یک بام و دو هوای تلویزیون/ تعطيلات با طعم مرگ/ نان در گلوگاه هوشمندسازی

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به سفر مورا به تهران ، برنامه سفر خانم دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل ، رانت و قاچاق در صنعت گل و گياه ، روند مدیریت سلیقه‌ای در صدا و سیما ، مسمومان مصرف مشروبات الكلي دست‌ساز و حاوي متانول ، دلایل کمبود عرضه برنج ایرانی، واردات خودرو صفر کیلومتر خارجی ، دوره خشکسالی ۳۰ ساله و… پرداخته بودند

امروز همچنان موضوع حذف یارانه آرد صنعتی در صدر توجه و تحلیل مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به سفر مورا به تهران ، برنامه سفر خانم دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل ، رانت و قاچاق در صنعت گل و گياه ، روند مدیریت سلیقه‌ای در صدا و سیما ، مسمومان مصرف مشروبات الكلي دست‌ساز و حاوي متانول ، دلایل کمبود عرضه برنج ایرانی، واردات خودرو صفر کیلومتر خارجی ، دوره خشکسالی ۳۰ ساله و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

اعتراف تلخ به قاچاق گل و گیاه

روزنامه آرمان ملی:شهردار تهران درباره رانت و قاچاق در صنعت گل و گياه گفت: دولت اين اهتمام را دارد که ريشه قاچاق را بخشکاند و مبارزه با آن نيازمند يک عزم و همت بالا ست؛ بنده اين آمادگي را دارم و آمادگي دولت نيز وجود دارد تا بلاي خانمان سوز قاچاق در بخش گل و گياه نيز ريشه کن شود. عليرضا زاکاني در ادامه در پاسخ به موارد مطرح شده يکي از توليدکنندگان حاضر در مراسم درباره رانت و قاچاق در صنعت گل و گياه افزود: موضوع قاچاق زخمي بر پيکر جامعه است که در آن عناصر سودجو به دنبال حجم‌ بالا و با کيفيتي از منابع هستند؛ آنچه که شالوده نظرات شما ست را در دولت مطرح مي‌کنم؛ دولت اين اهتمام را دارد که ريشه قاچاق را بخشکاند و مبارزه با آن نيازمند يک عزم و همت بالا است؛ بنده اين آمادگي را دارم و آمادگي دولت نيز وجود دارد تا بلاي خانمان سوز قاچاق در بخش گل و گياه نيز ريشه کن شود.

یک بام و دو هوای تلویزیون

روزنامه ابتکار:زمانی که جبلی به رسانه ملی آمد بسیاری امید داشتند روند مدیریت سلیقه‌ای در صدا و سیما تغییر کند و با بازگشت سرمایه‌های انسانی مانند فردوسی‌پور، عطاران، فتحی و… دوباره شاهد روزهای اوج تلویزیون باشیم. گرچه از همان زمان جبلی مدام از در باز رسانه ملی به روی همه صحبت کرده اما در عمل نه‌تنها هنوز شاهد بازگشت افراد مطرح روزهای گذشته نبودیم که خبرهایی از حذف برخی دیگر هم به گوش رسیده است. حال پرسش این است که رئیس سازمان صدا و سیما بالاخره آستین برای بازگشت دوست‌داشتنی‌ها بالا خواهد زد؟صدا و سیما برزگ‌ترین رسانه کشور است که سال‌ها شاهد ساخته شدن برنامه‌های پرمخاطب از آن بودیم، برنامه‌هایی قوی و پرمخاطب که حتی می‌توانستند محور اصلی جمع‌ شدن‌های خانوادگی باشند. اما از جایی به بعد رفته رفته از کیفیت آثار تولیدی در آن کاسته شدن و با تغییر مدیران و اعمال نظر‌های سلیقه‌ای و حتی برخی نگاه‌های جناحی، یا برنامه‌سازان کارکشته تصمیم گرفتند تا در جایی دیگر بخت خود را بیازمایند یا توسط برخی مدیران کنار گذاشته شدند و نتیجه این شد که دیگر به ندرت شاهد برنامه موفق و بسیار پرمخاطبی در این رسانه هستیم و در عوض با کوچ برنامه‌سازان به شبکه نمایش خانگی، پلتفرم‌ها و برنامه‌های آن‌ها با توجه به فضای بازتری که به صدا و سیما دارند، مورد توجه قرار می‌گیرند.

