به استقبال 100 سالگی

نگاهی به برنامه‌های هفته جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر در ایران

درست 100 سال از تشکیل جمعیت هلال‌احمر یا شیروخورشید سابق می‌گذرد؛ یک قرنی که به فراخور حوادث طبیعی و انسان‌ساز رخ داده در جغرافیای ایران، افراد آموزش‌دیده و عضو این جمعیت به تسکیل آلام بشری پرداخته‌اند و فعالیت‌های عام‌المنفعه را در پیش گرفته‌اند.
ایران این روزها برای برگزاری رویداد بزرگ 100 سالگی جمعیت هلال‌احمر آغاز می‌شود. هفته هلال‌احمر و صلیب سرخ با حضور میهمانانی از سراسر دنیا در ایران آغاز شده و قرار است هلال‌احمر ایران از دستاوردها و تجربه‌های 100 ساله خود بگوید.

برنامه‌های 100 سالگی

شهرها و استان‌های مختلف کشور میزبان برگزاری مراسم و رویدادهایی به مناسبت 100 سالگی جمعیت هلال‌احمر در هفته جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر هستند؛ از برگزاری مانورها و جُنگ‌های مختلف گرفته تا بازدید از پایگاه‌های امدادی و ارایه آموزش‌های پایه و … .

بخشی از این برنامه‌ها هم در سطح کشوری و با حضور مقامات و میهمانان ویژه برگزار می‌شود. این برنامه‌ها با برگزاری جشن 100 سالگی جمعیت هلال‌احمر در سالن اجلاس سران آغاز می‌شود و میهمانانی از فدراسیون و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در آن حضور دارند. برگزاری نشست خبری و همچنین بازدید از شرکت نساجی هلال و سها دارو از دیگر برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر در این هفته و با حضور میهمانان ویژه است.

دوشنبه و سه‌شنبه، تهران و دیگر استان‌های کشور محلی برای برگزاری مانورهای سراسری و استانی هستند تا علاوه بر معرفی ظرفیت‌های هلال‌احمر، میزان آمادگی و مهارت‌های اعضای جمعیت هم به نمایش گذاشته شود. برنامه‌های سراسری هفته هلال هم با حضور در مرقد امام خمینی (ره) و تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب به پایان می‌رسد.

 

میهمانان هفته هلال

کمتر از دو ماه پیش بود که دکتر کولیوند در نشست منطقه‌ای منا از تجربه‌های اخیر جمعیت هلال‌احمر ایران در زمینه آموزش و همچنین استفاده از ظرفیت‌های محلی‌وبومی برای مدیریت سوانح و حوادث صحبت کرد؛ سخنرانی‌ای که طرحی به نام خانه‌های هلال را به اعضای این نشست بین‌المللی معرفی کرد و اقدامات هلال‌احمر در حوزه کرونا، خشکسالی 20 ساله در کشور و … را تشریح کرد. کولیوند در حاشیه همین نشست رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ را به ایران دعوت کرد تا در مراسم 100 سالگی جمعیت هلال‌احمر حضور پیدا کند و این فعالیت‌ها را از نزدیک ببیند.

روسای جمعیت‌های ملی، دیگر میهمانانی هستند که در جشن 100 سالگی جمعیت هلال‌احمر ایران حضور پیدا می‌کنند؛ از نایب رئیس صلیب‌سرخ آلمان گرفته تا رئیس دفتر منطقه‌ای شمال آفریقا و خاورمیانه و … . در برنامه‌های هفته هلال که از 18 اردیبهشت به‌صورت رسمی در کشور آغاز می‌شود، مسئولان کشوری ازجمله نمایندگان مجلس، وزرا و معاون رئیس‌جمهوری و …  هم حضور خواهند داشت.

 

خانواده 7 هزار نفری داوطلبان ایران

جمعیت هلال‌احمر ایران از آغاز تاسیس تاکنون در حوزه‌های مختلفی قدم گذاشته؛ از راه‌اندازی خط تولید دارو و تجهیزات پزشکی گرفته تا راه‌اندازی پایگاه‌های امداد جاده‌ای و کوهستان و…  بزرگ‌ترین نهاد داوطلبی کشور این روزها بیش از 7 هزار عضو در سراسر کشور دارد و انجمن‌های مردم‌نهاد  و داوطلبی دیگر را هم به گود همکاری با خود کشانده است.

هلال‌احمر ایران علاوه بر فعالیت در حوزه امدادرسانی در حوادث‌وسوانح، مسئولیت آموزش‌همگانی در این زمینه را هم طبق قانون اساسی برعهده دارد. فعالیت در عرصه‌های بین‌المللی مثل انفجار بیروت یا زلزله ترکیه و…، همچنین راه‌اندازی مراکز درمانی در خارج از کشور هم از دیگر قدم‌هایی است که در مسیر 100 ساله جمعیت هلال‌احمر در ایران طی شده است.

بانک امانات تجهیزات پزشکی، دستاورد مهم جمعیت هلال‌احمر در روستاها و شهرهای مختلف کشور بود که در دوران کرونا ضرورت خود را بیش از پیش نشان داد. علاوه بر اینها، نام جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان نهادی که بیشترین محموله واکسن کرونا را در اوج پاندمی وارد کشور کرد در خاطره جمعی کشورمان می‌ماند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.