اصرار ترکیه بر تکمیل معامله اس-400 با روسیه

رئیس جمهوری ترکیه بر دریافت دومین سری سامانه موشکی اس-400 ساخت روسیه تاکید کرد

روسای جمهوری ترکیه و روسیه روز پنجشنبه برای دومین بار از روز سه‌شنبه به این سو با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی کردند.

به گزارش ایرنا از الشرق الاوسط، در این گفت‌وگو، ضمن این که آخرین تحولات جنگ در اوکراین بررسی شد، رئیس‌جمهوری ترکیه تایید کرد به تلاش‌های خود در دستیابی به دومین سری از سامانه موشکی دفاع هوایی اس-۴۰۰ که مناقشه‌ها میان آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تشدید می‌کند، ادامه می‌دهد.

سه شنبه گذشته، رئیس سازمان دفاعی ترکیه گفت کشورش می‌تواند بخش دوم سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری کند و این اقدام همچنین در دستور کار آنکارا قرار دارد. اسماعیل دمیر تصریح کرد آنکارا برای تامین دو سری موشک با مسکو قرارداد امضا کرده و ترکیه از ابتدا با وجود تهدیدهای آمریکا با آن موافقت کرد و اکنون در مرحله اجرای این تصمیم که از قبل گرفته شده، قرار دارد.

به گفته او، ترکیه می‌توانست سری دوم را بلافاصله پس از نخستین سری در جولای ۲۰۱۹ دریافت کند، اما یکی از عوامل مهم برای این روند، استانداردهای تولید مشترک برای همکاری‌های فناوری است و مذاکرات در این زمینه مدتی طول کشید.

بر اساس بیانیه امروز ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین همچنین درباره تبادل زندانیان بین روسیه و آمریکا که روز پنجشنبه در داخل خاک ترکیه انجام شد، گفت‌وگو کردند.

ایالات متحده آمریکا و روسیه با همکاری آنکارا، سرباز سابق آمریکایی ترور رید و خلبان روسی کنستانتین یاروشنکو را که بطور متقابل در این کشورها بازداشت شده بودند، در ترکیه مبادله کردند.

در این گفت‌وگو، اردوغان همچنین بار دیگر بر آمادگی ترکیه به منظور اتخاذ ابتکار عمل برای پایان دادن به جنگ بین روسیه و اوکراین و میانجیگری برای صلح میان دو کشور تاکید کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.