ایرانی‌ها فروردین ماه در گوگل به دنبال چه بودند؟

از "حتی تو خوابم دنبالتم" تا "طرز تهیه بامیه"

ایرانی‌ها طی فروردین 1401 بیشتر به دنبال فیلم، برنامه‌های تلویزیونی و موارد مرتبط با ماه رمضان بوده‌اند. داوران عصر جدید، فیلم‌های در حال اکران، دعای جوشن کبیر و طرز تهیه بامیه جزو پر سرچ های گوگل در یک ماه گذشته بوده‌اند

بررسی کلمات و عبارات جستجو شده در گوگل نشان می‌دهد ایرانی‌ها طی فروردین 1401 بیشتر به دنبال فیلم، برنامه‌های تلویزیونی و موارد مرتبط با ماه رمضان بوده‌اند.  داوران عصر جدید، فیلم‌های در حال اکران، دعای جوشن کبیر و طرز تهیه بامیه جزو پر سرچ های گوگل در یک ماه گذشته بوده‌اند.

به گزارش دیجیاتو، سرویس گوگل ترندز روند جستجوی کلمات و موضوعات مختلف در گوگل را گزارش می‌کند. در گوگل ترندز، پرجستجوها در دو حالت نمایش داده می‌شود: موضوعات و کلماتی که روند رو به رشد طی بازه زمانی مشخص شده داشته‌اند و عباراتی که مجموع تعداد جستجوهایشان در بازه زمانی خاص بالا بوده است.

حال برای آنکه بفهمیم کاربران ایرانی طی فروردین 1401 در فضای مجازی با سرچ گوگل به دنبال چه موضوعاتی بودند از سرویس گوگل کمک گرفته‌ایم و نتایج آن را در دو دسته رو به رشد و پرجستجوترین‌‎ها بررسی می‌کنیم.

بایستی یادآوری کنیم آمارهای گوگل ترندز احتمالا براساس آی پی کاربران است و کوکی‌ها تاثیری در شناسایی منطقه افراد ندارند؛ از همین رو عباراتی که ایرانی‌ها با VPN در گوگل جستجو می‌کنند، جزو این آمار اعلامی قرار نمی‌گیرد.

پر سرچ‌ های گوگل در فروردین 1401

لیست عبارت‌های پرجستجوی گوگل معمولا شامل کلمات ثابتی می‌شود. این ماه نیز به ترتیب آهنگ، فیلم، عکس، بازی، گل، ایران خودرو، کارتون، دیوار، طلا و قیمت ده کلمه پرجستجوی گوگل بوده‌اند.

این کلمات معمولا با کلمه‌های دیگری ترکیب شده و در گوگل جستجو می‌شوند. به طور مثال ایرانی‌ها در فروردین ماه به دنبال قیمت طلا، گوشی، سکه، دلار، خودرو، دوج کوین و… بوده‌اند.

عبارت‌هایی با رشد جستجو

اما اگر کلی‌گویی جستجوهای گوگل را کنار بگذاریم، بخش «رشد در جستجو» اطلاعات بهتری را برای مقایسه رفتار کاربران ایرانی در اختیارمان قرار می‌دهد. در ادامه این بخش را به صورت موضوعی بررسی خواهیم کرد.

عصر جدید

پخش سری جدید برنامه استعدادیابی «عصر جدید» از آخرین روزهای سال 1400 آغاز شد. این برنامه در عید نوروز هر شب روی آنتن شبکه 3 بود و برخی از قسمت‌های آن و اظهارنظرهای داوران با حاشیه‌هایی همراه بوده است. حواشی که به نظر می‌رسد برخی از آن‌ها تعمدی بوده تا آمار بازدید و مخاطب این برنامه تلویزیونی افزایش یابد.

ژاله صامتی: این بازیگر که طی یکی دو سال اخیر با سریال «زیرخاکی» به خوبی توانایی خود در ایفای نقش طنز را به رخ کشیده بود با حضور در عصر جدید به عنوان داور این مسابقه، درگیر حاشیه شد. برخورد این بازیگر با پسر چوپانی که در عصر جدید با لهجه محلی خواند به مذاق بسیاری از کاربران فضای مجازی خوش نیامد. او از این جوان خواست تا لهجه خود را برای خوانندگی فراموش کند. اما بسیاری، صحبت‌های صامتی را نادرست و توهین به لهجه‌های محلی دانستند. زنگ طلایی این بازیگر برای گروه هنرهای رزمی «ترانه»، کل‌کل با علیخانی مجری عصر جدید و سورپرایز تولد وی در این برنامه از جمله مواردی است که ایرانی‌ها با سرچ در گوگل به دنبال یافتن نتایج درباره صامتی بوده‌اند.

کارن همایونفر: این آهنگساز و موسیقی‌دان نیز یکی دیگر از داوران سری جدید عصر جدید است. او از جمله داوران بدون حاشیه این برنامه است که مخاطبین در گوگل بیشتر به دنبال بیوگرافی و شناخت بیشتر از این آهنگساز بودند. همچنین زنگ طلایی همایونفر از دیگر موارد مورد توجه در سرچ گوگل فروردین 1401 بود. گفتنی است زنگ طلایی این اجازه را به فرد یا گروه می‌دهد تا بدون نیاز به آرای مردمی و سایر داوران در مرحله بعدی حاضر شوند.

