دوربرگردان «مخصوص» در مجمع/٣٦٠ به جاي ٩٠ با عادل مي آيد/تراژدي 10 ميليارد دلاري فرار سرمايه

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به شمار فوتی‌های کرونا در ایران ، بازگشت عادل به تلويزيون طي ماه‌هاي آينده ، هماهنگی تیم‌اقتصادی دولت، قیمت مسکن شهر تهران ، مواجهه پرویز پرستویی با برخی معترضان در آمریکا ، رجب سفر دو روزه طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به عربستان شد و… پرداخته بودند

امروز موضوع حملات سخت رئیس‌پلیس راهور به خودروسازان در صدر توجه و تحلیل مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به شمار فوتی‌های کرونا در ایران ، بازگشت عادل به تلويزيون طي ماه‌هاي آينده ، هماهنگی تیم‌اقتصادی دولت، قیمت مسکن شهر تهران ، مواجهه پرویز پرستویی با برخی معترضان و سلطنت‌طلبان در اکران فیلم حبیب احمدزاده در آمریکا ، رجب سفر دو روزه طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به عربستان شد و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

کرونا، 11 فوتی در روز و 5 نکته

روزنامه کيهان:  با همت مسئولین، همکاری خوب مردم، فداکاری کادر درمان و از همه مهمتر لطف خدای بزرگ، شمار فوتی‌های کرونا در ایران به عدد بی‌سابقه 11 نفر کاهش پیدا کرده و شاید شمار کشورهایی که توانسته باشند مثل ایران عزیز افسار این ویروس سرکش را بکشند، به‌اندازه انگشتان دست هم نباشد. تا لحظه تنظیم این گزارش آمریکا با حدود 260 فوتی در روز، بیشترین میزان فوتی‌ها را در جهان به خود اختصاص داده و پس از آن انگلیس، برزیل و آلمان به ترتیب با 216، 195 و 186 فوتی در روز در رتبه‌های بعدی هستند. شمار فوتی‌های کرونا در آمریکا حتی به بالای5 هزار نفر در روز نیز رسیده بود. برای پی بردن به عمق موفقیت ایران در مهار کرونا، به این نکته هم توجه کنید که ایران تحت شدیدترین تحریم‌های دارویی و غیر دارویی به این نقطه رسیده و هیچ یک از کشورهایی که بالا نامشان را کنار نام ایران بردیم، تحریم نیستند و بعضا جزو بزرگترین مدعیان در زمینه صنعت و علوم پزشکی هم هستند. اینجا قصد داریم در قالب 5 نکته، توضیحاتی را ارائه کنیم. این نکات جدای از هم نیستند و باید در کنار یکدیگر فهم شوند.

٣٦٠ به جاي ٩٠ با عادل مي آيد

روزنامه آرمان ملی:آرمان ملي- حميد شجاعي: شخصيت کاربلد و توانا را در هر حوزه‌اي قرار دهي ميزاني از عملکرد مطلوب را ارائه خواهد داد. حال اگر وي در جايگاه و حوزه خاص خود قرار گيرد اين عملکرد مطلوب به عملکردي درخشان تبديل خواهد شد و آن فرد و برنامه‌اش تبديل به برندي در جامعه خواهند شد. اتفاقي که دقيقا در مورد عادل فردوسي‌پور و برنامه 90 افتاد. امروز عادل فردوسي‌پور چهره‌اي است که قابليت ايجاد سرمايه اجتماعي دارد و نه تلويزيون و برنامه 90 که او به هر برنامه اعتبار مي‌بخشد. بحث بازگشت عادل به تلويزيون نيز براي امروز و ديروز نيست و همه خواستار بازگشت او هستند؛ اما عادل فعلا همه چيز را به آينده احاله مي‌دهد و با سايت برنامه 90 که حال به فوتبال 360 تغيير نام داده روزگار مي‌گذراند. بايد ديد ماجراي بازگشت دراماتيک عادل به تلويزيون طي ماه‌هاي آينده چه شکل و شمايلي به خود خواهد گرفت.

