زلزله «ساطور و چاقو»/ معمای علی دایی/ ناگفته‌های قصه گندم/ نقشه جدید دولت

مرور روزنامه‌های صبح کشور

وزنامه های امروز به حاشیه های تولد 3 يوزپلنگ در پارک ملي توران ، گرانی اجناس ، اقدامات لازم برای جلوگیری از خروج غیرقانونی و قاچاق کالاهای اساسی از کشور ، فلسطین درسالروز هفتادو چهارمین سالگرد صدور بیانیه تأسیس اسرائیل ، میزان رضایت از عملکرد دولت، و… پرداخته بودند

امروز موضوع حذف یارانه آرد صنعتی در صدر توجه و تحلیل مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به حاشیه های تولد 3 يوزپلنگ در پارک ملي توران ، گرانی اجناس ، اقدامات لازم برای جلوگیری از خروج غیرقانونی و قاچاق کالاهای اساسی از کشور ، فلسطین درسالروز هفتادو چهارمین سالگرد صدور بیانیه تأسیس اسرائیل ، میزان رضایت از عملکرد دولت، و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

امید به احیا در اسارت

آرمان ملي: تولد 3 يوزپلنگ در پارک ملي توران، چند روز پس از کشته شدن يک قلاده يوزپلنگ در قائم‌شهر، موجي از شادي و واکنش‌هاي مثبت را در شبکه‌هاي اجتماعي به راه انداخت. در شرايطي که گونه يوزپلنگ ايراني در مسير انقراض به سر مي‌برد، تولد اين سه قلاده يوزپلنگ که البته يکي از آنها به دليل ضعف جسماني تلف شد، مي‌تواند بارقه‌اي از اميد به همراه داشته باشد. آنطور که عضو هيات علمي دانشگاه و متخصص مامايي و بيماري‌هاي توليدمثل گفته است: «اين توله از زمان تولد ضعيف و در اين چهار روز افزايش وزني نداشت‌ و بعد از کالبدشکافي علت تلف شدن ناهنجــــاري مادرزادي ريه سمـــت چپ و چسبندگي ريه تعيين شد» گفته شده توله‌هاي دوم و سوم از زمان تولد افزايش وزن خوبي داشته‌اند و تيم اجرايي و علمي مرکز تکثير يوز آسيايي يوز آسيايي به صورت شبانه‌روزي تمامي رفتار‌ها و تغذيه توله يوزهاي دوم و سوم و يوز ماده را بعد از جراحي رصد مي‌کنند.در شرايطي که فقـط 20 قلاده يوزپلنگ در 7 استان سمنان، کــرمان، يزد، خراســـان‌هاي رضوي، شمالي و جنوبي به عنوان زيستگاه‌هاي اصلي يوز زندگي مي‌کند، عمده دليل مرگ آنها در طي سال‌هاي اخير شکار بيش از اندازه و بي‌توجهي رانندگان از عبور از جاده‌ها و زير گرفتن آنها عنوان شده است. امري که در سال 2001 ميلادي باعث تدوين برنامه حفاظتـــي تحت حمايت سازمــان ملل در اين کشور ما شد. اما اتفاقات دردناکي مانند کشته شدن يوزپلنگ در قائم‌شهر، بي‌توجهي به اين برنامه حفاظتي است.

روزهای سخت اقتصادی

روزنامه ابتکار:ابراهیم نکو گفت: گرانی اجناس و آشفتگی‌ها تصویر رها شدن اقتصاد یک کشور را در ذهن جامعه تداعی می‌کند. در چنین شرایطی جامعه تصور می‌کند که کسی به فکر اقتصاد و معیشت مردم نیست.بازار کالاهای اساسی این‌ روزها در آشفتگی به سر می‌برد. یک‌روز گرانی محصولات تیتر خبر رسانه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و روز بعد کمبود برخی دیگر از کالاها جنجال به پا می‌کند. برای بررسی شرایط کمی به عقب برگردیم، پس از شروع سال جدید قیمت برخی از کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی افزایش چشم‌گیری داشت، گوجه، برنج و پس از آن اما و اگرها درخصوص گرانی ماکارونی سروصدای زیادی به پا کرد و حالا نیز خبر کمبود کالاهای اساسی نظر مردم و رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. آنطور که گفته می‌شود قفسه فروشگاه‌ها خالی از برخی اقلام اساسی همچون روغن و ماکارونی شده است و این اقلام به صورت سهمیه‌ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد و در این میان که بسیاری از شهروندان از کمبود روغن خبر داده‌اند، آمارهای عجیبی از دپوی روغن منتشر شده است. بر اساس گزارشی از تجارت‌نیوز در شرایطی که خبرها از کمبود و سهمیه‌بندی روغن در برخی فروشگاه‌ها خبر می‌دهند، ۷۰۰ تن روغن در گمرکات کشور دپو شده و ۱۳۰ هزار تن هم روی آب مانده‌ است. این درحالی است که وضعیت دیگر بخش‌های افتصاد نیز تعریف چندانی ندارد، به عنوان نمونه می‌توان به وضعیت بازار خودرو اشاره کرد. پیش از شروع سال جدید به کرات وعده کاهش 15 درصدی قیمت خودرو را شنیدیم اما نه تنها این وعده محقق نشد بلکه از ابتدای سال تا کنون شاهد تمایل بازار به افزایش بیشتر قیمت‌ها هستیم.

