دو تعهد مهم بایدن در مذاکرات هسته‌ای چیست؟

آمریکا: در حل مسائل برای بازگشت‌ به برجام پیشرفت‌ داشته‌ایم

نماینده آمریکا در سازمان ملل با تاکید بر تعهد رئیس جمهوری این کشور به بازگشت به توافق هسته‌ای، در یک کنفرانس خبری به سوالی درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین پاسخ داد.

به گزارش وبگاه هیات آمریکا در سازمان ملل، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که چه اطلاعات جدیدی درباره مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد و آیا او درباره این موضوع با همکارانش در شورای امنیت سازمان ملل صحبتی داشته است یا نه، گفت: می‌توانم بگویم پیشرفت قابل توجهی در حل و فصل برخی مسائلی داشته‌ایم که از نظرمان برای بازگشت ما به توافق بر اساس پایبندی در ازای پایبندی ضروری‌ خواهند بود اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شود و هنوز به توافقی دست نیافته‌ایم و امکان دارد به آن نرسیم.

گرینفیلد ادامه داد: مسلما، اگر دیپلماسی به فرجام نرسد، با بقیه[کشورها] در جامعه جهانی همکاری نزدیکی خواهیم داشت تا فشار بر ایران را افزایش دهیم. رئیس جمهور[جوبایدن] تعهد جدی داردکه ایران نباید اجازه دست‌یابی به یک سلاح را پیدا کند اما همچنین تعهد دارد که به برجام بازگردد. بنابراین ما در حال کار کردن روی این موضوع هستیم و باید دید که به کجا می‌رسد.

به گزارش ایسنا، اظهارات گرینفیلد در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات وین که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران از طریق بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای آغاز شده است، در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمل حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

در این راستا، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اخیرا در گفت‌وگو با شبکه المسیره گفت: این مذاکرات متوقف نشده است اما به طرق دیگری و با تبادل پیام‌های مکتوب بین ایران و آمریکا از طریق نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در حال انجام است که این روند در راستای لغو تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: هدف ما در این مذاکرات رسیدن به توافقی قوی و بادوام است و از طرف آمریکایی خواسته‌ایم واقع بین باشد، تاکید کرده‌ایم لغو تحریم‌ها در تمامی بخش‌ها و ارائه ضمانت‌های اقتصادی یکی از مهم‌ترین نکات در دستور کار مذاکراتی ماست.

او همچنین مطرح کرد: من فکر می‌کنم طرف آمریکایی به خوبی به خطوط قرمز ایران واقف است و ما به مذاکرات ادامه می‌دهیم و به محض این که به نقطه توافق برسیم، نماینده ما در مذاکرات در وین آخرین مراحل توافق را انجام خواهد داد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.