یارانه کالاهای اساسی قبل از اصلاح ارز ترجیحی به حساب مردم واریز می‌شود

وزیر جهادکشاورزی: هر زمان دولت تصمیم به اجرا بگیرد، از قبل یارانه آن را پرداخت خواهد کرد.

یک کیسه آرد ۳۸ هزار تومانی در ایران هم‌اکنون در مرزها ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود و اینقدر این فاصله جذابیت دارد که واقعا با اقدامات فیزیکی نمی‌توان کنترل کرد

وزیر جهادکشاورزی گفت: از زمان وقوع جنگ اوکراین با افزایش انفجاری قیمت‌ها مواجه شدیم و تا ۱۲۵ درصد افزایش قیمت داشتیم. از ابتدای دولت سیزدهم در بازارهای جهانی جو ۶۰ درصد و روغن خام ۸۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، وزیر جهادکشاورزی چند پدیده مهم در سال‌های اخیر را که بر کشاورزی تاثیر گذاشته، تشریح کرد و گفت: یکی از این پدیده‌ها خشکسالی است که سبب کاهش تولید و عرضه و افزایش قیمت شده است.

ساداتی‌نژاد گفت: در سال ۱۳۹۹ میزان خریداری گندم ۸.۵ میلیون تن بود که در سال ۱۴۰۰ به ۴.۵ میلیون تن رسید که به علت خشکسالی بود و پیش‌بینی سال جاری هم همین قدر است. این در حالی است که ۱۲ میلیون تن به گندم نیاز داریم و باید وارد کنیم، بنابراین قیمت‌های جهانی به شدت بر بازار ایران اثرگذار است.

وی افزود: این در حالی است که قیمت‌های جهانی به علت جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافته است. مثلا ۷۰ درصد روغن آفتابگردان جهان در این دو کشور تولید می‌شود که وقوع جنگ و عدم صادرات غذا از این منطقه چالش بزرگ در امنیت غذای جهان ایجاد کرده است.

این عضو دولت اضافه کرد:‌ از زمان وقوع جنگ اوکراین با افزایش انفجاری قیمت‌ها مواجه شدیم و تا ۱۲۵ درصد افزایش قیمت داشتیم. از ابتدای دولت سیزدهم در بازارهای جهانی جو ۶۰ درصد و روغن خام ۸۰ درصد افزایش یافته است. بسیاری از کشورهای جهان هم به سمت ذخیره‌سازی بی‌سابقه رفته‌اند و رقابت سنگینی برای خرید مواد غذایی رخ داده است.

وی افزود:  پیش‌بینی تداوم جنگ اوکراین سبب وخامت اوضاع شده است. الان فصل کشت در اوکراین است و هیچ کشتی انجام نمی‌شود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا ۵ سال آینده دنیا با چالش تولید غذا مواجه خواهد بود. کشورهای جهان استراتژی‌های مختلفی برای مقابله با بحران غذا در پیش گرفته‌اند، مثل توسعه کشت، ذخیره‌سازی و کاهش صادرات یا حتی ممنوعیت صادرات.

ساداتی‌نژاد سیاست دولت ایران در بحران غذایی جهانی را تشریح و کشت قراردادی گندم و توزیع همه نهاده‌ها به کشاورزان و بیمه کردن آن، افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۱۵۰۰ تومان، تکمیل ذخایر، واردات کالا از روسیه و متنوع کردن مبادی ورود و… را از جمله این سیاست‌ها عنوان کرد.

وزیر جهادکشاورزی از پایین بودن قیمت کالاهای اساسی در داخل نسبت به همسایگان به عنوان مشکل بزرگ یاد کرد و گفت: گویا یک جاروبرقی در اطراف کشورمان ایجاد شده و تمام مواد غذایی ایران را می‌کشند. برخی کشورها تعرفه واردات کالا و مواد غذایی از ایران را صفر کرده‌اند که فرآیند سیل‌آسای خروج کالاهای اساسی از کشور را شاهدیم.

وی ادامه داد:‌ یک کیسه آرد ۳۸ هزار تومانی در ایران هم‌اکنون در مرزها ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود و اینقدر این فاصله جذابیت دارد که واقعا با اقدامات فیزیکی نمی‌توان کنترل کرد و بازارهای کشورهای همسایه از کالاهای ارزان ایرانی اشباع شده است. این یک تهدید برای حوزه امنیت غذایی مردم ما است و وظیفه دولت حفظ امنیت غذایی مردم است.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به حکم قانون بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر توزیع ارز به نرخ ای.تی.اس (نزدیک به نرخ نیما) گفت: سال گذشته هم این حکم در بودجه بود که دولت قبل کل ۸ میلیارد دلار منابع برای تخصیص ارز ترجیحی را مصرف کرده بود. اما با جنگ اوکراین وضعیت کاملا تغییر کرده است. بنابراین باید امسال به سمت هدفمندی یارانه‌ها برویم.

وی با اشاره به توزیع یارانه جبرانی گفت: این یارانه هزینه‌های دهک‌های مختلف را پوشش خواهد داد.

وزیر جهادکشاورزی علت افزایش قیمت آرد صنایع را اینطور برشمرد: قاچاق گسترده‌ای در آرد صنف و صنعت انجام می‌شد و به همین دلیل اصلاح نرخ این نوع آرد را در مرحله اول اجرا قرار دادیم و این اقدام برای جلوگیری از خروج آرد از کشور و حفظ امنیت غذایی کشور است. مصرف آرد صنف و صنعت ۲ میلیون تن است.

این عضو دولت از مذاکرات امروز با کارخانجات تولید ماکارونی خبر داد و گفت:‌آرد این کارخانجات تامین شده و هیچ کمبود ماکارونی نخواهیم داشت و کمبود چند روز اخیر مقطعی بوده است و از فردا شاهد عرضه ماکارونی خواهیم بود.

وی نیاز نانوایی‌ها به آرد را ۹ میلیون تن عنوان کرد و گفت: یارانه کالاهای اساسی قبل از شروع اجرای اصلاحات مربوط به ارز ترجیحی، به حساب مردم واریز خواهد شد و جزئیات بسته اجرایی هدفمندی یارانه کالاهای اساسی قبل از شروع، به اطلاع مردم خواهد رسید. اما تاکید می‌کنم هر زمان دولت تصمیم به اجرا بگیرد، از قبل یارانه آن را پرداخت خواهد کرد.

روغن خوراکی به اندازه کافی ذخیره داریم

وزیر جهادکشاورزی درباره وضعیت بازار روغن خوراکی بیان کرد: باید به سمت خودکفایی در دانه‌های روغنی حرکت کنیم.اما با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان، برخی دانه‌های روغنی مثل سویا چون زیاد آب‌بر هستند نمی‌توان به سمت تولید آنها رفت. با این حال تا جایی که اقلیم ما پاسخ می‌دهد به سمت خودکفایی دانه‌های روغنی حرکت خواهیم کرد و یارانه کشت پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: با خریدهایی که از انتهای سال گذشته انجام دادیم ذخایر روغن کشور کافی است و هیچ محدودیتی در روغن خوراکی نداریم. اما با افزایش هزینه‌هایی مثل انرژی، ‌دستمزدها و … مواجه هستیم و قیمت روغن همچنان به نرخ اردیبهشت ۱۴۰۰ است. تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت شدند و در مذاکرات قرار شد این مابه‌التفاوت را دولت پرداخت کند تا قیمت روغن افزایش نیابد اما هرگاه بسته هدفمندی اجرا شود، با پرداخت یارانه جدید، هزینه روغن برای مردم جبران خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.