تعطيلات با طعم مرگ

روزنامه اعتماد:طبق آخرين اخباري كه «اعتماد» از سخنگوي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان كسب كرده، در فاصله روزهاي 11 ارديبهشت امسال تا ديروز (17 ارديبهشت 1401)، تعداد مسمومان مصرف مشروبات الكلي دست‌ساز و حاوي متانول در بندرعباس به 75 نفر افزايش يافته كه از اين تعداد، 10 نفر فوت كردند، 45 نفر به دليل شدت بالاي مسموميت، تحت دياليز قرار گرفته، 4 نفر به دليل كاهش سطح هوشياري، در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري شده و به دستگاه ونتيلاتور وصل هستند، 4 نفر دچار درجاتي از اختلال بينايي و تاري ديد شده‌اند و 19 نفر از مسمومان نيز در حال حاضر در مركز درماني تحت نظر هستند. علاوه بر آنكه از مجموع مراجعان، يك نفر خانم و گروه سني 15 تا 70 سال بوده است. فاطمه نوروزيان در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد كه به دنبال اولين مراجعات در روز 11 ارديبهشت، بنا به تجربه قبلي طغيان مسموميت متانول در پاييز 1397 در اين استان، احتمال شروع يك طغيان دوباره متصور بود كه به همين سبب هم اطلاع‌رساني سريع درباره خطرات احتمالي در خصوص مصرف مشروبات الكلي داده شد تا مردم و خانواده‌ها هوشيار باشند. روز 12 ارديبهشت، نيروي انتظامي شهرستان بندرعباس از دستگيري 8 عامل توليد و توزيع مشروبات الكلي خبر داد و اعلام كرد كه دو نفر از دستگير‌شدگان كه خود نيز مصرف‌كننده بوده هم در بيمارستان بستري شده‌اند.

گرانی برنج بر گردن خشکسالی

روزنامه تجارت:گروه کشاورزی: وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مبلغ مورد نظر وزارت جهاد برای برنج ایرانی 64 هزار و 900 تومان است، گفت: خشکسالی یکی از دلایل کمبود عرضه برنج ایرانی بود؛ ولی قیمت بالایی که برای برنج ایرانی ذکر می‌شود، صحیح نیست. سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی درباره برنامه دولت جهت کنترل قیمت ها در بازار اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در اقتصاد کشور تنظیم و کنترل بازار است؛ از ابتدای دولت سیزدهم کلیه زنجیره تامین که شامل تولید و توزیع است به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده که این مسئله باعث می شود تسلط بیشتری نسبت به بازار داشته باشیم. وی افزود: این اقدام، کار جدیدی بود که در این دولت صورت گرفت؛ پیش از این بخش تولید در حوزه غذا در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و بحث توزیع در اختیار وزارت صمت بود که این مسئله نوسانات بیشتری را در بازار ایجاد می کرد. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دولت قبل سازوکار، ساختار و بازرسی در وزارت کشاورزی وجود نداشت، گفت: بحث توزیع برای اولین بار در دولت سیزدهم به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده ولیکن این موضوع یک کار جدیدی است و به زمان نیاز است تا تسلط کامل بر بازار ایجاد شود.

خودروهای خارجی 500 میلیون تومانی در مسیر ایران

روزنامه ایران:با قیمت فعلی خودروهای بازار می‌توان خودرو صفر کیلومتر خارجی خریداری کرد.از آنجا که دولت گذشته در کنترل و مهار قیمت خودرو در بازار ناتوان بود، قیمت خودرو از سال 97 سیر صعودی به خود گرفت و همچنان، این چالش ادامه دارد تا جایی که زور وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به این بازار آشفته نرسید. قیمت خودروهای ایرانی همراستا با خودروهای خارجی در حال افزایش است و افرادی که تصمیم‌گیر بازار خودرو هستند اکنون تنها نظاره‌گر شرایط شدند چرا که دلالان و واسطه‌ها در این حوزه نفوذ کردند و براحتی تعیین کننده قیمت‌ها در بازار شده‌اند. کسانی که در نمایشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، نوک پیکان اتهام‌ها را به دو سمت نشانه گرفتند که یکی از آنها شرکت‌های فروش خودرو است که تعداد آن بیش از 2 هزار مجموعه است و دوم نمایندگی‌های خودروسازان است. نمایشگاه‌داران می‌گویند که ما یقین داریم این دو گروه تعیین کننده قیمت خودرو در بازار شدند. این گفته‌ها و اظهارنظرها در شرایطی است که برخی‌ها، نمایشگاه‌داران را مقصر گرانی خودرو می‌دانند. از سال 97، قیمت خودرو افزایشی شده و هیچ سیاستی در کنترل قیمت‌ها موفق نبوده است. قیمت‌گذاری دولتی، سیاست قرعه‌کشی و تخصیص خودرو به متقاضیان واقعی، عرضه هفتگی خودرو و… در هیچ مقطعی کارساز نبوده است و مردم هر هفته و حتی هر روز شاهد تغییر قیمت خودرو هستند.

