تیم ملی برای جام جهانی لباس ندارد!

برندهای معتبر خارجی حاضر به همکاری نیستند، داخلی‌ها کم‌کیفیت و گرانند

با نزدیک شدن به مسابقات جام جهانی، موضوع اسپانسر لباس‌های تیم ملی فوتبال بزرگسالان دوباره داغ شده است. در این خصوص فدراسیون فوتبال چند روز قبل فراخوانی روی خروجی سایت خود قرار داد و از شرکت‌های واجد شرایط دعوت کرد تا بسته پیشنهادی خود را تا دوشنبه، 19 اردیبهشت به فدراسیون ارائه کنند.

نایکی، پوما و آدیداس جلو نمی‌آیند

فراخوان فدراسیون فوتبال در شرایطی انجام شده که همین حالا برندهای داخلی و خارجی متعددی برای اسپانسرینگ اقدام کرده‌اند، اما این برندها هرگز جزو برترین‌های دنیا نیستند و مشکلات گذشته باعث شده تا برندهایی مثل نایکی، پوما یا آدیداس علاقه‌ای به همکاری با ایران نداشته باشند.

امیدوار به همکاری با لی‌نینگ، آل‌اشپورت یا کلمه

در هر حال علاوه بر برندهای داخلی که پیشنهادهای خود را برای تولید لباس‌های تیم‌های ملی فوتبال (مردان و زنان و در همه رده‌ها) ارائه کرده‌اند، برخی شرکت‌های خارجی نیز جلو آمده‌اند. شرکت‌هایی مثل کلمه، آل اشپورت و لی‌نینگ از جمله برندهای خارجی تولید البسه هستند که پیشنهادهایی برای همکاری با ایران داشته‌اند و قرار است فدراسیون فوتبال پیشنهادهای آنها را مورد بررسی قرار دهد.

مشکلات همکاری با خارجی‌های درجه دو

با وجود اینکه چند شرکت خارجی برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، اما عقد قرارداد با این شرکت‌ها برای تولید البسه چند مشکل اساسی به وجود می‌آورد. اولین بحث که همان موضوع عدم رعایت کپی‌رایت در ایران است. این شرکت‌ها از فدراسیون فوتبال می‌خواهند که تضمین بدهند برندشان به صورت تقلبی در بازار آزاد به فروش نمی‌رسد تا خودشان بابت فروش لباس‌ها درآمدزایی کنند که این امر عملا در ایران شدنی نیست.

از سوی دیگر، در بحث واردات لباس مشکلاتی وجود خواهد داشت. برندی که اسپانسر البسه فدراسیون فوتبال شود،‌ باید نه فقط برای تیم ملی بزرگسالان که برای همه رده‌های پایه و همچنین در دو بخش مردان و زنان به فدراسیون لباس بدهد. در این شرایط ورود این حجم از البسه به ایران از نظر گمرکی مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد و فدراسیون را با چالشی جدی روبه‌رو می‌کند.

در چنین فضایی هر شرکت خارجی که بخواهد با فدراسیون ایران همکاری کند، باید تولید بخشی از لباس‌ها را در داخل کشور انجام بدهد و این به منزله آن است که فقط لباس‌های تیم ملی بزرگسالان اصلی (اورجینال) خواهد بود و برای سایر تیم‌ها نمی‌شود لباس‌های اصلی را در نظر گرفت!

برندهای داخلی؛ کم‌کیفیت اما گران!

با عبور از مشکلات موجود در بحث عقد قرارداد با برندهای خارجی تولید پوشاک ورزشی تیم‌های ملی، گزینه همکاری با برندهای داخلی روی میز می‌رود که آن هم دغدغه‌های خاص خود را دارد. در حال حاضر البسه تیم‌های ملی فوتبال توسط شرکت مجید تولید می‌شود، اما در بحث جام جهانی موضوع متفاوت است.

اولا اینکه اکثر کشورهایی که در جام جهانی حضور پیدا می‌کنند همگی از برندهای معتبر دنیا لباس می‌گیرند و در بحث کلاس جهانی استفاده از برندهای داخلی خارج از عرف است. موضوع دیگر این است که برندهای داخلی از نظر قیمتی نسبت به خارجی‌هایی که پیشنهاد داده‌اند، هزینه بیشتری روی دست فدراسیون فوتبال خواهند گذاشت.

از سوی دیگر، برخی برندهای داخلی از نظر کیفیت نیز شرایط خوبی ندارند و نمی‌شود روی آنها برای تولید البسه تیم ملی در جام جهانی حساب باز کرد. به عبارت بهتر، برندهای داخلی عملا از نظر کیفی سطح پایین‌تری نسبت به برندهای خارجی تولید پوشاک دارند، اما از نظر قیمتی هزینه بیشتری طلب می‌کنند که کار را از شرایط منطقی دور می‌کند.

چیزی که مشخص است، لباس تیم ملی برای جام جهانی 2022 نیز با چالش‌های مختلفی مواجه خواهد شد و احتمالا انتقادهای زیادی را نیز در پی خواهد داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.