تبانی در لیگ برتر فوتبال؛ جوک یا واقعیت؟

عضو کمیته انضباطی در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین»: شایعه نسازید، ما همه چیز را زیر نظر داریم

شهروندآنلاین: اتهام‌زدن در فوتبال این روزها به یک روش کاملا ساده تبدیل شده است؛ در هفته‌های گذشته شاهد توجه بیش‌ازحد به شایعات مربوط به تبانی در مسابقات لیگ‌های دسته اول و دوم در رسانه‌ها و فضای مجازی بودیم. طرفداران تیم‌ها در شهرهای مختلف به موضوع تبانی‌های احتمالی در مسابقات پرداختند و حتی این جو به رسانه‌های سراسری و البته برنامه‌های مهم تلویزیون نیز کشیده شد.

با وجود این مسائل اما اینکه شایعه تبانی میان افراد یا تیم‌ها به لیگ برتر برسد، کمی عجیب به نظر می‌رسد. با این حال، در شبکه‌های اجتماعی که افراد محدودیت خاصی در آنها ندارند، مطالبی علیه برخی افراد مطرح می‌شود که حواشی را در مسابقات آن هم در شرایطی که به پایان بازی‌ها نزدیک می‌شویم، بیشتر می‌کند.

ماجرا از لیگ‌های پایین‌تر شروع شد

تبانی در فوتبال مسأله‌ای نیست که بشود به‌سادگی درباره آن صحبت کرد؛ در فوتبال ایران اما چند هفته‌ای است که تیم‌های مختلف از دسته دوم و اول با انتشار ویدیوهایی از گل‌های زده و خورده رقبای خود در مسابقات سعی دارند ماجرا را مشکوک جلوه بدهند. باشگاه‌های مختلفی از لیگ دسته اول و دوم طی هفته‌های گذشته سعی کردند با ایجاد فضای رسانه‌ای به مشکوک‌بودن برخی حواشی بازی‌ها بپردازند.

از این‌رو رسانه‌ها نیز روی ماجرا زوم شدند و طی هفته‌های گذشته اخبار بسیاری درباره احتمال تبانی منتشر شد. اتفاقات دسته‌های پایین‌تر حتی کار را به حساس‌شدن ارکان قضائی فدراسیون فوتبال کشاند. حراست، کمیته اخلاق و کمیته انضباطی فدراسیون در روزهای گذشته واکنش‌های مختلفی به احتمال انجام تبانی در دسته یک و دو داشتند و ناظران ویژه‌ای در مسابقات حضور پیدا می‌کنند. همچنین رصد اتفاقات و شائبه‌های گذشته نیز در دستور کار این کمیته‌ها قرار گرفته تا اگر مورد مشکوکی وجود دارد و اتفاق عجیبی رخ داده با خاطیانش برخورد کنند.

جنگ‌ هواداران سرخابی‌ها علیه تیم‌های دیگر

شائبه تبانی در لیگ برتر اما دلیل منطقی‌ای ندارد و صرفا با استناد به فضاسازی افراد در شبکه‌های اجتماعی داغ شده است. رقابت قهرمانی میان استقلال و پرسپولیس و جدال‌های طرفداران پرشمار این دو تیم هم دلیل اصلی چنین اتفاقی است.

هواداران استقلال و پرسپولیس که در ماه‌های گذشته بر سر مسائل مختلفی به کری‌خوانی اکتفا نکردند و توهین‌های زیادی از سوی دو طرف قابل مشاهده بوده، حالا با نزدیک‌شدن به پایان مسابقات به شایعات تبانی دامن زده‌اند.

در این بین رقبای استقلال و پرسپولیس در هفته‌های پایانی همواره مورد اتهام قرار گرفته‌اند. هواداران استقلال بعد از شکست یک تیم مقابل پرسپولیس به سمت اعضای آن تیم حمله‌ور می‌شوند و پرسپولیسی‌ها نیز بعد از شکست تیم دیگر مقابل استقلال همین عمل را تکرار می‌کنند. از سوی دیگر این مسأله به قدری در فضای مجازی تکرار می‌شود که واکنش‌های مختلفی را از سوی افراد در پی دارد.

سوابق کاری افراد، دلیل عجیب برای تبانی!