اروپا: نیازمند تأمین از ایران شده‌ایم

روزنامه جوان:جنگ اوکراین برای سیاست بین‌الملل یک اتفاق پرتناقض، به خصوص برای ایران است. یک‌ماه قبل مطالبه روس‌ها برای تضمین برجام به همکاری‌های روسیه با ایران، مذاکرات را معلق کرد که این وضعیت متأثر از جنگ اوکراین و تحریم‌های تازه امریکا علیه روس‌ها بود. حالا همین جنگ، انریکه مورا، معاون کمیسیونر سیاست خارجی اروپا را به تهران می‌کشاند، به این امید که با پیدا کردن یک «راه‌حل میانه» مذاکرات وین را از بن‌بست خارج و در کشاکش جنگ اوکراین یک تأمین‌کننده نفت و‌گاز دیگر برای اروپا دست‌و پا کند. اروپا ممکن است در کوتاه مدت برای ثبات بازار انرژی به سمت ایران بیاید، ولی تهران باید به تداوم این روند در بلند مدت محتاطانه نگاه کند، به خصوص که در اسناد استراتژیک انرژی اتحادیه اروپا، ایران جایگاه چندانی ندارد.انریکه مورا» معاون کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه برای همین گفتگو با مقام‌های ایرانی به تهران سفر خواهد کرد. هدف سفر، به گفته جوزف بورل کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا خارج کردن وضعیت به بن‌بست رسیده، مذاکرات وین است که اصرار آمریکا به باقی ماندن سپاه در لیست تروریسم آن را رقم زده است. بورل به «فایننشال تایمز» گفته که مورا در سفر به تهران دنبال یک «راه میانه» برای پایان دادن به بن‌بست به وجود آمده در مذاکرات احیای برجام است.

نان در گلوگاه هوشمندسازی

روزنامه خراسان:اظهارات وزیر اقتصاد حاکی از آن است که دولت ضمن پرهیز از گران کردن و سهمیه ای کردن نان سنتی و با استفاده از روش های علمی، درصدد کنترل نشت یارانه آرد در نانوایی هاست. بر این اساس تحلیل یک اقتصاددان از روش اجرای دولت نشان می دهد مدل پرداخت یارانه آرد در نقطه مصرف، موجب می شود تا از یک سو درصد اطمینان بالایی از رسیدن یارانه به مصرف قشرهای هدف حاصل شود و در عین حال، با آزادسازی یارانه آرد نانواها، کمترین اتکا به شبکه توزیع دولتی که بعضاً فسادزا بوده، به وجود بیاید. این مدل همچنین کمترین تغییرات اجتماعی ناشی از شکل های جدید دریافت و خرید کالا را نسبت به سهمیه بندی، ایجاد چند قیمتی در بازار کالاهای یارانه ای و رواج کارت های متعدد برای یارانه ها در پی خواهد داشت. به گزارش خراسان، در کنار خبرهای ریز و درشت درخصوص  طرح جدید دولت برای یارانه نان، یادداشت اخیر وزیر اقتصاد که در کانال شخصی اش در فضای مجازی منتشر شد، نکته قابل تاملی را نشان می دهد. خاندوزی با اشاره به طرح «هوشمندسازی یارانه» نوشت: وقتی پیشنهاد طرح هوشمندسازی یارانه را دادیم، دولت اجرای طرح در خصوص «نان سنتی» را به خود ما سپرد که از این هفته در برخی استان ها آغاز می شود: 1- قیمت نان افزایش نمی یابد. 2- تعدیل قیمت آرد موجب کاهش قاچاق می شود. 3- به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می شود. وزیر اقتصاد ذیل این یادداشت، به طور مشخص کلیدواژه #هوشمندسازی را استفاده کرده است. موضوعی که به نظر می رسد تاکنون در ادبیات سیاست گذاری دولت کمتر شنیده شده است.

نگذارید مسیر دور زدن تحریم را شناسایی کنند!