کیفیت خودروها زیر ذره‌بین پلیس

روزنامه ابتکار:فربد زاوه با اشاره به کیفیت پایین خودروهای داخلی گفت: اصولا افزایش کیفیت خودرو به مسئله رقابت باز می‌گردد به بیان دیگر کیفیت خودرو از نخریدن درست می‌شود نه اینکه به زور بگوییم کیفیت را بالا ببرید اگر قرار بر این بود که با دستور مسئله کیفیت حل شود که اصلاً به این نقطه نمی‌رسیدیم.کیفیت خودروهای تولید داخل و اخبار تصادفات جاده‌ای و حتی درون شهری به دلیل ضعف کیفیت یکی از نگرانی‌های جدی مصرف‌کنندگان است. شاید در تصادفات رانندگی مسائل مختلفی دخیل باشد، اما امنیت نداشتن خودروهای داخلی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که ‌نقش قابل توجهی در این موضوع دارد.ضعف در کیفیت خودروهای داخلی انتقاد همیشگی به صنعت خودروسازی کشور است، اما اعتراضات نسبت به کیفیت پایین خودروهای داخلی از زمستان سال گذشته با شدت بیشتری بالا گرفت. زمستان پارسال بود که تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو در محور بهبهان موجب شد ۵ نفر جان خود را از دست بدهند و این تصادف موجی از اعتراضات را نسبت به کیفیت پایین خودرو‌ها و عملکرد ضعیف سیستم ایربگ خودروهای ساخت داخل را در پی داشت.

شایعات درباره ناهماهنگی تیم‌اقتصادی کذب است

روزنامه ایران:معاون اول رئیس جمهور ضمن رد آنچه «حذف» معاون اقتصادی رئیس جمهور از کمیسیون اقتصادی دولت خوانده می‌شود، تأکید کرد که آنچه موجب این تصمیم‌گیری در دولت شد، مسأله به حدنصاب نرسیدن جلسات این کمیسیون بود و گذشته از این، هر زمان که لازم باشد، معاون اقتصادی رئیس جمهور در جلسات حضور می‌یابد. به گزارش فارس، محمد مخبر درباره مطالب مطرح شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت گفت: اعضای تیم اقتصادی دولت در اوج هماهنگی مشغول فعالیت هستند و برخی شایعات در مورد ناهماهنگی تیم اقتصادی کذب محض است.وی با بیان اینکه هیچ مشکلی در تیم اقتصادی دولت وجود ندارد، تأکید کرد که طرح برخی موضوعات نادرست در این باره صرفاً شیطنت‌های برخی رسانه هاست.معاون اول رئیس جمهور درباره مصوبه مربوط به حذف معاونان اجرایی و اقتصادی رئیس جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصاد دولت عنوان کرد: اصلاً موضوع حذف مطرح نیست؛ این یک کمیسیون زیر نظر وزیر اقتصاد است و به طور طبیعی معاون رئیس جمهور در آن جلسه شرکت نمی‌کند و فقط در مواردی که نیاز باشد حضور پیدا می‌کند. وی‌ ادامه داد: دلیل اصلی این موضوع به «حد نصاب» جلسات کمیسیون اقتصادی مربوط می‌شود؛ بر همین اساس به پیشنهاد خود معاون اقتصادی و اجرایی مقرر شد این دوستان و‌ همکاران عزیز در ترکیب کمیسیون نباشند تا عدم حضورشان، جلسات را از رسمیت نیندازد و البته تأکید شده که هر وقت لازم شد با توجه به دستور کار جلسات این بزرگواران هم در جلسات شرکت داشته باشند.مخبر با بیان اینکه محسن رضایی از دوستان نزدیک وی و از مؤثرترین افراد در کابینه است، گفت: آقای رضایی به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور و سایر اعضای تیم اقتصادی دولت به طور هماهنگ در موضوعات اقتصادی ورود دارند و تمام تلاششان این است تا هر چه سریعتر مشکلات معیشتی مردم عزیزمان را مرتفع کنند.