مبارزه مؤثر با قاچاق کالاهای اساسی

روزنامه ایران:رئیس جمهور دستگاه‌های اجرایی و انتظامی را موظف کرد با فوریت اقدامات لازم برای جلوگیری از خروج غیرقانونی و قاچاق کالاهای اساسی از کشور را انجام دهند. در جلسه روز یکشنبه (هفته گذشته) ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تشکیل شد، راهکارهای جدیدی برای مبارزه مؤثر با قاچاق و خروج کالاهای اساسی از مرزهای کشور مطرح و تصویب شد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری در این جلسه همچنین با هدف تنظیم بازار، کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از گرانفروشی پیشنهاد شد، مجازات‌های گرانفروشی تشدید شود و به سازمان تعزیرات حکومتی اختیارات بیشتری داده شود تا با کمک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، اقدامات مؤثر‌تری برای مبارزه با گرانفروشی و احتکار کالاها انجام دهند. همچنین مقرر شد فرآیند قانونی برای تصویب و اجرای این پیشنهاد با فوریت طی شود.همچنین روز یکشنبه در جلسه هیأت وزیران به ریاست آیت‌الله رئیسی میزان افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ تعیین شد. براساس مصوبه دولت، ضریب حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و قضات، شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت از جمله کارمندان وزارت اطلاعات و شاغلین پست‌های سیاسی وزارت امور خارجه، به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌‌یابد. همچنین حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی در سال ۱۴۰۱، ۱۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش می‌‌یابد، مشروط به آنکه پس از اعمال افزایش مذکور، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور، متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، نباید از ۵۰ میلیون ریال کمتر باشد.

زلزله «ساطور و چاقو»

روزنامه جوان:رژیم صهیونیستی در هفتادو چهارمین سالگرد تأسیس خود که فلسطینیان نام «یوم النکبه» روی آن گذشته‌اند، شاهد ششمین عملیات غافلگیرکننده فلسطینیان طی کمتر از یک‌ماه و نیم بود، عملیاتی که فلسطینیان منطقه جنین در کرانه باختری آن را در شهری اجرا کردند که غالب ساکنان آن را صهیونیست‌های تندروی هریدی تشکیل می‌دهند. دو فلسطینی ۱۹ و ۲۰ ساله با عبور از همه سد‌های امنیتی فاصله حدوداً ۱۰۰‌کیلومتری جنین تا شهر «العاد Elad» در ۲۵‌کیلومتری حومه تل‌آویو در قلب سرزمین‌های اشغالی، سه صهیونیست را کشته و چهار نفر دیگر را زخمی کردند. روز پنج‌شنبه یهودیان افراطی با حمایت نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در سالروز هفتادو چهارمین سالگرد صدور بیانیه تأسیس اسرائیل سرگرم تعرضی به بیت المقدس بودند که با یک حمله غافلگیر کننده فلسطینیان کرانه باختری در شهر العاد روبه‌رو شدند، شهری حدوداً ۴۹‌هزار نفری که اسرائیلی‌ها آن را در دهه ۱۹۹۰ با ساکن کردن یک جمعیت به شدت ارتدوکس صهیونیست معروف به هریدی ساختند. هریدی‌ها صهیونیست‌های افراطی هستند که طی هفته‌های اخیر، نقشی محوری در تعرض صهیونیست‌ها با مسجد الاقصی بازی می‌کنند. سه‌شنبه قبل بعد از چند هفته بسته شدن در‌های مسجد الاقصی روی صهیونیست‌های افراطی، پلیس رژیم صهیونیستی با گشایش در‌های آن روی صهیونیست‌های افراطی موافقت کرد که نتیجه آن تعرض چندین گروه از جمعیت راست‌گرای فعالان حامی هیکل به این مسجد در روز پنج‌شنبه، همزمان با هفتاد و چهارمین سالگرد صدور بیانه تأسیس رژیم صهیونیستی در سال‌۱۹۴۸، مطابق با تقویم عبری بود. جمعیت راست‌گرای فعالان حامی هیکل از چند روز قبل روز پنج‌شنبه با صدور فراخوانی خواستار تعرض دسته‌جمعی شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجد‌الاقصی شده بودند که این اتفاق نیز زیر چتر امنیتی نیرو‌های اسرائیلی اتفاق افتاد.