روزنامه کيهان: در خبر‌ها آمده است که خانم «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به تحریم‌های قهری و یک‌جانبه، از ۱۷ تا ۲۸ اردیبهشت‌ ماه و به مدت ۱۱ روز برای تحقیق درباره آثار تحریم‌های یک‌جانبه بر حقوق انسانی شهروندان به ایران سفر ‌می‌کند! در برنامه سفر خانم دوهان دیدار با سازمان‌های غیردولتی، جامعه تجاری و جامعه مدنی، دانشگاهیان و سازمان‌هایی که فعالیت‌هایشان ممکن است تحت تأثیر اقدامات قهری یک‌جانبه قرار گرفته باشد و‌… گنجانده شده است‌، و همچنین ملاقات خصوصی با آژانس‌های سازمان ملل در ایران و سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های منطقه‌ای، نهادهای مالی بین‌المللی، نهاد ملی حقوق بشر و نمایندگان جامعه دیپلماتیک حاضر در تهران نیز بخشی از برنامه سفر ۱۱ روزه او به ایران و چند شهر دیگر کشورمان خواهد بود! این سفر با چه منظوری صورت می‌پذیرد و صورت ظاهری و چهره پنهان آن چیست؟! بخوانید! ظاهر قضیه آنگونه که اعلام شده، آن است که خانم گزارشگر ویژه قصد دارد درباره آثار تحریم‌های آمریکا و اروپا بر مردم ایران دست به تحقیق و بررسی بزند و گزارش خود را در سپتامبر سال ۲۰۲۲ (شهریور و مهر ماه سال جاری‌) به پنجاه و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کند!

ارزخیز بانک مرکزی برای جذب دلار خانگی

همشهری :همزمان با رشد دوباره قیمت دلار، بانک مرکزی سیاست‌های تشویقی تازه‌ای را برای جذب سپرده‌های ارزی درپیش گرفت. نهاد ناظر بازار ارز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به سپرده‌های ارزی با منشأ اسکناس در بانک‌ها، سود نقدی ارزی پرداخت می‌شود. در معاملات روز شنبه بازار آزاد ارز قیمت هر دلار آمریکا به 28هزار و 600تومان رسید.به گزارش همشهری، با وجود یک دوره ثبات نسبی بازار ارز در ابتدای اردیبهشت ماه شیب قیمت دلار دوباره صعودی شد و قیمت هر دلار آمریکا دیروز به مرز 28هزارو 600تومان رسید. روند صعودی قیمت دلار از 15اسفند پارسال شروع شده است. در این مدت 12درصد به نرخ دلار اضافه شده است. همزمان بانک مرکزی تلاش می‌کند با پهن‌کردن برخی تورهای مقرراتی و همچنین به‌کارگیری سیاست‌های تشویقی، متقاضیان غیرحرفه‌ای ارز را از حوالی بازار دور نگه‌دارد و حتی در اقدامی رو به جلو ارزهای خانگی را در سپرده‌های رسمی بانکی جذب کند. طبق آمارهای رسمی در 25سال گذشته میزان خروج ارز از اقتصاد ایران 175میلیارد دلار بوده که تخمین زده می‌شود بین 25تا 35میلیارد دلار آن در قالب دلارهای خانگی در داخل کشور و خارج از چرخه اقتصاد انباشته شده باشد.

خشکسالی، ترسالی و دروغ

فرهیختگان:  رئیس سازمان زمین‌شناسی به‌تازگی در اظهارنظری گفته است که «ایران وارد یک دوره خشکسالی ۳۰ ساله شده!» البته به گفته وی این دوره خشکسالی از حدود ۲۰ سال پیش شروع شده و اکنون آثارش را در کشور می‌توانیم مشاهده ‌کنیم. این اظهارنظر البته اولین ادعای ورود ما به دوران چنددهه‌ای خشکسالی یا ترسالی نبوده و نیست. در سالیان گذشته همراه با افزایش و کاهش حجم بارندگی در کشور دائما مقامات و کارشناسانی را داشته‌ایم که ادعای ورود به دوران ترسالی یا خشکسالی بلندمدت یا پایان دوره‌ای چنددهه‌ای و ورود به دوره بلندمدت دیگری را داشته‌اند. علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی البته در نقد آنهایی که مدعی ورود ایران به دوره ترسالی بودند، گفت: «در گذشته برخی‌ها تا مقداری بارندگی زیاد می‌شد، می‌گفتند نه ما دوره خشکسالی بلندمدت نداریم و ترسالی‌ها این نظریه را که ایران در دوره خشکسالی ۳۰ ساله است، نقض می‌کند. درصورتی‌که می‌بینیم در برخی سال‌ها یک مقدار بارندگی‌ها بیشتر بوده اما این دلیل بر این نیست که دوره ترسالی آغاز شده باشد.» اینکه چنین پیش‌بینی‌ها یا اگر بخواهیم از واژه دقیق‌تری استفاده کنیم، چشم‌اندازها و سناریوهای بلندمدت آب‌وهوایی و یا چند ده‌ساله می‌توانند واقعیت و مبنای علمی داشته باشند، بحثی جدا و قابل‌بررسی است، اما وجود همین اظهارات متناقض به‌تنهایی نشان‌دهنده آن است که اساسا پیش‌بینی‌های بلندمدت چندان قابل‌اعتنا نبوده و نیستند.

