انریکه مورا به تهران می‌آید/ پیغام واشینگتن چیست؟

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد؛ به زودی انریکه مورا معاونش برای پیگیری مذاکرات وین عازم تهران می‌شود

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه هفته جاری برای ادامه گفتگو با مسئولین جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر خواهد کرد. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  اعلام کرد؛ به زودی انریکه مورا معاونش برای پیگیری مذاکرات وین عازم تهران می‌شود.

به گزارش نورنیوز پس از آنکه مذاکرات وین به مرحله‌ای رسید که نتیجه آن به اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی آمریکا وابسته شد، مذاکره‌کنندگان ۱+۴ و ایران ضمن حفظ مستمر تماس‌ها مذاکرات را برای دستیابی به توافق در موضوعات باقی‌مانده از طریق تبادل پیام دنبال کردند.

با توجه به نقش اتحادیه اروپایی در زمینه مبادله دیدگاه‌های تهران و واشینگتن، سفر انریکه مورا به تهران می‌تواند گام جدیدی برای رایزنی‌های سازنده پیرامون موضوعات اندک ولی مهمِ باقی‌مانده تلقی شود.

گرچه تداوم اتخاذ رویکردهای خصمانه از سوی آمریکا علیه کشورمان با روح مذاکره برای دستیابی به توافق در تضاد است اما تاکنون روند مذاکرات ادامه داشته است.ایالات متحده آمریکا که با خروج غیر قانونی از برجام مسئول شکل‌گیری وضع موجود است از ابتدای دور جدید گفتگوها نیز به پیگیری سیاست فشار برای امتیازگیری ادامه داده و همچنان مسئول اصلی طولانی شدن مذاکرات است.

مصوبه غیر الزام‌آور اخیر کنگره آمریکا نیز یکی دیگر از مصادیق تلاش این کشور برای امتیازگرفتن از طریق افزایش فشار سیاسی است که البته تاثیری در تغییر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت.

دستیابی به توافق قوی، پایدار و قابل اتکا، ضمن آنکه امکان‌پذیر است مستلزم واقع‌بینی واشینگتن و درس گرفتن از اشتباهاتی است که به وجود آورنده شرایط پیچیده امروز است.

اتحادیه اروپا به دنبال پایان دادن به بن‌بست مذاکرات وین

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره وضعیت جاری مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای برجام اظهارنظر کرد و مدعی شد که بن بست کنونی نمی‌تواند برای همیشه ادامه یابد.

طبق گزارش «فایننشال تایمز»، این روزنامه انگلیسی مصاحبه‌ای با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام داده و از او درباره موضوعاتی از قبیل مشکلات موجود در روند حصول توافق نهایی به منظور احیای برجام سوال کرد.

به گزارش فارس، بورل در این مصاحبه تاکید کرد که اتحادیه اروپا دارد آخرین تلاش خود را برای نجات دادن توافق هسته‌ای ایران (برجام) و شکستن بن بست موجود بر سر درخواست تهران به منظور برداشتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست ادعایی تروریسم انجام می‌دهد.

طبق گزارش این روزنامه غربی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد که او در تلاش به منظور حصول به یک «راه‌ میانه» برای پایان دادن به بن بست موجود در مذاکرات به منظور احیای توافق هسته‌ای برجام است.

جوزپ بورل درباره سفر  «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده ارشد اتحادیه در مذاکرات وین ادعایی مطرح کرد. بورل مدعی شد که او خواستار سفر مورا به تهران بود اما ایران «بسیار (به انجام این سفر) بی میل بود».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که تلاش اتحادیه برای شکستن بن بست کنونی در مذاکرات، «آخرین گلوله» باقی مانده برای نجات توافق برجام است.

به گزارش «فایننشال تایمز»، «بورل در حال بررسی سناریویی است که به موجب آن سپاه پاسداران (از فهرست ادعایی تروریسم) برداشته می‌شود اما سایر بخش‌های سازمان (سپاه پاسداران در فهرست ادعایی تروریسم) باقی می‌ماند».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با این روزنامه از وضعیت جاری مذاکرات گلایه کرده و مدعی شده که امکان تداوم وضعیت کنونی تا «ابد» وجود ندارد.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت: «به عنوان هماهنگ کننده (مذاکرات وین) در زمانی معین این پیشنهاد را به صورت رسمی روی میز ارائه می‌کنم. . . تنها نقطه تعادل ممکن همین نقطه خواهد بود».

جوزپ بورل ادامه داد: «ما نمی‌توانیم تا ابد به همین وضعیت ادامه دهیم برای اینکه در همین اثنی ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد». وی افزود: «پرونده روی میز خود رئیس‌جمهور بایدن است، گفت‌و‌گوهای من با بلینکن (وزیر خارجه آمریکا) به حداکثر رسیده است.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا در بخشی از مصاحبه خود از اشتیاق مقام‌های کشورهای اروپایی برای حصول توافق بر سر احیای برجام خبر داد و و البته از تمایل آمریکا برای توافق در مذاکرات وین سخن گفت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ما اروپایی‌ها از این توافق بسیار منتفع خواهیم بود، وضعیت اکنون تغییر کرده است. برای ما (در ابتدا) این طور بود که “خوب ما به آن نیاز نداریم” (اما) اکنون برای ما بسیار جالب است که یک تامین کننده (نفت و گاز طبیعی) دیگر داشته باشیم و آمریکایی‌ها (هم) به موفقیت دیپلماتیک نیاز دارند».

مذاکرات متوقف نشده است

در این راستا، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اخیرا در گفت‌وگو با شبکه المسیره گفت: مذاکرات متوقف نشده است اما به طرق دیگری و با تبادل پیام‌های مکتوب بین ایران و آمریکا از طریق نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در حال انجام است که این روند در راستای لغو تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: هدف ما در این مذاکرات رسیدن به توافقی قوی و بادوام است و از طرف آمریکایی خواسته‌ایم واقع بین باشد، تاکید کرده‌ایم لغو تحریم‌ها در تمامی بخش‌ها و ارائه ضمانت‌های اقتصادی یکی از مهم‌ترین نکات در دستور کار مذاکراتی ماست.

او همچنین مطرح کرد: من فکر می‌کنم طرف آمریکایی به خوبی به خطوط قرمز ایران واقف است و ما به مذاکرات ادامه می‌دهیم و به محض این که به نقطه توافق برسیم، نماینده ما در مذاکرات در وین آخرین مراحل توافق را انجام خواهد داد.

علاوه بر این، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری اخیرش درباره احیای توافق گفت: باید پایه های فشار حداکثری که ترامپ علیه ایران کار گذاشته از بین برود. چرخه انتفاع اقتصادی ایران از برجام به صورت کامل لحاظ شود.

خطیب‌زاده با انتقاد از رویه دولت آمریکا افزود: ما تاکید بر این داریم که قوانین داخلی و سیاست داخلی آمریکا و انتخابات پیش رو در آمریکا نمی تواند تعیین کننده نتیجه گفت و گوها در وین باشد. آنها حقوق بین الملل را نادیده می‌گیرند و سعی می کنند مسائل را به مسائل داخلی کشورشان گره بزنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.