده برسد.

احمد وحیدی وزیر کشور هم در این سفر پس از حضور در گلزار شهدای قزوین و بازدید از پروژه ساماندهی امامزاده حسین، از منطقه محروم هادی‌آباد قزوین بازدید کرد و به گفت‌وگو با مردم این منطقه پرداخت و با مشکلات آنان روبه‌رو شد.

وحیدی همچنین در حاشیه سفر به قزوین با اشاره به لغو روادید میان عراق و ایران در سفرهای هوایی، بیان کرد: در تلاش هستیم بتوانیم شرایط لازم برای لغو ویزای زمینی را هم فراهم کنیم اما در حال حاضر کشور عراق برای لغو روادید زمینی آمادگی ندارد.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان نماینده ویژه دولت در شهرستان آبیک حاضر شد و با بیان اینکه ارز کافی برای دارو تأمین شده است، گفت: مجلس شورای اسلامی امسال حدود سه میلیارد دلار ارز به این وزارتخانه برای تأمین دارو اختصاص داده و کمبود دارو نخواهیم داشت.

عین‌اللهی در نشست خبری پایان سفر به قزوین گفت: تسریع در صدور مجوز ماده ۲۳ دانشکده‌های داروسازی و طب سنتی، اختصاص ۸۰ میلیارد تومان برای ۲۰ پروژه بهداشتی استان و اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای فاز اول بیمارستان ۷۰۰ تخت خوابی از جمله مصوبات بهداشت و درمان در قزوین بوده است‌.

همچنین حجت‌الله عبدالملکی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به عنوان نماینده ویژه دولت در بخش البرز حاضر شد و عنوان کرد: بر اساس نظریه افزایش انگیزه نیروی کار، با افزایش دستمزد بهره‌وری نیروی کار بیشتر می‌شود و در نتیجه کارفرما تمایل بیشتری برای حفظ آن نیرو خواهد داشت ضمن اینکه امسال تقاضا برای بیمه بیکاری ۳۸ درصد کمتر از پارسال بود و این نشان می‌دهد افزایش حقوق‌ها تأثیری بر تعدیل نیرو نداشته است.

سیدصولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور هم در نشست خبری پایان سفر به قزوین با اشاره به اینکه اقدامات صورت گرفته در راستای سیاست‌های تحولی و اسناد بالادستی اتخاد شده است، گفت: برای نیازمندی‌ها و اولویت‌های استان ۱۹۱ طرح و پروژه تامین اعتبار شد و علاوه بر اقدامات از محل منابع دولت و تامین اعتبار در حوزه سرمایه‌گذاری و تسهیلات، ۱۲ هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان برای صنایع بزرگ، متوسط و کوچک و تسهیلات ازدواج پیش‌بینی شد. نیاز چهارساله مسکن استان و تسهیلات مورد نیاز برای تامین مسکن نیز پیش‌بینی شده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.