شکر تلخ

روزنامه شرق: دلار ارزان واردات، قیمت پایین کالا و قاچاق کلیدواژه‌هایی هستند که دولت با آن قیمت‌ها را بالا می‌برد و وعده می‌دهد که مشکل بازار حل می‌شود؛ اما «شکر» فقط یک مثال نقض این ادعاهاست. بگذریم که بنزین هم پیش از این امتحان خود را پس داد و مردود شد. گزارش‌های آماری نشان می‌دهد تولید و واردات شکر به حد کافی بوده است. بهانه ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی هم وجود ندارد و از دو سال پیش این کالا با ارز نیمایی وارد می‌شود؛ اما شکر در بازار کمیاب است و هیچ‌یک از متولیان بازار توضیح دقیقی نمی‌دهند که محموله‌های شکر کجا هستند؟افزایش قیمت ماکارونی در روز‌های اخیر و کاهش آن در بازار یکی از پربحث‌ترین اخبار روز‌های اخیر کشور بوده است؛ اما مشکل بازار غذایی کشور، فقط گندم، آرد و ماکارونی نیست و در چند روز اخیر روغن و شکر هم کمیاب شده است.شکر که تا دو سال قبل به‌عنوان کالای اساسی و استراتژیک، ارز دولتی به آن تخصیص داده می‌شد، بر اساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار، در ۱۰ آبان 1398، اولویت ارزی آن برداشته و مقرر شد پس از آن با ارز نیمایی وارد شود. پس از این اتفاق، ستاد تنظیم بازار در ۲۰ آبان‌، قیمت مصرف‌کننده را هشت‌هزار‌و ۷۰۰ تومان اعلام کرد که این رقم در بهمن همان سال به ۱۱‌هزار‌و ۸۰۰ تومان رسید.

یارانه جدید چقدر است؟

وطن‌امروز: قریب به یک هفته از افزایش قیمت کالاهای فرآوری‌شده از آرد صنعتی می‌گذرد و در چند روز گذشته شاهد افزایش قیمت اقلامی مانند ماکارونی، نان‌های فانتزی و دیگر اقلام آردی در مراکز خرید بودیم. البته وزارت صمت هم به طور رسمی با توجه به افزایش قیمت آرد، قیمت‌های جدید کالاهای درگیر با این ماده اولیه را اعلام کرده که نشان از افزایش قیمت آنها دارد. این اتفاق باعث واکنش منفی افکار عمومی شد و به نظر می‌رسد شایسته بود دولت پیش از سیاست درست اصلاح ارز ترجیحی، یارانه حمایتی نقدی را به مردم پرداخت می‌کرد. حالا وزرای دولت سیزدهم و معاون اول رئیس‌جمهور به تشریح نحوه جبران اصلاح ارز ترجیحی پرداخته‌اند. در ادامه به بررسی سناریوهای مختلف درباره یارانه سوم می‌پردازیم. بامداد جمعه محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی تلویزیونی به تشریح برنامه دولت برای اصلاح ارز ترجیحی پرداخت و اظهار داشت: دولت یک لایحه دوفوریتی برای ساماندهی و جهت‌بخشی به ارز ترجیحی ارائه کرد که مجلس با فوریت آن مخالفت کرد و به سال ۱۴۰۰ نرسید ولی استفاده از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی‌ با درخواست دولت و عنایت مقام معظم رهبری تا پایان سال ادامه یافت‌. وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت کالاهای اساسی در دنیا هم شرایط را به‌گونه‌ای کرده بود که حتی برخی کشورهای اروپایی برای نخستین‌بار برخی کالاها را سهمیه‌بندی کردند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.