آغاز طولانی‌ترین حفاری افقی دریایی در خاورمیانه از ماه آینده

گاز به زابل رسید

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، طرح‌های مورد نیاز شرکت ملی گاز ایران را اجرا می کند و در اختیار سایر شرکت‌های زیر مجموعه گاز برای بهره‌برداری قرار می‌دهد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به اینکه خطوط انتقال گاز به زابل رسیده است، گفت:  تا یک ماه آینده طولانی‌ترین حفاری افقی دریایی در خاورمیانه از بندر لافت تا جزیره قشم توسط این شرکت آغاز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، «رضا نوشادی» امروز(یک شنبه) در نشستی خبری با اشاره به اینکه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران هیچ پروژه نیمه تمامی ندارد و این موضوع در بین شرکت‌های دولتی منحصر به فرد است، افزود:تا یک ماه آینده طولانی‌ترین حفاری افقی دریایی در خاورمیانه از بندر لافت تا جزیره قشم توسط این شرکت آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه با توجه به نامگذاری سال توسط رهبر معظم انقلاب به نام سال «تولید دانش بنیان، اشتغال‌آفرین» تاکید کرد: ۲ اقدام مهم در شرکت مهندسی و توسعه گاز در زمینه توسعه دانش‌بنیان انجام شده است.

نوشادی ادامه داد: شرکت زیمنس قرارداد یک میلیارد دلاری برای خدید ۱۰۰ دستگاه توربین را به بهانه تحریم لغو کرد با این حال متخصصان داخلی، در بستر بالندگی توانستند داخلی‌‎سازی را انجام دهند.

به گفته نوشادی، کمپرسورهایی که با زیمنس قرارداد بسته بودیم، بازدهی ۸۰ درصد داشت اما  امروز کمپرسورهایی که در داخل ساخته شده، بازدهی ۹۳ درصد دارد.

وی با اشاره به اینکه تمام کمپرسورهای این شرکت که در سال ۱۴۰۲ نصب می‌شوند، راندمان حداقل ۸۹ درصد خواهند داشت، گفت:  درسال دانش‌بنیان یکی از محصولات دانش‌بنیان که ساخته خواهد شد، نوعی پوشش است که عمر خطوط لوله را افزایش خواهد داد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ادامه داد: همچنین یک مجموعه نرم‌افزاری مدیریت پروژه و طرح را در شرکت ایجاد کرده‌ایم که در مراحل پایانی خود قرار دارد تا  در راستای شفاف سازی عملکرد پیشگام باشیم.

وی در پاسخ به ایرنا درخصوص پروژه‌های فعال مهندسی و توسعه گاز گفت: در حال حاضر ۲۱۱ قرارداد فعال در این شرکت وجود دارد.

نوشادی افزود: در ذخیره‌سازی مجموع پروژه‌هایی که در دست داریم، ۵.۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود. همچنین ۲ قرارداد ۲ میلیارد دلاری برای ساخت توربو کمپرسور در شرکت وجود دارد.

وی تاکید کرد: برای توسعه ذخیره‌سازی گاز در شوریجه نیز ۳.۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گردش مالی روزانه شرکت را ۵۰۰ میلیون یورو دانست و گفت: این گردش مالی با آغاز طرح‌های ذخیره‌سازی افزایش پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا در خصوص آخرین وضعیت اجرای پروژه‌ها در استان سیستان و بلوچستان، افزود: امسال در شرکت مهندسی و توسعه گاز به سال سیستان و بلوچستان نامگذاری شده و تزریق گاز از زاهدان به دشتک و از دشتک به زابل آغاز شده است  ودر ادامه گازرسانی به داخل شهر و صنایع در مدیریت گازرسانی پیگیری خواهد شد.

به گفته نوشادی، در مجموعه مهندسی و توسعه گاز، آخرین ایستگاه تزریق گاز به زابل فعال شده و گاز به زابل رسید.

وی ادامه داد: ۴ گستره بزرگ از ایرانشهر به چابهار را داریم  که تست‌های آن شروع شده در تلاشیم تا در پایاین بهار کل مسیر را تحویل دهیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به اینکه برخی اشرار در سیستان و بلوچستان نمی‌خواستند خدمات به این استان ارائه شود، گفت: با وجود ناامن کردن فضا برای کار اما خط هفتم سراسری اجرا شده و صنایع و شهرهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان از نعمت گاز بهره‌مند شدند.

وی با بیان اینکه در دنیا به هر منطقه جغرافیایی معمولا یکی از حامل‌های انرژی تحویل می‌شود، افزود: با این حال جمهوری اسلامی ایران به تمام مناطق کشور همزمان برق و گاز را تحویل داده است.

نوشادی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا در خصوص آخرین وضعیت گازرسانی به جزیره قشم، گفت: در حال حاضر هزار مگاوات نیروگاه منتظر ورود گاز به قشم هستند و بخشی از این گاز هم صادر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه حد فاصل سرزمین اصلی تا جزیره قشم ۳.۵ کیلومتر است، ادامه داد: خط لوله گاز به جزیره قشم از زیر دریا و به صورت حفاری افقی احداث خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشار به اینکه این حفاری، طولانی‌ترین حفاری افقی در خاورمیانه است، افزود: حفاری از دو طرف انجام خواهد شد و از ماه آینده آغاز می‌شود. این برای اولین بار در کشور است که از دو طرف حفاری صورت می‌گیرد.

به گفته نوشادی، ۸۵ درصد از تجهیزات مورد نیاز مهندسی و توسعه گاز در کشور داخلی‌سازی شده است.

وی گفت: صورت‌های مالی سال ۹۹ شرکت‌های دولتی در کدال منتشر شده است که بر اساس آن به نظر می‌رسد شرکت مهندسی و توسعه گاز زیان ده است اما با دقت در صورت‌های مالی مشخص می شود که این شرکت را باید در مجموعه شرکت ملی گاز ببینیم و صورت‌های مالی را بررسی کنیم.

نوشادی افزود: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، طرح‌های مورد نیاز شرکت ملی گاز ایران را اجرا می کند و در اختیار سایر شرکت‌های زیر مجموعه گاز برای بهره‌برداری قرار می‌دهد بنابراین بررسی سود و زیان برای ان شرکت به تنهایی منطقی نیست.

وی تاکید کرد: در قراردادهایی مانند بای بک یا بیع متقابل، هزینه اجرای پروژه ۱۰ درصد بود اما در مهندسی و توسعه گاز قیمت اجرای پروژه ۱.۵ تا ۲.۵ درصد است و حاضریم پیمانکار سایر بخش‌های دولت باشیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.