احسان علیخانی: کارگردان و مجری عصر جدید نیز در این سری همانند دو فصل قبلی، اجراهای پر حاشیه‌ای داشته است. از بحث با صامتی گرفته تا زنگ طلایی برای تماشاگری که جزو شرکت‌کنندگان این برنامه نبود.

ماه رمضان

نیمی از فروردین ماه امسال با ماه رمضان مصادف شد؛ از همین رو بخشی از پرجستجوهای گوگل طی فروردین 1401 به اوقات شرعی، دعا و خوراکی‌های مخصوص این ماه اختصاص دارد.

اوقات شرعی تهران و مشهد: همواره یک ماه از سال زمان دقیق اوقات شرعی برای برخی ایرانی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود. مسلمانان در ماه رمضان روزه گرفته و از اذان صبح تا اذان مغرب نمی‌خورند و نمیاشامند؛ از همین رو زمان دقیق این دو اذان برایشان حائز اهمیت می‌شود. طی فروردین ماه امسال اذان صبح تهران و مشهد جزو پر سرچ های گوگل بود.

بامیه: زولبیا و بامیه یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های ویژه ماه رمضان بوده؛ اگرچه بسیاری از افراد نسبت به زولبیا کم لطفی کرده و بیشتر خواهان بامیه هستند. در این ایام برخی بامیه را از قنادی‌ها تهیه کرده و عده‌ای دیگر علاقمندند تا این شیرینی لذید را در خانه تهیه کنند. طرز تهیه بامیه خانگی از جمله عبارات پرجستجو در ماهی که گذشت، بود.

دعای جوشن کبیر و مجیر: دعای زیبای جوشن کبیر و مجیر از جمله دعاهای توصیه شده در ماه رمضان هستند. ایرانی‌ها بالاخص در شب‌های قدر به دعای جوشن کبیر اهمیت خاصی داده و معمولا در اکثر برنامه‌های مذهبی لیالی قدر این دعا خوانده می‌شود. متن، صوت، معنی و ثواب این دو دعا طی یک ماه گذشته در گوگل با رشد در جستجو مواجه شده است.

هنر هفتم در تیررس مردم

چند فیلم سینمایی و سریال در کنار نام همسر یک بازیگر از دیگر موضوعات پرجستجو گوگل طی فروردین 1401 بودند که در ادامه به طور خلاصه آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

راز بقا: سریال طنز اختصاصی شبکه نمایش خانگی «فیلم نت» به کارگردانی «سعید آقاخانی» توانسته با استقبال خوبی رو به رو شود. در این سریال چهره‌های محبوبی همچون آقاخانی، بهرام افشاری، حسن معجونی، نیما شعبان نژاد و تنی چند از بازیگران سریال «نون خ» ایفای نقش کرده که مورد اقبال عموم مردم قرار گرفته است.

سگ بند: این فیلم طنز، دومین ساخته بلند «مهران احمدی» است که طی یک ماه گذشته بر پرده سینماها اکران شده است. بازیگران سرشناسی همچون امیر جعفری، بهرام افشاری و نازنین بیاتی در سگ‌بند ایفای نقش کرده‌اند.

دینامیت: فیلم دینامیت طی فروردین ماه امسال در شبکه‌های نمایش خانگی اکران آنلاین شد. از همین رو افراد با جستجو نام این فیلم در گوگل به دنبال لینکی برای تماشای آن بودند.

فیلم نت: این شبکه نمایش خانگی شاید همانند دو رقیب خود آنچنان شناخته شده نباشد اما طی چند ماه اخیر با ساخت برنامه‌های اختصاصی، توانسته در جذب مخاطب موفق عمل کند. «شب آهنگی» با اجرای حامد آهنگی و حضور مهمانان سرشناس، «بند بازی» که در آن گروه‌های موسیقی با حضور 4 داور و مجری سرشناس با یکدیگر جهت جلب نظر داوران رقابت کرده و سریال «راز بقا» از جمله اختصاصی‌های موفق اخیر فیلم نت است.

مینا مختاری: این بلاگر و طراح لباس اخیرا با «بهرام رادان»، بازیگر محبوب سینما ازدواج کرد؛ از همین رو نام او را در فهرست مربوط به هنر هفتمی‌ها آوردیم. پس از انتشار خبر ازدواج این دو چهره در 13 فروردین ماه، ایرانی‌ها با جستجوی نام مختاری در گوگل به دنبال کسب اطلاعات درباره همسر بهرام رادان بودند.

حضور هنر اول در پر سرچ‌های گوگل

قطعه موسیقی جدید خواننده آنسوی مرزها یعنی پوبون با عنوان «حتی تو خوابم دنبالتم»، فرزاد فرزین و هم خوانی با الیاس (خواننده ترک تبار) و نماهنگ «سلام فرمانده» از دیگر عناوینی هستند که طی فروردین 1401 جستجویشان در گوگل با رشد همراه شده است.

ثبت نام وام ازدواج نیز طی یک ماه گذشته بیش از پیش در گوگل جستجو شده است. متاهلین جوان در این موتور جستجو به دنبال نتایجی درباره بانک‌های وام دهنده، سایت ثبت نام، پیگیری وام ازدواج بوده‌اند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.