اعتراض عراقی‌ها به «قفل پنجه» ترکیه

شامگاه دوشنبه ده‌ها تن از معترضان به حملات مکرر ترکیه به شمال عراق در برابر کنسولگری آن کشور در بغداد تجمع کردند.

به گزارش ایرنا این تجمع در مقابل کنسولگری ترکیه در منطقه «الوزیریه» پایتخت عراق در اعتراض به مداخله‌های نظامی روزانه و بمباران مناطقی در شمال عراق انجام شد.

بمب افکن‌های ترکیه روز دوشنبه بار دیگر استان دهوک واقع در شمال عراق را هدف حمله قرار دادند.

ارتش ترکیه ظهر دوشنبه نیز به بهانه مبارزه با عناصر «پ. ک.ک»، روستاهای توابع شهرستان «العمادیه» در استان دهوک واقع در شمال عراق را بمباران کرد.

ترکیه شنبه ‌شب هم شهرستان العمادیه را با بمب افکن‌ها و بالگردهای خود هدف قرار داده بود.

از زمان اعتراض دولت عراق به ترکیه درباره حملات به خاک عراق بدون هماهنگی بغداد (بیش از دو هفته پیش)، نیروی هوایی ترکیه بیش از ۱۰ روستا را در نقاط مختلف شمال عراق در استان دهوک هدف قرار داده است.

بالگردهای ارتش ترکیه در حملات چند شب پیش نیز مکان‌های اطراف روستاهای «سرکلی» و «سوکری» در منطقه «نهیلی» در مرز «آمدی» (واقع در شمال دهوک) را هدف قرار دادند.

آنکارا عملیات نظامی «قفل پنجه» را به بهانه تعقیب اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) در میان محکومیت و واکنش‌های شدید در بغداد و اربیل از دوشنبه دو هفته پیش آغاز کرد.

وزارت دفاع ترکیه چند روز پیش از پایان مرحله نخست عملیات نظامی (قفل پنجه) ارتش این کشور در شمال عراق خبر داد، اما آنکارا هفته گذشته دوباره اعلام کرده بود که عملیات نظامی فرامرزی خود را با مشارکت نیروهای هوایی و زمینی در اقلیم کردستان عراق آغاز کرده است.

دو هفته پیش وزارت خارجه عراق با احضار سفیر ترکیه، یادداشت اعتراض دولت عراق را به وی داد و از آنکارا خواست ضمن احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت عراق، نیروهایش را از خاک این کشور خارج کند.

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است که «علی رضا گونای» سفیر جمهوری ترکیه در عراق در پی «نقض و هتک‌های مستمر ارتش ترکیه» (حملات مداوم به خاک عراق) از جمله عملیات‌های گسترده اخیر در متین، زاب، «افاشین» و «باسیان» در شمال عراق احضار و «یادداشت اعتراض شدیداللحنی به سفیر ترکیه تسلیم و (از آن کشور) خواسته شد دست از این اقدامات تحریک آمیز و نقض‌های غیرقابل قبول بردارد.»

در این بیانیه آمده است: دولت عراق مجددا «درخواست خروج کامل نیروهای ترکیه از اراضی عراق را دارد» به نحوی که «منعکس کننده احترام به حاکمیت ملی (عراق) باشد».

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.