انحصار: صفر تا صد درصد!

آیا اختلاف ارشاد و صداوسیما بر سر شبکه نمایش خانگی حل خواهد شد؟

سعید رجبی فروتن، معاون جدید ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در نخستین گفتگوی رسانه‌ای خود درباره اختلاف ارشاد و صداوسیما بر سر شبکه نمایش خانگی تأکید دارد که نظارت بر این حوزه باید فرادستگاهی باشد.

هفته پیش و در حالی که چند ماهی بیشتر به پایان دولت باقی نمانده است، اعلام شد که سازمان صداوسیما با تمدید ماموریت سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون سابق ارزشیابی و نظارت در سازمان سینمایی موافقت نکرده و به همین ترتیب حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در حکمی سعید رجبی فروتن را به این سمت منصوب کرد. معاونت ارز‌ش‌یابی و نظارت سازمان سینمایی از کلیدی‌ترین ارکان این سازمان است که در چند سال اخیر به یکی از خبرسازترین معاونت‌های سازمان سینمایی تبدیل شده است. تعیین تکلیف و چالش بر سر فیلم‌های توقیف‌شده و یا فیلم‌های مجوزگرفته برای اکران، از مهمترین کارهایی است که در این چند ساله توسط سکانداران این معاونت رقم خورده و نام آن را در صدر اخبار قرار داده است.
حالا سعید رجبی‌فروتن در نخستین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود با «مهر» نکاتی را مطرح کرده که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید:
* مرجع صدور مجوز فعالیت رسانه‌های برخط صوت و تصویر، اصولاً اعتقادی به مشارکت دیگر دستگاه‌ها در این امر مهم ندارد و انحصار آن را از صفر تا صد در حوزه اختیارات خود می‌پندارد. حال آنکه انتظار می‌رود جدا از لوایح و گزارش‌های حقوقی و فنی ارائه شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نقد اینگونه رفتارها، مطالبه جامعه صنفی و خانواده بزرگ سینمای ایران مورد توجه تصمیم‌گیران قرار گیرد و از آنجا که بین مردم و انقلاب اسلامی رابطه کاملاً معناداری وجود دارد، انفکاک و جدایی بین این ۲ جزء وجود ندارد و هیچ‌یک به تنهایی معنایی ندارند. خواسته اهالی سینما و تمایل تولیدکنندگان محتوای نمایشی و سرگرم‌کننده مبنی بر اینکه چه سازمانی نظارت بر آن‌ها را برعهده بگیرد، نباید مورد غفلت قرار بگیرد.
* اهمیت موضوع سرویس‌های انتشار محتوای صوتی و تصویری و نتایج مطالعات آینده‌پژوهی، گواه آن است که باید فارغ از تعصبات سازمانی و غیرت‌های ارگانی، افق توسعه رسانه‌های تصویری را مدنظر قرار داد و شاید اگر لازم باشد همانند بسیاری از کشورها امر سیاستگذاری و نظارت عالیه آن را به نهاد ثالثی مثلاً مرکز ملی فضای مجازی سپرد و آن مرکز با شناختی که از ظرفیت‌های نظام رسانه‌ای کشور دارد، بی‌آنکه تزاحم منافعی بین تولیدکنندگان محتوا و سازمان‌های حاکمیتی پدید آید، و یا ریسک سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند و ضوابط تنگ‌نظرانه ممیزی، مانع از بروز خلاقیت برنامه‌سازان و فیلمسازان در این حوزه شود، به تقسیم کار ملی در این زمینه اقدام کند.
* شبکه نمایش خانگی خلوت‌تر از همیشه نیست. از ابتدای سال حدود ۵۰ فیلم سینمایی عرضه شده و ۲ سریال در حال پخش است. از اوایل ماه ربیع‌الاول سریال تازه‌ای مهمان شبکه خواهد شد، سه یا چهار سریال در حال ساخت است و همین تعداد سریال در حال پیش تولید هستند. تهیه‌کنندگانی که برای طرح‌هایشان مدت‌ها پیش موافقت اصولی گرفته و در این مدت با صرف سرمایه تحقیق و نگارش خود را به پایان رسانده‌اند، به‌زودی در نوبت دریافت پروانه ساخت قرار خواهند گرفت.
* قطعاً پخش تیزر و آگهی فیلم‌های اکران آنلاین از تلویزیون می‌توانست به بهتر دیده‌شدن آنها کمک کند و درآمد بیشتری را به چرخه توزیع و نمایش آن‌ها برگرداند. متاسفانه این نقیصه بزرگ سبب رنجش خاطر صاحبان فیلم‌ها شده و این عده از اینکه رسانه‌ملی را در این روزهای عسرت و حسرت در کنار خود نمی‌بینند، ناراحت هستندهمچنین به دلیل وضعیت حاکم بر سینماها ناشی از شیوع کرونا، عرضه نسخه فیزیکی و اینترنتی فیلم‌های سینمایی و غیرسینمایی ریتم تندتری به خود گرفته است. نگرانی وقتی جدی است که تعیین و معرفی مرجع سیاست‌گذار و ناظر عالی بر رسانه‌های برخط و غیرفراگیر به تاخیر بیفتد و همانند ۱۰۰ روز گذشته نتوان از متقاضیان، طرح‌های جدیدی را برای ساخت سریال دریافت و بررسی کرد.
* در شرایط بغرنج کنونی که بسیاری از کسب و کارها در هنر صنعت سینما تعطیل و یا با مشکلات جدی روبه‌رو شده‌اند، قدر و قیمت این فرصت را باید دانست و آن را پاس داشت. ۲۵ فیلم در ۶ ماه گذشته اکران آنلاین و پس از آن در نمایش خانگی عرضه شده‌اند تا مخاطبان در منزل و با استفاده از گجت‌ها و دیوایس‌های شخصی تازه‌ترین تولیدات سینمای ایران را ببینند. خوشبختانه با آغاز به کار پلتفرم‌های جدید همه راه‌ها فقط به ۲ سامانه ختم نمی‌شود و تهیه‌کنندگان مختارند با ناشران اینترنتی دیگری هم وارد مذاکره شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.