عقب نشینی سرمایه گذاران از بازار مسکن

روزنامه تجارت: قیمت مسکن شهر تهران در اولین ماه از سال جاری در ۱۳ منطقه کاهش و در ۹ منطقه افزایش یافت؛ نرخ‌ها در مناطق شمالی تهران با افت مواجه شد که می‌تواند نمایه‌ای از عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران از بازار مسکن باشد. به گزارش «تجارت» بازار مسکن اولین ماه از سال جاری را با کاهش ۲.۴ درصدی قیمت آغاز کرد و به ۳۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید. این افت قیمت پس از آن رخ داد که در اسفندماه تا حدودی انتظارات تورمی و فشار تقاضا در بازار ایجاد شده بود و متوسط قیمت هر متر مسکن در شهر تهران برای اولین بار از کانال ۳۵ میلیون تومان عبور کرد. بررسی وضعیت بازار در دو ماه گذشته نشان می‌دهد که ۱۳ منطقه با کاهش قیمت و ۹ منطقه با افزایش مواجه شدند. قیمت در اغلب مناطق شمالی کاهش پیدا کرده است. رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: کاهش ۲.۴ درصدی قیمت مسکن در اولین ماه از سال جدید باعث خوشبینی به ثبات این بازار شد و خواسته ما این است که افراد غیرمسئول برای دیده شدن خودشان در بازار تنش ایجاد نکنند. مصطفی‌قلی خسروی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از سال گذشته بارها اشاره کردیم که بازار مسکن ظرفیت رشد سنگین قیمت را ندارد و کارنامه این بازار در سال ۱۴۰۰ این ادعا را ثابت کرد.

خط قرمز بادیگارد باغیرت

روزنامه جوان:در سیاست داخلی معلوم نیست ما و خیلی‌های دیگر و پرویز پرستویی چقدر تفاهم نظر داریم و کجای یک تقابل می‌ایستیم. گرچه می‌توان حدس زد اختلافات کم نیست، اما چه اهمیتی دارد؛ وقتی پای «ایران» و «مدافعان ایران» وسط باشد، ما با همه اختلافات در کنار هم مقابل مزدوران ایستاده‌ایم.«حاج قاسم که می‌خواست فیلم بادیگارد را ببیند، وقتی رسید و از راهرو به سمت سالن سینما حرکت کرد، پوستر فیلم را که دید، گفت اینکه من هستم! خیلی برای او جالب بود که این شباهت در واقع چطور رخ داده است، ولی تا آنجایی که من در خاطرم است، تعمدی در این کار نبود.»پرویز پرستویی در بادیگارد با گریم، شبیه حاج قاسم شد، اما این روز‌ها فیلمی از پرویز پرستویی دست به دست می‌چرخد که او بدون گریم، شبیه خیلی از ایرانی‌ها شده است. پرستویی مزاحمت یک آتئیست و برانداز شناسنامه‌دار را در لس‌آنجلس که معنای «به تو ربطی ندارد» را در پاسخ به سؤالی درخصوص ارتباطش با حاج قاسم نمی‌فهمد، با ضربه‌ای برای انداختن دوربین روشنش پاسخ می‌دهد. اینجا خیلی از ایرانی‌ها می‌گویند «این که من هستم!» آن برانداز مدعی می‌گوید من نماینده ۸۰ میلیون ایرانی هستم و از ارتباط تو با قاسم سلیمانی می‌پرسم، پرستویی، اما بی ادعاست و با همین تواضع، نماینده ایرانی‌ها می‌شود. ایرانی‌هایی که قاسم سلیمانی را دوست دارند.

کلاس های کانکسی در قلب شهر!

روزنامه خراسان:پیامک مردم: در حالی که به تازگی وارد قرن جدید شده ایم، در مشهد و نه در شهرهای دورافتاده، در انتهای خیابان هدایت ۲۱، مدرسه ای وجود دارد که دو کلاس پایه سوم ابتدایی در کانکس برگزار شده و در هر کانکس حدود ۴۲ نفر و هر نیمکت چهار دانش آموز مشغول  تحصیل هستند. امیدوارم خیران و مسئولانی که توانایی کمک دارند پا پیش بگذارند تا بتوان دانش آموزان را از این شرایط نجات داد.  متن عجیب یک پیامک مردمی مرا به بولوار هدایت کشاند، جایی که گویی شکنجه گاه ققنوس های بال شکسته است! بغض غریبی گلویم را می فشرد، نگاهم بر متن پیامک خیره مانده بود، حدود 40 دانش آموز 9 ساله درون کانکس های پنهان در پشت ساختمان مدرسه «عدل» تحصیل می کنند اما اکنون درحالی از سوی مدیران تهدید به «اخراج» شده اند که در هر نیمکت چهار دانش آموز زانوی غم در بغل گرفته اند. چهره اشک آلود کودکان معصوم، از مقابل چشمانم دور نمی شد انگار در عالمی زندگی می کنیم که نه پای انسانی به خاک آن رسیده است و نه پرنده ای در آن پر می زند! کابوس وحشتناکی می دیدم که «ققنوس های خاکسترنشین» هر بار از خاکستر خود برمی خیزند تا برتری «علم» را فریاد بزنند اما ناگهان با ضربه ثروت که نه با پتک آهنین بی توجهی، در میان  خاکسترهای کانکس زمین گیر می شوند!