شائبه تبانی در مسابقات لیگ برتر فوتبال بیشتر شبیه به یک جوک می‌ماند. طبیعتا در لیگ برتر چنین اتهام بزرگی به تیم‌ها و افراد موضوعی نیست که بشود به آن استناد کرد. دلایلی که طرفداران سرخابی‌ها در این‌خصوص مطرح می‌کنند، صرفا به سوابق افراد شاغل در تیم‌های رقیب استقلال و پرسپولیس است. مثلا اینکه فلان سرمربی چون قبلا با سرمربی پرسپولیس همکار بوده، تیمش را ضعیف‌تر به مصاف این تیم می‌فرستد. یا اینکه فلان سرمربی چون بازیکن و مربی استقلال بوده، جلوی آبی‌ها شل می‌گیرد تا آبی‌ها قهرمان شوند!

این الفاظ که مطرح‌شدنش در فوتبال چندان زیبنده نیست، اما حواشی متعددی را ایجاد می‌کند. بی‌تردید هیچ مربی یا بازیکنی دوست ندارد در مصاف با پرسپولیس و استقلال اعتبارش را از دست بدهد، چون مثلا به یک تیم در گذشته علاقه بیشتری داشته است. از سوی دیگر دیدار با استقلال و پرسپولیس با توجه به بُعد رسانه‌ای و پخش زنده تلویزیونی از شبکه‌های سراسری برای بازیکنان و مربیان تیم‌های دیگر فرصت دیده‌شدن را پدید می‌آورد و همین امر یک انگیزه خاص برای رقبای سرخابی خواهد بود.

فحاشی‌های عجیب و پخش شماره تلفن!

موضوع عجیب و قابل تاملی که وجود دارد، فحاشی جمعی به سرمربیان حریف استقلال و پرسپولیس است. آنها با هر نتیجه‌ای مقابل سرخابی‌ها با سیلی از انتقادها و فحاشی مواجه می‌شوند که گاهی اوقات باعث سر زدن مصاحبه‌های تندی نیز از آنها می‌شود. از دیگر اقدامات ناجوانمردانه‌ای که صورت‌می‌گیرد، پخش شماره تلفن مربیان یا بازیکنان در گروه‌های هواداری است. اتفاقی کاملا زشت که به شایعات دامن می‌زند و البته که آرامش شاغلان در فوتبال را نیز می‌گیرد و باعث می‌شود آنها تمرکز خود را برای مسابقات بعدی نیز از دست بدهند.

حتی گاهی اوقات شاهد بوده‌ایم که شماره تلفن اعضای خانواده یک مربی یا بازیکن در فضای مجازی پخش شده و اتفاقات تلخی را در زندگی شخصی آنها ایجاد کرده است که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

عبداللهی: هیچ گزارشی درباره تبانی نداشتیم

برای پیگیری موضوع تبانی در لیگ برتر با حسین عبداللهی عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال همکلام شدیم. او در  پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی درباره انجام تبانی در لیگ برتر به دست شما رسیده،  به خبرنگار شهروندآنلاین گفت: «ما هیچ گزارشی در این‌خصوص دریافت نکردیم. به هر حال، در فضای مجازی اینروزها ساختن شایعه کار آسانی نیست و ما نباید به هر شایعه‌ای بپردازیم.»

او صحبت‌هایش را اینطور ادامه داد: «همیشه با نزدیک‌شدن به هفته‌های پایانی لیگ برتر حرف و حدیث‌هایی به وجود می‌آید، اما ما بر اساس مستندات جلو می‌رویم و توجهی به مطالب فضای مجازی نداریم. کمیته انضباطی بر اساس گزارشات به بررسی موضوعات می‌پردازد و نمی‌شود به خاطر اینکه یک گروه هواداران از یک مربی خاص یا بازیکن خاص خوشش نمی‌آید، ما او را احضار کنیم و اتهام بزنیم.»

عبداللهی همچنین گفت: «شک نکنید حساسیت کمیته‌های قضائی فدراسیون از جمله کمیته انضباطی در هفته‌های پایانی مسابقات بیشتر می‌شود. ممکن است در بازی‌های فوتبال هر نتیجه‌ای رقم بخورد، اما شک نکنید ما ناظران ویژه خود را به بازی‌های حساس‌تر می‌فرستیم و همه چیز را رصد خواهیم کرد تا شاهد اتفاقات تلخی نباشیم. اگر هم موضوعی را مشاهده کنیم، شک نکنید به بدترین شکل ممکن برخورد خواهیم کرد.»

عضو کمیته انضباطی فدراسیون صحبت‌هایش را اینگونه به پایان برد: «خواهش من از هواداران فوتبال این است که اجازه ندهند جو مسموم وارد فوتبال کشور شود. این فضاسازی‌ها قطعا به فوتبال ضربه می‌زند و نمی‌گذارد از اصل آن لذت ببریم. امیدوارم مثل گذشته در هفته‌های پایانی لیگ نیز شاهد بازی‌های پاک و جذاب باشیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.