جنگ اوکراین و جهش جهانی قیمت غلات

کدام کشورها سود می برند؟

اتاق های صنایع دانه های روغنی و صادرکنندگان غلات هشدار داده اند که افزایش هزینه های ورودی و کمبود سوخت و کود، مزایای نسبی ناشی از افزایش قیمت کالاها را خنثی یا بدتر کرده است

جنگ اوکراین باعث افزایش سرسام آور قیمت غلات شده، امری که نگرانی مصرف کنندگان در سراسر جهان را به همراه داشته، اما به طور بالقوه موهبتی برای تولیدکنندگانی چون آرژانتین است که امیدوار است دلارهای ناشی از فروش دانه سویا باعث رونق اقتصاد متزلزلش شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آرژانتین که سومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی است، بزرگترین صادرکننده کنجاله و روغن سویا در جهان است و تنها آمریکا و برزیل دانه های سویای بیشتری را از این کشور صادر می کنند.

سویا نزدیک به یک سوم از صادرات آرژانتین را تشکیل می هد و این محصول در سال گذشته میلادی، ۹ میلیارد دلار به خزانه دولت این کشور افزوده است.

به گزارش ایرنا، در سال جاری، انتظار می رود رقم فروش این محصول به رکورد ۲۳.۷ میلیارد دلار دست یابد که حدود ۷۰۰ میلیون دلار بیش از سال ۲۰۲۱ است و این با وجود ۱۰ درصد برداشت کمتر به دلیل خشکسالی شدید است.

مارتین سمینو فروشنده تجهیزات کشاورزی گفت: چشم انداز برای این تولیدکننده خوب است و خوش بینی وجود دارد.

فصل برداشت محصول به اوج رسیده و کشاورزان از صبح تا غروب برای پاکسازی مزارع تا قبل از رسیدن باران های پاییزی تلاش می کنند.

در گذشته، غلات ناجی آرژانتین آشفته از تورم بوده است. رونق دانه های سویا در سال های ۲۰۰۰ در سطحی گسترده یاری رسان به این کشور برای بهبود از بدترین بحران اقتصادی اش در سال ۲۰۱ تلقی می شود. در ۴۰ سال گذشته، سطح کاشت سویا ۱۴ برابر شده است.

آرژانتین همچنین یکی از تولیدکنندگان اصلی گندم و روغن آفتابگردان است، غلات دیگری که تحت تاثیر جنگ جاری قرار گرفته اند.

پس از برداشت بی سابقه روغن آفتابگردان به میزان ۳.۴ میلیون تن در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، سطح زیر کشت این محصول قرار است به میزان ۱۷ درصد در این فصل افزایش یابد و به ۲ میلیون هکتار برسد.

این کشور همچنین رکورد برداشت گندم را در این فصل به خود اختصاص داده است.

ارزیابی حاکی است در سال ۲۰۲۲، صادرات صنعت کشاورزی آرژانتین رکورد ۴۱ میلیارد دلار را برای این کشور به ارمغان آورد که حدود ۳ میلیارد دلار بیش از سال ۲۰۲۱ است.

برخی می گویند اگر افزایش هزینه های تولید نبود، آرژانتین می توانست از منافع بیشتری برخوردار شود.

آرژانتین حدود ۶۰ درصد از کودهای مورد نیاز برای رشد محصولات غذایی را وارد می کند تقریبا ۱۵ درصد آن از روسیه است، اما اکنون عرضه کم و قیمت ها بالاست و این به منزله کاهش بازدهی است.

در سال جاری با توجه به تورم حدودا ۶۰ درصدی پیش بینی شده برای آرژانتین، بهای بالای سوخت نیز زیان هایی را برای این کشور به بار می آورد.

اتاق های صنایع دانه های روغنی و صادرکنندگان غلات هشدار داده اند که افزایش هزینه های ورودی و کمبود سوخت و کود، مزایای نسبی ناشی از افزایش قیمت کالاها را خنثی یا بدتر کرده است.

اما وضعیت موجود کشاورزان را خشمگین کرده است. چندی پیش، کشاورزان در بوینوس آیرس به نشانه خشم از برنامه های دولت برای اعمال مالیات بر محصولات رونق گرفته از جنگ اوکراین، تجمعی اعتراضی برگزار کردند.

دولت آرژانتین همچنین سهمیه هایی را برای ذرت و گندم در نظر گرفته است. این کشور دومین صادرکننده بزرگ ذرت در جهان است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.