واردات ۲۰۰ هزار تن روغن خام به کشور/ تعادل به بازار بر می گردد؟

به گفته معاون وزارت جهاد کشاورزی با ارائه روغن خام به کارخانه‌ها و همچنین توزیع روغن، تا آخر این هفته بازار به تعادل می‌رسد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عسکرزاده با اعلام این خبر گفت: حدود همین مقدار روغن خام هم به کارخانه‌های روغن داده شده تا تولید را انجام دهند. یکشنبه و دوشنبه این هفته نیز برای رفع نیاز مصرف کنندگان بیش از ۶۰۰۰ تن روغن توزیع شد.

عسکرزاده افزود: تنظیم بازار روغن و گندم و آرد در شرایط کنونی تورم جهانی و مساله مربوط به خشکسالی و جنگ روسیه و اوکراین، نیاز به عزم ملی، انضباط اجتماعی و مراقبت دارد تا خانه‌ها به انبار این محصولات تبدیل نشود.

او با بیان این که بر اساس سیاست جدید دولت سیزدهم، یارانه‌ها دیگر به ابتدای خط رسیده و به بازرگانان و دلالان داده نمی‌شود، اظهار کرد: برای جلوگیری از قاچاق محصولات استراتژیک مانند گندم و آرد، یارانه به خود مردم پرداخت می‌شود. با پرداخت یارانه مستقیم به مردم، قدرت خرید آنان افزایش پیدا می‌کند.

او در همین حال گفت: با اجرای سیاست اصلاح قیمت و تغییر در نظام توزیع یارانه‌ها توسط دولت، تولیدکنندگان آرد و روغن نیز باید بهره‌وری خود را افزایش دهند و محصولاتی با کمیت و کیفیت بیشتر تولید کنند.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره کمبود مقطعی روغن در کشور گفت: بخشی از کمبود روغن به روند توزیع این محصول از کارخانه‌های روغن به سیستم های توزیع به مصرف کنندگان برمی‌گردد که دچار اختلال و انحراف شد.

او افزود: چرخ صنعت بر شانه تولیدکنندگان است و ما انتظار داشتیم در شرایط اصلاح قیمت‌ها و کمبود جهانی، کارخانه‌های روغن در تولید و توزیع این محصول با دولت و مردم همراهی می‌کردند و روغن را نگه نمی‌داشتند در حالی که آنان حبس مالی کردند تا زیان ندهند.

عسکرزاده در همین حال قاچاق را از دیگر دلایل کمبود روغن در بازار عنوان کرد و گفت: در این شرایط، قاچاق محصولاتی مانند روغن و آرد ۱۰ تا ۲۰ برابر سال قبل شد به طوری که ما داشتیم امنیت غذایی کشورهای همسایه را تامین می‌کردیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.