مقایسه آمار مرگ بر اثر حوادث رانندگی در ایران با آلمان و ترکیه

خودروهای بی کیفیت، مسبب یک چهارم مرگ و میرهای تصادفات در ایران

آلمان با بیش از ۸۳ میلیون نفر جمعیت و دارا بودن بیش از ۵۰ میلیون وسیله نقلیه ثبت ‌شده، حدود سه هزار و ۲۰۹ مورد مرگ ناشی از سوانح ترافیکی داشته است، ترکیه نیز با داشتن جمعیتی در همان حدود و تعداد وسایل نقلیه حدود ۲۱ میلیون، حدود هفت هزار و ۳۰۰ مورد حادثه ترافیکی مرگبار داشته است. کشور ما با تعداد خودرو کمتر از آلمان و در حدود ترکیه و با جمعیتی مشابه، سالانه حدود ۱۷ هزار مرگ در سال دارد

رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: تلاش پلیس راهور ناجا برای عدم شماره گذاری خودروهای نا ایمن، نه تنها یک اقدام و حرکت سازمانی نیست ، بلکه مطالبه ای عمومی است که پشتوانه علمی محکم دارد و مورد تایید جامعه علمی است.

به گزارش سایت پلیس، “حمید سوری” در پاسخ به این سوال که آیا مشکل، تعداد خودروها در کشور است و یا ایمنی خودروها؟، گفت: به تازگی موضوعاتی در خصوص ارابه‌های مرگ در کشور مطرح است که طی چند دهه اخیر صدها هزار نفر از هموطنان را قربانی کرده، خودروهایی که نه تنها بخشنده نیست، بلکه با قساوت تمام جان کاربران بیگناه راه را نیز می گیرد

وی افزود: بسیاری از کشورها با رویکرد بهداشتی به خصوص در مرحله پیش رخداد توانسته‌اند میزان‌های مربوط را پیشگیری و کاهش دهند. برای مثال آلمان با بیش از ۸۳ میلیون نفر جمعیت و دارا بودن بیش از ۵۰ میلیون وسیله نقلیه ثبت ‌شده، حدود سه هزار و ۲۰۹ مورد مرگ ناشی از سوانح ترافیکی داشته است، ترکیه نیز با داشتن جمعیتی در همان حدود و تعداد وسایل نقلیه حدود ۲۱ میلیون، حدود هفت هزار و ۳۰۰ مورد حادثه ترافیکی مرگبار داشته است. کشور ما با تعداد خودرو کمتر از آلمان و در حدود ترکیه و با جمعیتی مشابه، سالانه حدود ۱۷ هزار مرگ در سال دارد.

سوری در خصوص نقش وسیله نقلیه در سوانح ترافیکی اظهار کرد: متاسفانه به اشتباه برخی نقش وسیله نقلیه را در سوانح مرگبار ترافیکی حدود پنج درصد برآورد می کنند، که اگر برهمکنش خطر وسیله نقلیه، راه و خطای انسانی را محاسبه کنیم، خودروهای ایران مسبب مرگ حدود یک چهارم از هموطنان در راه ها است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: ایمنی خودرو به‌عنوان عاملی موثر در پیشگیری حوادث به شکلی گسترده در حال افزایش است و مطالعات نشان داده‌ که این افزایش ایمنی می‌تواند در کاهش تعداد مرگ و مصدومیت‌های وخیم ناشی از سوانح ترافیکی بسیار موثر باشد.

سوری گفت: ویژگی‌ها و تجهیزاتی مانند سیستم کنترل الکترونیکی پایدار و سیستم‌های پیشرفته ترمز مثال‌هایی از استانداردهای ایمنی خودرو است که می‌تواند در پیشگیری از یک تصادف از چپ کردن تا کاهش شدت مصدومیت موثر باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این منافع بالقوه که توسط استانداردهای ایمنی شناخته‌شده بین‌المللی تأیید شده‌، نه تمامی خودروهای جدید و نه خودروهای در حال استفاده که نیازمند این وسایل است مجهز نمی‌شود، هشت استاندارد از مجموعه استانداردهای ایمنی خودرو که توسط سازمان ملل اولویت‌بندی شده برای اجرا توسط کشور وجود دارد.

رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: در سال ۲۰۱۵ دولت هندوستان اعلام کرد که بکارگیری مقررات جدید، ازجمله استانداردهای سازمان ملل برای ضربه‌های وارده به کنار و جلوی خودرو، همچنین محافظت از عابران پیاده باید به کار بسته شود. برای مدل‌های جدید اتومبیل، استفاده از تست تصادف کناری و جلوی تا سال ۲۰۱۷ شکل گرفت و برای تمامی خودروهای جدید تا سال ۲۰۱۹ مقررات مربوط به محافظت از عابر پیاده در مدل‌های جدید خودرو از اکتبر ۲۰۱۸ الزامی و برای تمامی اتومبیل‌ها تا ۲۰۲۰ به کار بست. بعلاوه خودروهای جدید نیاز به کیسه هوا به شکل استاندارد داشته و برای سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت یا بیشتر داشتن سیستم هشداردهنده سرعت لازم است. بهانه هایی چون بیکار شدن جمعی از کارکنان شرکت های تولید خودرو داخلی نمی تواند به هیچ وجه دلیلی برای بی توجهی نسبت به ایمنی خودروها باشد.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.