کلیدواژه «سیا» برای برزیل؛ انتخابات

رویترز به نقل از برخی منابع نوشت: مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به مقامات ارشد برزیل هشدار داده که ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل باید در آستانه انتخابات نوامبر از ایجاد تردید در نظام انتخاباتی کشورش خودداری کند.

به گزارش ایرنا، رویترز به نقل از  دو نفر از مقامات آگاه از این موضوع که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: اظهارات ویلیام برنز، مدیر سیا که قبلا گزارشی درباره آن منتشر نشده بود، در نشستی داخلی که پشت درهای بسته در ماه ژوئیه برگزار شد، مطرح شده است.

برنز عالی ترین مقام ارشد دولت آمریکا است که از زمان انتخاب جو بایدن ،رئیس جمهوری آمریکا با دولت راست گرای بولسونارو در برازیلیا گفت و گو کرده است.

فرد سومی نیز در واشنگتن که از این هشدار سیا آگاه بوده است ،تایید کرده که هیاتی از مقامات آمریکایی به ریاست برنز به مشاوران بولسونارو گفته اند که رئیس جمهوری برزیل باید از تضعیف اعتماد به نظام انتخاباتی برزیل خودداری کند. این شخص سوم مطمئن نبود که آیا مدیر سیا خود این پیام را منتقل کرده یا نه.

به نوشته رویترز، سازمان سیا از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است اما کابینه امنیت امنیت سازمانی برزیل (GSI) که بخشی از دفتر ریاست جمهوری برزیل است و آگوستو هِلِنو ریاست آن را برعهده دارد، در بیانیه ای گفته که گزارش ها درباره دیدار برنز به صورت آشکار و علنی منتشر شده است.

این بیانیه افزود: مسائل مربوط به نشست های امنیتی محرمانه هستند و کابینه امنیت سازمانی برزیل پیامی را از سوی هیچ کشوری از جهان دریافت نکرده است.

بولسونارو و هلنو هرگونه انتقال چنین پیامی را تکذیب کرده اند. هلنو در این زمینه گفت: هیج گفت وگویی درباره انتخابات انجام نشده است.

دیدار برنز از پایتخت برزیل ۶ ماه بعد از حمله به کنگره آمریکا به دنبال شکست دونالد ترامپ ،رئیس جمهوری پیشین آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ انجام شد.

بولسونارو، رئیس جمهوری ملی گرای راست افراطی برزیل با الگوگیری از ترامپ مدعی تقلب در انتخابات آمریکا شده است و تردیدهایی را نیز درباره نظام انتخاباتی کشورش مطرح کرده و بدون ارایه شواهدی از احتمال تقلب در انتخابات برزیل سخن گفته است.

این ادعا نگرانی هایی را دربین مخالفان بولسونارو برانگیخته است. در نظرسنجی ها لولا دسیلوا، رئیس جمهور چپ گرای سابق برزیل در رتبه دوم قرار دارد. بولسونارو با پیروی از خط مشی ترامپ به دنبال ایجاد تردید در نتایج انتخابات دوم اکتبر در برزیل، در صورت شکست در انتخابات است.

بولسونارو در موارد متعددی ایده خودداری از پذیرش نتایج  انتخابات را مطرح کرده و بارها به دادگاه فدرال انتخابات کشور حمله کرده است. هفته گذشته وی که کاپیتان سابق ارتش نیز هست، در آخرین سخنرانی خود، پیشنهاد کرد که ارتش باید به موازات دادگاه شمارش آرا را انجام دهد.

دو نفر از منابع هشدار داده اند که در صورت شکست بولسونارو با اختلاف اندک، یک بحران احتمالی به وقوع خواهد پیوست. برخی بر نقش نیروهای مسلح برزیل تاکید دارند که بین سالهای ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵میلادی در کشور حکومت می کرد.

به گفته منابع مذکور، این که مدیران سیا پیام های سیاسی را مخابره کننده غیر عادی است اما بایدن به برنز به عنوان یکی از باتجربه ترین دیپلمات های آمریکایی این اختیار را داده تا نقش سخنگوی کاخ سفید را ایفا کند.

برای مثال ماه گذشته برنز گفت که بایدن به او ماموریت داده به مسکو برود و نگرانی عمیق آمریکا را به رئیس جمهوری روسیه و تعدادی از مشاوران نزدیک او درباره برنامه ریزی برای جنگ اوکراین و تبعات آن برای روسیه منتقل کند.

بایدن هنوز با بولسوناروی گفت و گویی نداشته است.

در دوران مبارزات انتخاباتی آمریکا در سال ۲۰۲۰ دو طرف بر سر طرح های محیط زیستی بولسونارو اختلاف نظر داشتند و بولسونارو آخرین رهبر جهان بود که پیروزی بایدن علیه ترامپ را به رسمیت شناخت.

مقامات واشنگتن در هفته گذشته اخیر به دنبال تقویت روابط با برزیل بوده اند و در صورت شرکت بولسونارو در اجلاس آمریکایی‌ها در لس آنجلس که قرار است در ژوئن آینده برگزار شود ممک است رئیسان جمهوری دو کشور بزرگ نیم کره غربی با یکدیگر دیدار کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.