سالروز پایان جنگ بین‌الملل دوم در اروپا

77 سال پیش، برابر 7 می 1945، با تسلیم رسمی آلمان نازی، جنگ جهانی دوم در اروپا پایان یافت

ویلهلم کایتل (فرمانده نیروی زمینی آلمان نازی) و آلفرد یودل (رئیس ستاد نیروی زمینی آلمان نازی) با توجه به اختیاراتی که از کارل دونیتس، رئیس‌جمهوری جدید آلمان دریافت کرده بودند، پس از چند دور مذاکره اسناد تسلیم بدون قید و شرط آلمان را در فرانسه امضا کردند.

شهروند آنلاین| پس از مرگ آدولف هیتلر، دریاسالار کارل دونیتس، فرمانده نیروی دریایی رایش سوم با عنوان موقت رئیس‌جمهوری آلمان زمام امور کشور را در دست گرفت. دونیتس برای مذاکره با متفقین به دو افسر ارشد ستاد یعنی ویلهلم کایتل و آلفرد یودل ماموریت داد مقدمات امضا تسلیم‌نامه رسمی را فراهم کنند.

ارتش آلمان تقریباً از روز دوم آوریل سلاح خود را زمین گذاشته بود اما واحد‌هایی از آن در شمال و شمال غرب به سختی با روس‌های می‌جنگیدند به این امید که روزنه‌ای باز کرده و پس از گذر از محاصره ارتش سرخ حداقل خود را به نیروهای غربی تسلیم کنند. این میان نکته‌ای که خوش‌بینی متفقین نسبت به دریاسالار کارل دونیتس جانشین موقت هیتلر را به دنبال داشت عدم عضویت او در حزب نازی بود. در واقع دونیتس به دلیل شایستگی‌های نظامی‌اش هیچگاه از سوی هیتلر برای پیوستن به حزب نازی تحت فشار قرار نگرفته بود.

پس از امضای معاهده تسلیم در پاریس، سند تسلیم مشابهی 24 ساعت بعد در شهر برلین و با حضور ژنرال گئورگی ژوکوف فرمانده ارتش اتحاد جماهیر شوروی به امضا رسید و به این ترتیب جنگ بین‌الملل دوم در خاک اروپا به شکل رسمی پایان یافت.

حقیقت این است که دو سال پایانی جنگ جهانی دوم در تمامی جبهه‌ها مصادف با عقب‌نشینی ارتش آلمان نازی بود. شکست عملیات بارباروسا که تصرف خاک شوروی را مدنظر داشت، نیمی از توان ماشین جنگی آلمان را تحلیل برد. عقب‌نشینی مستمر نازی‌ها سرانجام به تجمع ارتش شوروی پشت دروازه‌های برلین در آخرین روزهای آوریل 1945 میلادی منجر شد.

هیتلر که از قبل چنین وضعیتی را پیش‌بینی کرده بود 30 آوریل 1945 برای احتراز از اسارت توسط روس‌ها، همراه با همسرش اوا براون دست به خودکشی زد. حلقه اطرافیان پیشوای آلمان نازی جسد او و براون را با بنزین سوزاندند تا حتی استخوان‌هایشان هم نصیب استالین نشود.

با انتشار خبر تسلیم برلین، هسته‌های مقاومت و پراکنده ارتش آلمان در اقصی نقاط اروپا دست از نبرد کشیده و تسلیم شدند. ژنرال‌های آلمانی از جمله کارل دونیتس، آلفرد یودل و ویلهلم کایتل برای رسیدگی به اعمال‌شان در طول جنگ تحویل دادگاه جنایت‌های جنگی در نورنبرگ شدند.

از این جمع دریاسالار دونیتس به 10 سال حبس محکوم شد، اما آلفرد یودل و ویلهلم کایتل، به جرم توطئه علیه صلح جهانی و جنایت علیه بشریت به دار آویخته شدند.

کارل دونیتس
کارل دونیتس
ویلهلم کایتل
ویلهلم کایتل
آلفرد یودل
آلفرد یودل

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.