بیش از ۸۰درصد دانشجویان روان‌شناسی «دختر» هستند / آفتی به نام روان‌شناسان زرد

همزمان با روز روان‌شناس و مشاور تشریح شد

در حال حاضر حدودا افزون بر ۲۷۰هزار دانشجو در رشته‌های مختلف روان‌شناسی و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در حال تحصیل‌اند؛ حدود ۸۲درصد این دانشجویان دختر و ۱۸درصد نیز پسر هستند.

روان‌شناسی یک شغل ارزشمند است و توانمندی فوق‌العاده و تعهد والایی نیاز دارد. نظام روان‌شناسی روز 29 آوریل یا 9 اردیبهشت را روز روان‌شناس نام‌گذاری کرده است. غلامعلی افروز همزمان با روز روان‌شناس و مشاور و با تبریک این روز روان‌شناسی را رشته‌ای متعهدانه دانست و گفت باید در ابتدا صلاحیت‌های لازم در روان‌شناسان و مشاوران وجود داشته باشد تا آنها بتوانند جامعه را اصلاح کنند. «روان‌شناس مصلح نباید افزون بر تعرفه‌های مصوب دولت از مردم هزینه دریافت کند، حرمت همه را داشته باشد و در حیطه‌ای که تخصص ندارد، وارد نشود. همچنین به دانش‌افزایی تخصصی خود فکر کند، چراکه روان‌شناس کم‌سواد و کم‌تعهد می‌تواند به خانواده‌ها آسیب بزند.

13درصد دانشجویان روان‌شناسی، دکترا می‌خوانند

به گفته این استاد دانشگاه بیش از ۸۰هزار نفر از دانشجویان فعلی رشته‌های مختلف روان‌شناسی در واحدهای دانشگاه آزاد و بیش از ۹۳هزار نفر نیز در واحدهای دانشگاه پیام‌نور و عمدتا در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل‌اند.

به گزارش ایسنا، این روان‌شناس همچنین درباره تعداد دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری افزود: «از بین دانشجویان رشته‌های مختلف روان‌شناسی در کشور، حدود ۳۰هزار نفر در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری مشغول‌ تحصیل‌اند که از این بین نیز حدودا ۱۳درصد یعنی ۶هزارو۵۰۰  نفر در رشته‌های مختلف مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند.»

استاد ممتاز دانشگاه تهران با اشاره به قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور درباره شرایط دریافت پروانه فعالیت فارغ‌التحصیلان رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره ادامه داد: «مطابق با قانون این سازمان، برای اینکه کسی بتواند پروانه فعالیت از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور بگیرد باید حداقل مدرک فوق‌لیسانس روان‌شناسی یا مشاوره داشته باشد. این حداقل به این معناست که هم مدرک لیسانس و هم فوق‌لیسانس متقاضیان پروانه از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور باید روان‌شناسی یا مشاوره باشد. با این حال، در زمان تصویب قانون و تاسیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، وزارت علوم قانونی داشت که فارغ‌التحصیلان تمام رشته‌های کارشناسی می‌توانند در کارشناسی ارشد رشته‌های روان‌شناسی شرکت کنند، از این‌رو بسیاری از افراد با کارشناسی غیرمرتبط برای مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته روان‌شناسی یا مشاوره شرکت کردند و پس از فارغ‌التحصیلی متقاضی دریافت پروانه از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور شدند.»

 اکنون دخالت در امر خدمات روان‌شناسی و مشاوره زیاد شده و متاسفانه سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور نیز برای نظارت و بازرسی کامل و دقیق و مدیریت این حوزه محدودیت دارد.

او افزود: «از همین رو است که اعضای شورای مرکزی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور مصوب کردند که تنها افرادی می‌توانند متقاضی دریافت پروانه سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور شوند که حداقل در دو مقطع رشته روان‌شناسی یا مشاوره تحصیل کرده باشند. این مصوبه بیش از یک سال است که در حال اجراست و به واسطه آن دارندگان مدرک کارشناسی ارشد روان‌شناسی یا مشاوره که مدرک کارشناسی‌آنها غیر مرتبط است، تنها در صورتی می‌توانند پروانه فعالیت دریافت کنند که دکترای روان‌شناسی یا مشاوره نیز داشته باشند.»

افروز با بیان اینکه متاسفانه بعضا پیش می‌آید برخی از همکاران دارای پروانه فعالیت برای رونق مراکز خود، فارغ‌التحصیلان کارشناسی‌ارشد رشته روان‌شناسی و مشاوره‌ را که در مقطع کارشناسی مدرک غیرمرتبط دارند و نمی‌توانند پروانه اشتغال دریافت کنند، به کار می‌گیرند، تصریح کرد: «برخی از این افراد آنقدر به خود جرات می‌دهند که به تنهایی در فضای مجازی فعالیت کرده و برای خود تبلیغ می‌کنند و مشاوره‌های مجازی به مردم می‌دهند. بعضا کارگاه‌های آنچنانی برگزار می‌کنند که به دور از شأن ارزش‌های کشور است. درست است که سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور دارای ناظر و کمیته نظارت و ارزیابی است، اما تعداد روان‌شناسان زرد و بدون صلاحیت آنقدر زیاد است که امکان نظارت بر تمام آنها از سوی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور وجود ندارد.»

خیلی‌ها برای خودیابی وارد روان‌شناسی می‌شوند و خودشان تعادل روانی ندارند

این استاد ممتاز دانشگاه تهران با بیان اینکه تعداد روان‌شناسان زرد و بدون صلاحیت در حال حاضر زیاد است، تاکید کرد: «حتما باید نیروهای نظارت از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت علوم، بهداشت، تعزیرات و بازرسی به کمک سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور بیایند تا حق دخالت در امر روان‌شناسی و مشاوره به افرادی که پروانه فعالیت ندارند، داده نشود.»

این روان‌شناس خاطرنشان کرد: «اکنون دخالت در امر خدمات روان‌شناسی و مشاوره زیاد شده و متاسفانه سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور نیز برای نظارت و بازرسی کامل و دقیق و مدیریت این حوزه  محدودیت دارد.»

این استاد دانشگاه تهران درباره سخت‌گیری‌های گرفتن پروانه اشتغال روان‌شناسان توضیح داد: «این سخت‌گیری‌ها برای بررسی صلاحیت متقاضیان لازم است. بعضا پیش می‌آید متقاضیان خود مشکل دارند، تعادل روانی ندارند یا تنها برای خودیابی وارد رشته روان‌شناسی شده‌اند. این امر در تمام رشته‌ها وجود دارد و در روان‌شناسی نیز وجود دارد. از سوی دیگر برخی افراد توان لازم برای برقراری ارتباط را ندارند یا تعادل شخصیت ندارند، بعضا خودشان پرخاشگر یا افسرده هستند و نمی‌توان پیش از اطمینان نسبت به سلامت روان و شخصیت و سلامت عاطفی این افراد به آنها پروانه فعالیت داد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.