حرکت راه آهن رشت-کاسپین با اعتبارات سفر رییس جمهور

راه آهن رشت کاسپین تحولی در تجارت بین المللی و منطقه

پروژه راه آهن رشت –کاسپین- انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین – رشت انزلی و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال محسوب می شود که می تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه و آسیانه میانه و اوراسیا تحولی بزرگ ایجاد کند.

عملیات اجرایی راه آهن رشت-کاسپین بر مهم ترین کریدور تجاری کشور که سالهای اخیر با وعده‌های مسئولان و دولت قبل بر زمین مانده بود، اکنون با تخصیص اعتبار در دولت سیزدهم در ایستگاه پایانی برای تکمیل و بهره برداری و اتصال آخرین حلقه از کریدور شمال-جنوب قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، پروژه راه آهن رشت –کاسپین- انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین – رشت انزلی و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال محسوب می شود که می تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه و آسیانه میانه و اوراسیا تحولی بزرگ ایجاد کند.

با وجود اینکه مسیر ریلی رشت- قزوین در اواخر سال ۹۷ به بهره برداری رسید، عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت- کاسپین  در سال ۹۸ کلید خورد که با وجود برخوداری از سهمیه ملی و مصوبات ملی اعتباراتف طی چندین سال اخیر بارها مورد کم لطفی و بدعهدی قرار گرفت.

اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس ، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

البته اجرای پروژه ریلی رشت- کاسپین با وجود فقط ۴۰ کیلومتر طول به دلیل نیاز به تملک زمین های این مسیر و تامین مالی و مصالح با دشواری هایی همراه بوده است. نوسانات قیمت در سالهای اخیر نیز بر دشواری های اجرای این پروژه افزوده اما با این وجود دولت سیزدهم مصمم است تا با وجود همه دشواری ها با رفع مشکلات این مسیر را  هرچه سریعتر پایان برساند.

تامین اعتبار پروژه در سفر رییس جمهور

خط راه آهن رشت – انزلی با برآورد اولیه  ۴۰۰ میلیارد تومان در سه قطعه از ایستگاه رشت آغاز شد. این خط ریلی پس از رسیدن به انزلی به بنادر کاسپین درمنطقه آزاد و مجتمع بندری انزلی متصل خواهد شد. این درحالیست که زیرسازی روند این پروژه با کندی بسیار درحال انجام است و در مسیر تکمیل با چالش هایی محیط زیستی (به دلیل قرار گرفتن درمحدوده‌ تالاب ) و تملک اراضی شالیزاری مواجه است.

کندی روند اجرای این پروژه حتی چندی پیش انتقاد وزیر اقتصاد را نیز در پی داشت، بطوریکه در سفر نوروزی خود به استان گیلان و منطقه آزاد انزلی به عدم تحرک لازم در جریان تکمیل طرح ملی اتصال منطقه آزاد انزلی به شبکه ریل سراسری اشاره کرد و خواستار بهره‌گیری از تمام ظرفیت ها و توانمندی های مدیریتی و بخش خصوصی بهره مند از این زیرساخت شد.

حال بر اساس برآوردهای رسمی این پروژه با پیشرفت ۶۵ تا ۷۰ درصدی، نیازمند حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار است تا رنگ بهره برداری به خود ببیند. در سفر بهمن ماه رییس جمهور و هیات دولت به گیلان نیز برای تکمیل راه اهن رشت-کاسپین اعتبار ملی و مستقیم مصوب شد که پیگیری های استاندار گیلان و همچنین انتقادات وزیر اقتصاد منجر به بار دهی این مصوبه شد.

حال پروژه راه اهن رشتکاسپین که مدتی با کمبود اعتبارات مالی مواجه شد با سفر رئیس جمهوری به گیلان و دستور در تسریع این پروژه و اختصاص اعتبار ۶۵۰ میلیارد تومانی برای آن جانی دوباره گرفت و فعالیت برای تکمیل و بهره برداری را آغاز کرد.

راه آهن رشت کاسپین تحولی در تجارت بین المللی و منطقه

برای نظارت بیشتر بر رفع موانع و قرار گیری پروژه در مسیر اجرا معاون وزیر راه و شهرسازی نیز طی چهارشنبه هفته گذشته هفتم اردیبهشت به گیلان سفر کرد تا مشکلات پیش روی اجرای این پروژه را با همکاری دستگاههای دخیل و با کمک مدیران استان رفع کند تا پروژه در مدت زمان‌بندی شده به ثمر برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و شرکت توسعه ساخت زیربناهای حمل و نقل کشور در این سفر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر مزیت‌های تکمیل این مسیر بین المللی تاکید کرد و گفت: بزرگترین هدف این پروزه ارتباط ریلی بین بنادر جنوب به خصوص بندر عباس به ساحل خزر در کمترین مسافت است تا نه تنها تجارت ایران را با کشورهای اوراسیا به خصوص روسیه، آذربایجان و حتی اروپا تسهیل کند، بلکه به مسییر دسترسی بین المللی برای کشورهای دیگر نیز تبدیل شود.

خیرالله خادمی به صرفه جویی ۳۰ تا ۳۵ درصدی هزینه حمل و نقل با تکمیل این پروزه اشاره کرد و افزود: حتی با تکمیل کریدور شمال- جنوب تحولی مهم در عرصه بین المللی دربحث حمل کالا از جنوب شرق آسیا به اروپا رخ خواهد داد.