اعتماد 62 درصدی مردم به دولت

روزنامه خراسان: دولت سیزدهم در مرداد سال 1400 به طور رسمی آغاز به  کار کرد و اکنون حدود 9 ماه از عمر این دولت می‌گذرد. مرکز افکار سنجی کیو پیش از این در صدمین روز کار دولت با هدف سنجش میزان رضایت ایرانیان از عملکرد دولت سیزدهم نظرسنجی ملی را اجرا و منتشر  کرد و اکنون، گزارش دومین نظرسنجی ملی، پیش روی مخاطبان قرار دارد .  جامعه آماری این پژوهش کلیه افراد بالای 18 سال کشور هستند. حجم نمونه متناسب با حجم جمعیت بین زنان و مردان، استان‌های کشور و مناطق شهری و روستایی توزیع شده است. درخور ذکر است این نظر سنجی در فروردین ماه 1401 و پیش از اعمال تصمیم جدید گرانی آرد صنف و صنعتی  انجام شده است.  یافته این نظرسنجی ملی نشان داد همانند آبان 1400 حدود نیمی از پاسخگویان از عملکرد دولت سیزدهم رضایت نداشته‌اند. در حالی که در آبان 1400 حدود 44 درصد از افراد از عملکرد 100 روزه دولت رضایت داشته‌اند، در فروردین 1401 حدود 32 درصد از پاسخگویان نسبت به عملکرد دولت ابراز رضایت کرده‌اند و 14.4 درصد از پاسخگویان موضعی بینابین داشته‌اند و از عملکرد دولت سیزدهم تا حدودی رضایت داشته‌اند.

ناگفته‌های قصه گندم

روزنامه کيهان: اخبار و گزارش‌های مربوط به ماجرای ارز 4200 تومانی و تبعات آن بر اقتصاد، از فروردین 1397، همواره محل بحث رسانه‌ها و کارشناسان بوده است. این موضوع ظرف هفته‌های اخیر، به واسطه‌ گران‌شدن قیمت گندم و روغن مجددا تبدیل به بحث روز شد. هر چند که بانیان آن سوء‌تصمیم بزرگ، با حذف اصل داستان، ژست نگرانی برای معیشت مردم گرفته‌اند و ماجرا را به شکلی تقطیع و تحریف می‌کنند که بتوانند از دولت فعلی، انتقام بگیرند. این جماعتِ تُهی از صداقت، شرافت و مسئولیت‌پذیری، در روزهای اخیر سعی کرده‌اند با کشیدن شکل مار، عوام‌فریبی کنند و دولت را که میراث‌دار سوءمدیریت‌های فاحش آنهاست، ضعیف و ناکارآمد بازنمایی کنند؛ و حال آنکه دولت، کارهای بزرگی در زمینه مهار مرگ و میرهای کرونایی روزانه بیش از 700 نفر، افزایش 30 درصدی صادرات نفت و 40 درصدی صادرات غیرنفتی، تامین بخش مهمی از کسری بودجه 450 هزار میلیاردی، تسویه بالغ بر 50 هزار میلیارد تومانی بدهی دولت سابق، کاهش نرخ تورم سالانه از 60 درصد به 43 درصد، حذف صف‌های کیلومتری واکسن و دارو و مرغ و… انجام داده است.

