ممنوع‌الکاری حمید نعمت‌الله؛ شایعه یا واقعیت؟!

«چشم‌ و ابرو»ی حمید نعمت‌الله با بازی لیلا حاتمی جلوی دوربین می‌رود

با انتشار خبر فیلم جدید حمید نعمت‌الله بعد از فیلم پرماجرای «قاتل و وحشی» حواشی پرشماری پیرامون این کارگردان محبوب ایجاد شده است

پولاد امین- خبرگزاری‌ها از تولید فیلم جدید حمید نعمت‌الله خبر می‌دهند. طبق این اخبار حمید نعمت‌الله در تدارک ساخت فیلم جدید خودش «چشم و ابرو»ست و تاکنون همکاری لیلا حاتمی و محمدرضا گلزار نیز با این فیلم قطعی شده است. اما ظاهرا مشکلاتی در این میان وجود دارد.

چشم و ابرو
«چشم و ابرو» تازه‌ترین فیلم سینمایی حمید نعمت‌الله است که به تازگی لیلا حاتمی به جمع بازیگران آن پیوسته است. نعمت‌الله که سال گذشته فیلم «قاتل و وحشی» را کارگردانی کرده، که به دلیل اختلافات مالی آن فیلم هنوز رونمایی نشده، این روزها مشغول پیش‌تولید فیلم سینمایی «چشم و ابرو» است که به تازگی برای آن درخواست پروانه ساخت داده است.
«چشم و ابرو» فیلمی اجتماعی است که فیلمنامه آن را حمید نعمت‌الله نوشته است.

همکاری پرثمر
تاکنون همکاری لیلا حاتمی در این پروژه قطعی شده است. پیش از او نیر رسانه‌ها از حضور محمدرضا گلزار در این فیلم خبر داده بودند. این یعنی نعمت‌الله در این فیلم با بازیگرانی که همکاری پرثمری با او داشته‌اند، همکاری دوباره خواهد داشت.
لیلا حاتمی در سال‌های اخیر در «بی‌پولی»، «رگ خواب» و «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله بازی کرده و «چشم و ابرو» چهارمین حضور این بازیگر در فیلمی از نعمت‌الله به شمار می‌رود.
گلزار هم در «بوتیک» یکی از بهترین آثار کارنامه‌اش را ارائه داده و همکاری دوباره او با نعمت‌الله اتفاقی نویدبخش برای سینمادوستان و خود این بازیگر قلمداد می‌شود.
اما به نظر می‌رسد مشکلات فیلم «قاتل و وحشی» هنوز دست از سر حمید نعمت‌الله برنداشته و ممکن است این یکی فیلمش نیز پرحاشیه باشد.

قاتل و وحشی
حواشی فیلم «قاتل و وحشی» با بالا زدن هزینه‌های فیلم (نسبت به براورد اولیه) و جدایی سرمایه‌گذار اولیه کار، صادق رنجکشان آغاز شد. اتفاقی که منجر به ورود عباس نادران به این فیلم شد. ورودی که البته مشکلات فیلم را نه تنها تمام نکرد، که بیشتر هم کرد. نادران که قرار بود هزینه‌های اولیه را پرداخت کند‌ و کار را پیش ببرد، اما چک‌هایش پاس نشد و ماجرا ادامه پیدا کرد و در نهایت هم خود نعمت‌الله سکان تهیه‌کنندگی را در دست گرفت.
اما این حواشی باعث خروج فیلم از جشنواره و در ادامه از برنامه اکران شد.

حاشیه جدید
ماجرای «چشم و ابرو» از آن جا آغاز شد که پس از انتشار خبر آغاز پیش‌تولید این فیلم، عباس نادران در گروه‌های تلگرامی به این قضیه اعتراض کرد:

«صرفا جهت اطلاع دوستان و بزرگواران می‌گویم، که آقای نعمت‌الله بدلیل شکایت‌های مطروحه در خصوص پروژه قاتل و وحشی و صدور حکم، ممنوع‌الکار هستند». نادران در ادامه انتشار خبر آغاز پیش‌تولید فیلم «چشم و ابرو» را و این «فضاسازی و خبرپراکنی برای تغییر شرایط موجود» خواند.

نادران در پاسخ این که «آیا عجیب نیست که ادعا کنیم فیلمسازی به خاطر اختلافات مالی سرمایه‌گذارانش ممنوع‌الکار شود»، می‌گوید: «نه، اصلا هم عجیب نیست. عجیب، حیف و میل ۸ میلیارد پول بی‌زبان و بلاتکلیفی سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده فیلم است. عجیب و غریب ادعای ساخت فیلم جدید است، وقتی هنوز به عنوان تهیه‌کننده به کلی از عوامل فیلم قبلی بدهکار هستی».

نادران که در کارنامه‌اش تهیه فیلم «شاه‌کش» وجود دارد، می‌گوید که نباید به خاطر کارنامه هنری اشخاص چشم بر کمبودهای حرفه‌ایشان بست: «جایگاه و توانایی هنری افراد هر قدر هم بالا باشد، قرار نیست برایشان مصونیت بیاورد». او در توضیح منظورش به یکی از معروف‌ترین پرونده‌های سینمایی سال‌های اخیر اشاره می‌کند: «اگر جایگاه هنری افراد بهشان مصونیت می‌داد، که هیچوقت نباید هاروی واینستین ۲۳ سال مجازات زندان می‌گرفت. به هر حال ایشان ده‌ها فیلم مهم و تاثیرگذار در سینما تولید کرده بود»!

ماجرای میلیاردی
البته شنیده‌ها حاکی از تسویه تدریجی بدهی‌های «قاتل و وحشی» توسط شخص حمید نعمت‌الله است. یعنی او به عنوان کارگردان آن فیلم دارد از جیب خودش بدهی‌های آن فیلم را تسویه می‌کند. نادران اما در مورد این موضوع نیز ادعاهایی دارد: «حمید نعمت‌الله صرفا کارگردان آن فیلم نیست، بلکه تهیه‌کننده قاتل و وحشی هم است و بنابراین پرداخت دستمزد عوامل وظیفه ذاتی اوست و منتی بر این عمل نیست».
نادران در یکی از گروه‌های تلگرامی از یک «بدهی ۸۵۰ میلیونی که نعمت‌الله ۷ ماه پیش متعهد به پرداختش شده» نیز حرف می‌زند. موضوعی که نه خود نادران و نه نعمت‌الله (که تلفنش خاموش بود) توضیح بیشتری درباره‌اش نمی‌دهند. این در حالی است که نعمت‌الله در زمان جشنواره گفته بود مشکلات فیلم «قاتل و وحشی» بعد از پاس نشدن چک‌های خود نادران که برای حل مشکل نعمت‌الله و رنجکشان وارد پروژه شده بود، شدت گرفته است؛ و بد نیست عباس نادران با وضوح بیشتری درباره این ادعا حرف بزند.

حرف آخر
به هر حال به نظر می‌رسد یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های سال کرونایی سینمای ایران از همین آغاز دچار حاشیه و مشکل شده. اتفاقی که شاید آخرین چیزی باشد که سینمای نیمه‌جان ایران بهش نیاز دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.