9مخرج مشترک ویرانگر

همشهری:رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان فرمودند که برای مطالبه‌گری  مراقبت کنید با دشمن مخرج مشترک پیدا نکنید. اما در مراقبت از این مخرج مشترک شوم چه باید کرد؟این 9مورد را مرور کنیم:یکم. مطالبه‌گری  بی‌مبنا: شعار عدالتخواهی را چه‌کسی در این عصر به بروز و ظهور کشاند؟ امام خمینی(ره) با شکل‌گیری انقلاب. پس پیگیری چنین ارزشی را هم باید از مکتب امام گرفت. با این توضیح لازم است پیش از مطالبه‌گری‌، نظام اندیشه و مبانی انقلابی‌مان را تقویت کنیم. نسبت ولایت با عدالتخواهی. نسبت قانون با عدالتخواهی. نسبت مصلحت با عدالتخواهی و…در غیر این صورت عدالتخواهی شبه‌مارکسیستی یا عدالتخواهی خوارجی و متحجرانه، در دامن مخرج مشترک با دشمن خواهد نشست.دوم. مطالبه‌گری  غیراخلاقی: مطالبه‌گری که در آن اخلاق رعایت نشود، بدون تردید همسفره با شیطان است؛ ولو با نیت‌های خیرخواهانه و انقلابی باشد. روح و معنای مطالبه‌گری  انقلابی همین اخلاق و شریعت است. کسی که بی‌اعتنا به اخلاق باشد، عدالتخواهی‌اش ظالمانه است…

بده بکشیم

فرهیختگان: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پس از پنج سال شامگاه پنجشنبه در سفری دو روزه و در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات آنکارا وارد عربستان شد تا روابط دو کشور را که در یک‌دهه گذشته و به‌ویژه در چهارسال گذشته، رو به خصومت شدید گذاشته بود، اصلاح کند و بهبود بخشد. روابط عربستان و ترکیه در میان تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا رو به تیرگی نهاد اما از دوم اکتبر 2018 (10 مهر 1397) که جمال خاشقچی، ستون‌نویس سعودی روزنامه واشنگتن‌پست در کنسولگری عربستان در استانبول به‌طرز فجیعی به قتل رسید، آنکارا یک جنگ عظیم رسانه‌ای را علیه ریاض آغاز کرد. دولت ترکیه کارزاری گسترده را به‌راه انداخت و توانست در رسانه‌هایش جنازه خاشقچی را که در پستوهای کنسولگری تکه‌تکه شده بود، بیرون بکشد. جنازه او بهترین هدیه‌ای بود که سعودی‌ها در آن روزها می‌توانستند به آنکارا بدهند. دولت ترکیه هم از آن به‌نحو مناسب استفاده کرد و سه‌هفته مرحله‌به‌مرحله اخباری را از آنچه در کنسولگری رخ داده به رسانه‌ها می‌کشاندند تا درنهایت در 23 اکتبر ( اول آبان 97) اردوغان آنچه را در رسانه‌ها منتشر شده بود، تایید کرد. در آن روزها همه انگشت‌ها به‌سمت محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی نشانه رفته بود تا او سخت‌ترین هفته‌ها و ماه‌های عمرش را تجربه کند. اردوغان اگرچه هرگز از بن‌سلمان در این جنایت نامی نبرد اما صراحتا گفت عملیات کشته شدن خاشقچی به دستور بالاترین سطوح دولت عربستان‌سعودی بوده است.

