وجود ۳۰۰ خانه پلاک قرمز در تهران

انتقاد شدید پلیس از چرخه باطل معتادان متجاهر

رحیمی : تا زمانی که یک معتاد جمع‌آوری شده و بعد از شش ماه حضور در مراکز بازپروری آزاد می‌شوند. این چرخه و دور باطل مدام تکرار خواهد شد

فرمانده انتظامی تهران بزرگ آمار معتادان متجاهر رها شده و همچنین خرده فروشان مواد مخدر در پایتخت را اعلام کرد و از چرخه باطل جمع‌آوری و بازپروری معتادان متجاهر شدیدا انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، سردار حسین رحیمی در بازدید میدانی از محلات شوش، مولوی و هرندی که به منظور بررسی آخرین وضعیت پاکسازی این مناطق از وجود معتادان متجاهر در کلانتری مولوی برگزار شد، گفت: آنچه که امروز در محلاتی چون شوش، هرندی، مولوی و … می‌بینیم موضوع تازه‌ای نیست و ریشه آن به ۴ یا ۵ دهه قبل باز می‌گردد و در این مناطق نه تنها مصرف کنندگان مواد مخدر و معتادان متجاهر بلکه فروشندگان مواد مخدر، زباله‌گردها و مرتکبان دیگر جرایم نیز حضور دارند و سوالی که مطرح می‌شود و سوال به حق مردم است، این است که مگر تا کنون اقدامی در این مناطق صورت نگرفته است. در پاسخ به این پرسش باید بگویم که پلیس از سال ۹۷ که طرح پاکسازی معتادان متجاهر را در محله‌های شوش، مولوی، هرندی به اجرا در آورده است حدود ۷۰ هزار معتاد متجاهر و افراد ناهنجار را از این محله‌ها جمع کرده، این در حالیست که تنها حدود ۲۰ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد. این نشان می‌دهد که برخی مشکلات در چرخه جمع‌آوری آنان وجود دارد. عدد ۸۰ هزار معتاد متجاهر از کجا آمده است و چرا برخی چندین بار جمع‌آوری شده و دوباره به چرخه بازگشته‌اند؟. این نشان دهنده یک دور باطل است و فرآیندی که باید اصلاح شود.

رحیمی افزود: تا زمانی که یک معتاد جمع‌آوری شده و بعد از شش ماه حضور در مراکز بازپروری آزاد می‌شوند. این چرخه و دور باطل مدام تکرار خواهد شد.

وجود ۳۰۰ خانه پلاک قرمز در تهران

رئیس پلیس پایتخت به منازل پلاک قرمز و پاتوق‌های مصرف و فروش مواد مخدر نیز اشاره کرد و گفت: در همین مناطق ۱۰۷ منزل پلاک قرمز و در مجموع کل تهران ۳۰۰ خانه پلاک قرمز داریم که به پاتوق معتادان تبدیل شده و برای برخورد با این پدیده ما نیازمند یک عزم راسخ و اقدامی فراتر از ساز و کار و سیستم اداری موجود هستیم و ما باید یک اقدام قاطع و سریع انجام دهیم. امروز اهالی این محله‌ها از وضعیت موجود گلایه دارند. از وقوع سرقت، از وجود معتادان متجاهر و دیگر جرایم نظیر فروش مواد مخدر گلایه دارند و متاسفانه برخی از مراکز گرمخانه‌ای نیز به معضلی در این مناطق بدل شده است، چنین مراکزی نباید در محلات شوش، مولوی و هرندی باشد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه حل معضلات محله هرندی نیازمند یک اقدام کوتاه مدت و در کنار آن یک برنامه ریزی و اقدام بلند مدت است، اظهار کرد: اقدام کوتاه مدت این است که ما تمام معتادان متجاهر را جمع‌آوری کنیم؛ اما برای اقدام بلند مدت نیز ما نیازمند این هستیم که یک هم فکری صورت گرفته و بسیاری از زیرساخت‌ها و شرایط تغییر کند.

رحیمی با بیان اینکه قانون در هیچ جایی جمع‌آوری معتادان متجاهر را بر عهده پلیس نگذاشته است، گفت: اما پلیس از سر مسئولیت اجتماعی و دغدغه‌ای که دارد به این موضوع ورود کرده و امروز هم تاکید می‌کنیم که پلیس کار را شروع کرده و لازم است دیگر دستگاه‌هایی که بر اساس قانون دارای مسئولیت هستند پای کار بیایند.

رحیمی به رها شدگی معتادان متجاهر در سطح شهر نیز اشاره کرد و افزود: از حدود ۲۰ تا ۲۱ هزار معتاد متجاهر که در کل شهر تهران وجود دارد امروز برآوردهای ما نشان می‌دهد که نزدیک به ۹۰۰۰ معتاد متجاهر در تهران رها شده‌اند. همچنین حدود ۷۰۰۰ خرده فروش مواد مخدر نیز در پایتخت مشغول فروش مواد هستند که باید برای آنها چاره‌ای اندیشیده شود. معتادان باید وارد چرخه بازپروری صحیح شده و با موادفروشان و مجرمان نیز برخورد شود. من تاکید می‌کنم که امروز هر کس به اندازه مسئولیت خود باید پای کار بیاید تا بتوانیم این مشکل را در این منطقه حل کنیم.

رحیمی همچنین به فعالیت مراکز کاهش آسیب نیز اشاره کرد و گفت: باید این را بگویم که ما با مراکز کاهش آسیب مخالف نیستیم اما این مراکز نباید در محله‌های شوش و مولوی و هرندی و دیگر مراکز تجمعی باشد. وجود این مراکز در این محلات سبب شده تا این افراد شب را در مراکز کاهش آسیب و گرمخانه‌ها گذرانده و صبح را در اطراف همان محدوده رها باشند، پس باید این مراکز از محلات و مراکز تجمعی فاصله بگیرند.

وی ادامه داد: در این راستا سازمان بهزیستی و دستگاه قضایی دوشادوش ما حضور دارند و مشغول فعالیت هستند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.