صهیونیست‌کشی ادامه دارد

روزنامه وطن امروز:گروه بین‌الملل: از چهارشنبه گذشته در پی دور جدید یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی، فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری ضمن مقابله با این اقدام، عملیات‌های انتقام‌جویانه را در دستور کار قرار دادند. منابع خبری عبری و فلسطینی از عملیات استشهادی در منطقه «العاد» در نزدیکی تل‌آویو واقع در فلسطین اشغالی خبر می‌دهند. خبرگزاری شهاب به نقل از منابع عبری گزارش داد این عملیات با چاقو توسط یک شهروند فلسطینی انجام شده و در جریان آن ۶ صهیونیست زخمی شده‌اند. رادیو رژیم صهیونیستی اما به صورت رسمی خبر داد که در جریان این عملیات 3 صهیونیست به هلاکت رسیده‌اند. برخی منابع نیز گفته‌اند این عملیات با ساطور انجام شده است و برخی دیگر از انجام عملیات با تبر خبر می‌دهند. منابع عبری همچنین گفته‌اند عامل این عملیات موفق به فرار از صحنه عملیات شده است و جست‌وجوها برای یافتن او همچنان ادامه دارد. البته برخی دیگر از منابع، ۲ نفر را عامل این عملیات عنوان کرده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی نیز از صهیونیست‌های حاضر در العاد خواسته در منازل خود بمانند. این نهاد صهیونیست همچنین گفت عاملان این عملیات از سلاح گرم نیز استفاده کرده‌اند. به گزارش فلسطین الیوم، پلیس رژیم صهیونیستی با اذعان به ناکامی در یافتن عاملان عملیات ضد صهیونیستی در منطقه العاد در فلسطین اشغالی اعلام کرد عاملان عملیات ضد صهیونیستی «اسعد یوسف الرفاعی» 19 ساله و «صبحی عماد ابوشقیر» 20 ساله، هر دو از جنین در شمال کرانه باختری هستند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی با اشاره به شکست ارتش رژیم صهیونیستی در یافتن عاملان عملیات ضد صهیونیستی، استمداد طلبیدن از شهرک‌نشینان برای یافتن آنها را گواه این مدعا دانستند.

احتکار تدبیر

فرهیختگان: در هفته گذشته با اعلام حذف یارانه آرد صنعتی، قیمت اقلام این بخش به‌طور جالب‌توجهی رشد کرد. برای مثال قیمت ماکارونی از 8 تا 10 هزارتومان به 17 تا 24 هزارتومان رسید. درخصوص نان‌های صنعتی نیز برای نمونه با حذف یارانه آرد صنعتی، هر قرص نان باگت معمولی ۱۰ هزارتومان، نان باگت فرانسوی ۱۵ هزارتومان و نان همبرگری ۷ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است. اتفاقات هفته گذشته موجب شکل‌گیری اعتراضات گسترده‌ای در فضای مجازی نسبت به اقدام دولت شد. دولت می‌گوید به‌دلیل شکاف قیمتی جالب‌توجه آرد یارانه‌ای با کشورهای همسایه، قاچاق آرد یارانه‌ای به شکل جالب‌‌توجهی افزایش یافته و در سالی که تورم جهانی موادغذایی بالاست و دو مسیر اصلی واردات گندم درگیر جنگ هستند، تامین آرد یارانه‌ای بخش صنعت برای دولت بسیار دشوار است. اما منتقدان می‌گویند نان، آرد و ماکارونی ازجمله قوت غالب سفره خانوارهای کم‌درآمد بوده و دولت نباید بدون برنامه اقدام به حذف یارانه این بخش می‌کرد. دولت می‌گوید به‌زودی یارانه‌ای برای تامین رفاه ازدست‌رفته گروه‌های کم‌درآمد طراحی و اجرا خواهد کرد اما منتقدان می‌گویند با چندصدایی‌ای که در دولت و مجلس درخصوص سیاست ارز ترجیحی وجود دارد و همچنین با نبود اطلاعات جامع رفاهی، بعید به نظر می‌رسد دولت بتواند رفاه ازدست‌رفته خانوارهای کم‌درآمد را به آنان برگرداند. دومین انتقاد به دولت این است که اگر حذف ارز ترجیحی اقلام اساسی با اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی و بودجه‌ای همراه نشود، این اقدام دولت، تورم را شعله‌ورتر کرده و مصداق از چاله درآمدن و به چاه افتادن خواهد بود.

نقشه جدید دولت

همشهری: به‌نظر می‌رسد دولت همزمان با پایان ماه رمضان، عملا فاز جدید هدفمندی یارانه‌ها را، با حذف ارز 4200تومانی کلید زده است. چنان‌که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری به صراحت تأکید کرده است: دولت سیزدهم در مسیر حذف ارز ۴۲۰۰تومانی گام برداشته است. بررسی گفته‌های دولتمردان و همچنین برخی شواهد خبری نشان می‌دهد احتمالا قرار است اصلاح قیمت کالاها و خدمات مشمول یارانه‌، در ماه‌های آینده، به‌تدریج انجام ‌شود.به‌گزارش همشهری، گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد ممکن است پس از اصلاح قیمت آرد، نوبت به روغن و پس از آن حامل‌های انرژی، به‌ویژه بنزین برسد. به‌نظر می‌رسد برنامه دولت سیزدهم اصلاح تدریجی قیمت کالاهای اساسی مشمول ارز 4200تومانی براساس مصوبه قانونی مجلس خواهد بود. اظهارات مقامات رسمی نشان می‌دهد سیاست رسمی دولت 2محور مشخص دارد، نخست اینکه اصلاح قیمت‌ها بر سفره و معیشت خانوارها فشاری وارد نکند و از سوی دیگر جلوی قاچاق کالاهای مشمول یارانه و رانت واسطه‌ها گرفته شود. توضیحات جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی هم موید همین نکته است. او وعده داده است، به‌منظور جبران افزایش قیمت آرد به مردم یارانه پرداخت خواهیم کرد و یارانه پرداختی بیش از هزینه‌ای خواهد بود که از محل افزایش نرخ‌ها به خانوارها تحمیل شده است.