وی اظهار داشت: برخی کشورها منتظرند این مسیر برقرار شود که این مسئله در نوع خود می تواند برای کشور درامدزا باشد. از مسئولان استانی خواسته می شود تا با کمک کردن برای تامین مصالح با کیفیت بالا برای سرعت بخشی جهت اتمام و بهره برداری از این پروژه کمک کنند.

خادمی اظهار داشت: تکمیل مسیر ریلی رشت- کاسپین و رشت – آستارا آخرین حلقه اتصالی کریدور شمال- جنوب است که با حضور رئیس جمهور ۲پروژه راه آهن رشت- کاسپین و هشت کیلومتر باقی مانده آزاد راه رشت- قزوین را به بهره برداری خواهیم رساند.

مدیرعامل شرکت توسعه ساخت زیر بناهای حمل و نقل کشور با اشاره به توقف پروژه ریلی رشت- کاسپین برای مدتی به‌دلیل کمبود مالی از رئیس جمهوری، برنامه و بودجه و استاندار گیلان قدردانی کرد و گفت: تعهدات سفر رئیس جمهوری  برای این پروژه به طور کامل انجام و به صورت نقدی پرداخت شد که این امر موجب فعال شدن دوباره پروژه شد.

بهره برداری‌از پروژه راه‌اهن رشت- کاسپین در سال جاری

معاون ساخت و توسعه راه آهن و بنادر نیز با بیان اینکه بعد از سفر رئیس جمهوری  و قرار گرفتن پروژه  راه آهن رشت- کاسپین و هشت کیلومتر باقی مانده آزاد راه رشت – قزوین در مصوبات سفر ، منابع قابل قبولی را قبل از پایان سال به آن ها تخصیص دادند، گفت: در مقطعی بدلیل مشکلات مالی پروژه ها متوقف شده بود اما بعد از تخصیص منابع این پروژه‌ها شرایط خوبی پیدا کردند .

عباس خطیبی با اشاره به اینکه پروژه ریلی رشت – کاسپین در ۲ قطعه ۶ و  در حال اجراست، افزود: در حال حاضر، قطعه ۶ که ۱۷ کیلومتر است ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مراحل پایانی کار است که انتظار می رود تا ۲ ماه آینده قطعه ۶ به پایان برسد .

وی اظهار داشت: قطعه هفت نیز ۱۸ کیلومتر است که ۹ کیلومتر تا محدوده ایستگاه پیربازار و ۹ کیلومتر دیگر از پیربازار تا بندرکاسپین کار می شود؛ ضمن اینکه قطعه هفت در حال حاضر حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خطیبی افزود: برای زیرسازی در مجموع قطعه های ۶ و 7 پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد و در بخش روسازی ۱۱ کیلومتر از ۳۵ کیلومتر روسازی انجام شده است، پیشرفت روسازی ۳۴درصد است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها عملیات اجرایی در این پروژه را در 2 بخش نسبت به سایر محورها متفاوت اعلام کرد و افزود: رفع معارض در این پروژه با توجه به ارزش بالای زمین‌های کشاورزی، باغات و مستحدثات، تثبیت زمین‌های باتلاقی و شالیکاری سختی‌های خاص خودش را دارد و از سوی دیگر کمبود مصالح خاکی برای عملیات خاکریزی با توجه به عدم وجود معادن قابل وصول، کار را نسبت به سایر پروژه‌ها متفاوت کرده است.

خطیبی ارتباط دریای خزر و دریای عمان و خلیج فارس از طریق ریل و حمل و نقل کالا به صورت ترکیبی از شرق آسیا به سمت اروپا به ویژه روسیه و قفقاز را از مهمترین مزایای بهره برداری از این خط ریلی دانست.

وی مهمترین دغدغه کنونی برای این پروژه ریلی را تامین مصالح دانست و گفت:زمان‌بندی اجرای این پرو مشخص شده و با تامین مصالح و منابع مالی در زمان های مشخص این پروژه ملی و فرا منطقه ای امسال به بهره برداری خواهد رسید.

تحول اقتصادی در گیلان  لازمه تکمیل پروژه راه آهن رشت- کاسپین

استاندار گیلان تکمیل پروژه راه‌آهن رشت – کاسپین و آزادراه رشت – قزوین را لازمه تحول اقتصادی در گیلان دانست و گفت: پروژه های عمرانی نیمه تمام بسیاری در گیلان از گذشته بجا مانده است که ابعاد ملی و بین‌المللی دارد.

اسدالله عباسی با بیان اینکه کار اجرای پروژه ها نباید تعطیل شود، خواستار تسریع در اجرا و تکمیل پروژه راه آهن رشت- کاسپین و هشت کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت- قزوین شد.

وی با اشاره به اهتمام جدی دولت سیزدهم به تکمیل پروژه‌های زیرساختی در استان، پیشبرد اهداف توسعه‌محور را با عزم جهادی میسر دانست و گفت: بهره‌برداری طرح‌های عمرانی، با طولانی شدن روند صدور مجوزها به تأخیر نیفتد.

گیلان با برخورداری از مرزهای زمینی، ریلی و دریایی و  واقع شدن در همسایگی کشورهای حاشیه خزر، بنادر  و منطقه آزاد انزلی دارای موقعیت راهبردی برای صادرات  از استان و استان های دیگر و ترانزیت کالا برای کشورهای دیگر می باشد که تکمیل پروژه راه آهن رشت- کاسپین  و رشت- آستارا می تواند آخرین حلقه مفقوده اتصال کریدور شمال- جنوب را کامل کند و منفعتی بین المللی را رقم بزند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.