استارت واردات خودرو

وطن‌امروز :آش بی‌کیفیتی و گرانی خودروهای داخلی آنقدر شور شده که مسؤولان سیاسی و غیرسیاسی همگام با مردم برای نقد کردن آن از یکدیگر پیشی می‌گیرند. کار به جایی رسیده که حتی رئیس‌جمهور هم به صف منتقدان شرایط صنعت خودرو پیوسته و روزی نیست نماینده‌ای از مجلس شورای اسلامی در نطق یا گفت‌وگوی رسانه‌‎ای لب به انتقاد از آشفته‌حالی خودرو نگشاید. دیروز برای چندمین بار رئیس مجلس شورای اسلامی هم به شرایط کنونی صنعت خودرو اعتراض کرد و گفت: «در شرایطی قیمت تمام‌شده خودرویی مثل پراید ۲۰۰ میلیون تومان است که حتی با ارز حدود ۲۵ هزار تومانی هم می‌توان خودروهایی با قیمت ۵‌هزار و ۵۰۰ دلار با کیفیت بسیار عالی وارد کشور کرد». حالا اخبار امیدوارکننده‌ای از آزاد شدن واردات طبق ماده 4 طرح ساماندهی خودرو به گوش می‌رسد. البته اساسا دولت برای واردات خودرو پس از پایان اردیبهشت‌ سال جاری مشکلی نداشت اما این طرح را می‌توان مشوقی برای دولت دانست.

دوربرگردان «مخصوص» در مجمع

جام جم:همه چیز از طاق شدن طاقت مردم در سال گذشته آغاز شد. سالی که نه ایربگ‌ها باز شد و نه ترمزها گرفت. افزایش تصادفات جاده‌ای و مرگ ایرانی‌ها در راه‌ها، صدای رئیس‌پلیس راهور را در‌آورد و حملات سختی را به خودروسازان آغاز کرد. اهالی بهارستان هم خشمگین از بی‌تفاوتی مونتاژکاران، واردات خودرو را به صحن علنی مجلس بردند. با افزایش انتقادات و اعتراضات به کیفیت پایین خودروها که محصول انحصار چند شرکت دولتی است، رهبر انقلاب هم که به‌ندرت وارد چنین مصادیقی می‌شوند در ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ رسما به انتقاد از صنعت خودروسازی پرداختند و گفتند: «این همه‌ حمایت در طول این سال‌ها از صنعت خودرو در کشور شده خب کیفیت خودرو خوب نیست. مردم ناراضی‌اند، درست هم می‌گویند. حق با مردم است، یعنی اعتراض مردم بجاست.‌ این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.» اندکی بعد هم ابراهیم رئیسی وارد گود شد و دستور داد واردات خودرو تا سه ماه دیگر «باید» آغاز شود تا شاید با افزایش رقابت‌پذیری میان خودروهای وارداتی و تولیدی، کیفیت خودرو‌های ایرانی افزایش یابد اما داستان واردات طور دیگری رقم خورد.

تراژدي 10 ميليارد دلاري فرار سرمايه

اعتماد : نماگرهاي اقتصادي پاييز سال گذشته، توسط بانك مركزي منتشر شد. در اين گزارش رشد اقتصادي كشور در فصل پاييز 1400 با نفت 5.7 درصد و بدون نفت 5.8 درصد اعلام شده؛ از سوي ديگر نرخ رشد نقدينگي در مدت مورد بررسي نسبت به پايان سال ۹۹ نيز 27.4 درصد بوده؛ اجزاي نقدينگي يعني پول 27.1 درصد و شبه‌پول 27.4 درصد در اين مدت رشد داشته‌اند. به بيان ديگر افراد در پاييز سال گذشته تمايل بيشتري به نگهداري پول يا دارايي‌هايي داشته‌اند كه سريع و بدون دردسر به پول نقد تبديل مي‌شوند. اين امر نشان مي‌دهد كه وضعيت اقتصادي به گونه‌اي پيش رفته كه صاحبان سرمايه نياز به پول نقد يا دارايي كه زودتر به پول نقد تبديل شود را بيشتر از گذشته احساس مي‌كنند. انتشار اين آمار از آن جهت اهميت دارد كه اين نخستين‌بار در دولت ابراهيم رييسي است كه چنين آماري در سطح نماگرهاي اقتصادي از بانك مركزي تحت مديريت او بيرون مي‌آيد. در واقع در فاصله سه ماهه تابستان تا پاييز سال گذشته، اين آمار نگاه تازه‌اي از آن چيزي را به ما مي‌دهد كه در بانك مركزي تحت مديريت دولت رييسي گذشته است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.