معمای علی دایی

روزنامه شرق:سه سال و چهار روز می‌شود که علی دایی، اسطوره ایران، از زمین‌های فوتبال دور شده است؛ حرف‌وحدیث درباره جدایی علی دایی از فوتبال بسیار است. عده‌ای قویا می‌گویند ممنوع‌الفعالیت شده و عده‌ای دیگر، این دوری را خودخواسته توصیف می‌کنند. برای هر دو ادعا هم به اندازه کافی دلیل و برهان وجود دارد. با این حال، معمای غیبت علی دایی در فوتبال ایران بیش از سه سال است که لاینحل مانده است. اما در این سه سال دایی از دل علاقه‌مندان فوتبالی و غیرفوتبالی بیرون نرفته هیچ، بلکه محبوبیتش بیشتر هم شده است. او فعالیت‌های زیادی خارج از حوزه فوتبال در این سه سال داشته که هرکدام از آنها بیانگر بخشی از خلقیات خاصش است؛ از فعالیت در فضای مجازی در وقایع اجتماعی و کنایه‌زدن به مسئولان ایرانی تا حضور در برنامه‌های فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌عنوان نماینده ایران. عجیب آنکه دایی هرقدر در ایران مورد کم‌لطفی قرار گرفته ارزشش برای خارجی‌ها به‌ویژه آنهایی که در دو مقر فیفا و AFC هستند بیشتر شده است. با وجود این، معمای اصلی همچنان پابرجاست: چرا علی دایی خانه‌نشین شده است؟12 اردیبهشت 1398 بود که باشگاه سایپا که آن روزها علی دایی را به عنوان سرمربی در اختیار داشت، با صدور بیانیه‌ای عجیب خبر از اخراج علی دایی داد؛ در بخشی از آن بیانیه مبهم، اشاره شده بود که علی دایی منشور اخلاقی و مفاد قرارداد فی‌مابین با باشگاه سایپا را زیر پا گذاشته و علی‌رغم تذکرات قبلی، بی‌احترامی ایشان به مجموعه گروه خودروسازی سایپا، موجب ناراحتی و تکدر خاطر مجدد قشر عظیمی از کارگران شریف و زحمتکش این مجموعه صنعتی بزرگ شده است!

غم نان و تصميمات سخت

اعتماد:بحث تورم و كمبود ارز سرانجام براي دولت مشكل‌ساز شد و دولت را مجبور به اتخاذ تصميماتي كرد كه انتقادات بسياري را از طيف‌هاي حامي و منتقد دولت برانگيخت. در روزهاي گذشته، بعد از افزايش قيمت ماكاروني، تعداد زيادي از فعالان شناخته شده اصولگرا در فضاي مجازي، شروع به نقد دولت كردند. اين انتقادات، نه فقط متوجه عملكرد يك نهاد يا يك وزارتخانه، بلكه متوجه شخص رييس‌جمهور نيز بود. پس از گراني ماكاروني، افزايش قيمت آرد نيز فضاي انتقادات را گسترده‌تر كرد. آزادسازي قيمت آرد موجب شد كه گمانه‌زني درباره افزايش قيمت انواع نان، موجي از نگراني را در افكار عمومي ايجاد كند. هر چند سخنگوي دولت اعلام كرده كه قيمت نان تا پايان سال جاري افزايش نخواهد يافت اما طرح اصلاح نظام پرداخت يارانه انتقاداتي را در پي داشت كه از زبان برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بيان شد. روح‌الله ايزدخواه نماينده مجلس در واكنش به اظهارات جواد ساداتي‌نژاد وزير كشاورزي كه از ارايه يارانه به مردم به خاطر گران كردن آرد خبر داده نوشت: «گران كن و يارانه بده، نسخه وارداتي مديريت اقتصادي.» او مي‌گويد: حذف ارز ترجيحي كار خودش را مي‌كند. به آقايان گفتم اين كار تورم دارد؛

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.