اردوغان در عربستان/ دیدار با بن سلمان 4 سال پس از قتل خاشقچی

رئیس جمهوری ترکیه با پادشاه عربستان سعودی و ولیعهد این کشور در شهر جده دیدار و گفت‌وگو کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پنجشنبه شب پس از ورود به شهر جده در کاخ «السلام» این شهر با ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پنجشنبه شب پس از ورود به شهر جده در کاخ «السلام» این شهر با ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

اردوغان و ملک سلمان پس از این دیدار با یکدیگر شام خوردند. رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین در دیداری جداگانه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی درباره روابط میان دو کشور رایزنی کرد.

اردوغان پس از دیدار با پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور با انتشار چند توییت اظهار کرد که سفرش به عربستان درهای ورود به عصر جدیدی از روابط را با ریاض باز خواهد کرد. او گفت که این سفر را به دعوت پادشاه عربستان انجام داده است.

اردوغان افزود: ما به عنوان دو کشور برادر که روابط تاریخی، فرهنگی و انسانی با یکدیگر دارند، نهایت تلاش خود را برای تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی به کار خواهیم گرفت.

او ابراز اطمینان کرد که افزایش همکاری‌های ترکیه و عربستان سعودی در زمینه‌هایی مانند بهداشت، انرژی، امنیت غذایی، فناوری کشاورزی، صنایع دفاعی و مالی به نفع دو کشور خواهد بود.

وزرای کشور، دفاع، دارایی، دادگستری، فرهنگ و گردشگری، بهداشت و بازرگانی ترکیه و همچنین رئیس سازمان اطلاعات، رئیس اداره ارتباطات نهاد ریاست جمهوری و نایب رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه، اردوغان را در سفر به عربستان همراهی می‌کنند.

او گفت: ما تاکید می‌کنیم که مخالف انواع تروریسم هستیم و برای همکاری با کشورهای منطقه در برابر تروریسم اهمیت زیادی قائل هستیم. اردوغان ادامه داد: من اطمینان دارم که روابط ما با عربستان بهتر از گذشته خواهد بود.

او بر ضرورت امنیت و ثبات منطقه خلیج فارس تاکید کرد و گفت: ما در هر مناسبت تاکید می‌کنیم همانطور که به ثبات و امنیت خود اهمیت می‌دهیم، به ثبات و امنیت برادران خود در منطقه خلیج (فارس) نیز اهمیت می‌دهیم.

روابط عربستان سعودی و ترکیه بعد از قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در سال ۲۰۱۸ دچار تنش شد.

اردوغان یکی از منتقدان جدی قتل جمال خاشقچی بود با این حال ترکیه اوایل ماه جاری با تصمیم به واگذاری محاکمه عاملان قتل خاشقجی به عربستان سعودی، به یکی از خواسته‌های کلیدی ریاض در ترمیم روابط پاسخ داد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.