برداشت دیپلمات روس: اروپا میدان جنگ می‌شود اگر…

دیپلمات روسیه نسبت به الحاق سوئد و فنلاند به ناتو بشدت هشدار داد و گفت که این اقدام ممکن است اروپا را به “میدان جنگ” تبدیل کند.

به گزارش ایرنا، “اولگ استپانوف” ،سفیر روسیه در کانادا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: پیوستن فنلاند و سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو)  برای امنیت این دو کشور و امنیت اروپا امری مضر به شمار می رود.

وی افزود: فنلاند و سوئد پس از پیوستن احتمالی به ناتو در جایگاهی قرار می‌گیرند که  مجبور می شوند با روسیه همچون یک دشمن رفتار کنند. متقابلاً، روس‌ها باید تصور خود را از کشورهایی که قبلاً بی‌طرف بودند به عنوان تهدید جدید تحت پرچم ناتو تغییر دهند. در چنین شرایطی می‌توان وضعیت غیرهسته‌ای بودن منطقه بالتیک را فراموش کرد.

این دیپلمات روس خاطر نشان کرد، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، غرب یک انتخاب خطرناک در مورد مدل آینده امنیت و ثبات در جهان را برگزید. برای نمونه سیاستگزاران در آمریکا گسترش و توسعه ناتو را برگزیدند و نسبت به نگرانی‌های امنیتی روسیه بی توجه شدند.

سفیر روسیه در کانادا تاکید کرد که گسترش ناتو به ویژه مساله پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو فقط تنش ها را تشدید خواهد کرد.

وی افزود: آیا فنلاندی ها و سوئدی ها واقعاً می خواهند با طرح ژئوپلیتیک آمریکا علیه روسیه همراهی کنند؟ ما همسایه یکدیگر هستیم. در این دوران آزمون برای امنیت اروپا، تنها می‌توان امیدوار بود که خرد و عقلانیت غالب شود به طوری که رای‌دهندگان در فنلاند و سوئد و نمایندگان منتخب آنها یک بار دیگر بررسی و ارزیابی کنند که آیا فریب‌های ناتو ارزشش را دارد یا خیر.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.