سدهای کشور چقدر آب دارند؟موسسه تحقیقات آب: وضعیت بد است، بدتر هم می‌شود

موجودی آب سدهای کشور تا ۱۰ اردیبهشت ۱۰ درصد کمتر از پارسال است

تازه‌ترین وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهر۱۴۰۰) تا ۱۰ اردیبهشت ماه، بیانگر کاهش ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال است.

به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر بود که اشکان فرخ‌نیا مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو از وضعیت نگران کننده سدهای کشور خبر داد و گفت: وضعیت بدتر هم خواهد شد.

اکنون تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان از آن دارد که از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰) تا روز 10 اردیبهشت ماه، حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در حالی به رقم ۲۶ میلیارد و ۵۷ میلیون متر مکعب رسیده که پارسال در همین بازه زمانی این رقم ۲۹ میلیارد و ۵۶ میلیون متر مکعب بوده است.

تفاوت این دو حدود ۱۰ درصد است و درصد پرشدگی سدها به این ترتیب به ۵۳ درصد رسیده به این معنا که کمی بیش از نصف سدهای کشور پرآبند و این درحالی است که میزان مصرف این روزهای کلان شهر تهران بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر برآورد شده است.

کل آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۰ اردیبهشت ماه به رقم ۲۲ میلیارد و ۴۲ میلیون متر مکعب رسید و این درحالی است که در سال آبی پارسال این میزان ۲۲ میلیارد و ۸۵ میلیون متر مکعب بوده که کاهش ۲ درصدی را نشان می‌دهد.

میزان خروجی آب از سدهای کشور هم از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۵ میلیارد و ۹ دهم میلیون متر مکعب است که در مقایسه با ۲۰ میلیارد و ۶۴ میلیون متر مکعب پارسال ۲۷ درصد کاهش یافته است.

مجموع سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه (درصد پرشدگی: ۷۴ درصد) با افزایش ۸ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو است.

مجموع سدهای استان تهران (درصد پرشدگی:۲۸ درصد) با کاهش ۳۳ درصدی نسبت به سال گذشته همراه است.

مجموع سدهای استان خوزستان۱۰ سد (درصد پرشدگی: ۵۸ درصد) با کاهش ۹ درصدی نسبت به سال گذشته روبه رو شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.